Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Gammal Rörstrand - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gammal Rörstrand

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Tack Svärdfalla för uppmuntrande ord!
    Att Juno var/är en romersk gudinna och en av båtarna på Göta Kanal vet väl de flesta men också en tallrik från Rörstrand!
    Bifogade filer

    Comment


    • #77
      Ursprungligen postat av Hossbach Visa inlägg
      Jag tror att den rätta benämningen är "etruriska vaser", åtminstone enligt litteraturen. De brukar dyka upp på Tradera några gånger om året.

      Du har rätt i att den polykroma varianten av Hoang-Ho dyker upp sällan, på Tradera kanske någon gång om året.
      Det har du nog alldeles rätt i. Har några gamla engelska tallrikar som heter Etruscan Vases, så jag har nog blandat ihop stavningen.

      Funderar lite på att bli medlem i Tradera igen. Men än så länge föredrar jag jakten i Second hand-butikerna.

      Comment


      • #78
        Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
        Tack Svärdfalla för uppmuntrande ord!
        Att Juno var/är en romersk gudinna och en av båtarna på Göta Kanal vet väl de flesta men också en tallrik från Rörstrand!
        Första gången jag ser Rörstrands Juno, trevligt! Annars är ju dess namne från Gustavsberg betydligt vanligare.

        Comment


        • #79
          Två gröningar

          Wallmo (1902 - 1920)

          Click image for larger version

Name:	Wallmo.jpg
Views:	1
Size:	49,1 KB
ID:	546304

          Strå (1890 - 1902)

          Click image for larger version

Name:	Strå.jpg
Views:	1
Size:	39,9 KB
ID:	546305

          Comment


          • #80
            Två klassiker

            Japan (1866 - 1925, ca 60 års tillverkning!)

            Click image for larger version

Name:	Japan.jpg
Views:	1
Size:	50,1 KB
ID:	546306

            "Gamla spetsmönstret" (ca 1845 - 1934, ca 90 års tillverkning!). Här i ett "inofficiellt" brunt tryck (rakstämpel).

            Click image for larger version

Name:	Gamla Spetsmönstret.jpg
Views:	1
Size:	64,5 KB
ID:	546307
            Last edited by Hossbach; 2013-03-05, 19:51.

            Comment


            • #81
              Hallå och tack Hosse,
              Verkligen kul att titta på dina tallrikar, så smakfullt urval, härlig kondition och fint foto. Min absoluta favorit är etruskisa vasar med den där starkare röda bården (vid sidan av Ett år i Sverige, förstås, men dom har en egen tråd). Rörstrand är bäst, sanna mina ord. So long.....

              Comment


              • #82
                Hallå igen,
                Upptäckte att Ett År i Sverige inte finns med på den här tråden. Här ett av många motiv. Vill gärna tro att den här modellen med rokokoformat brätte är tidigast i den rika produktion.http://precisensan.com/antikforum/sh...%E5r+i+sverige
                So long...
                Bifogade filer

                Comment


                • #83
                  Tack för de vänliga orden Kim! Ett år i Sverige är en intressant "serie" som tyvärr inte har hittat hem till mig ännu. Jag är rädd för att om jag köper ett ex så vill jag säkert ha allihop!

                  Här kommer en tallrik som jag visat förr, men den är så pass ovanlig att den förtjänar en plats i denna tråd också. Namnet är Speranza och förekommer oftast i blått tryck. Egentligen är den inte så värst snyggt färglagd, det är lite väl grällt...

                  Click image for larger version

Name:	Speranza_polykrom.jpg
Views:	1
Size:	52,2 KB
ID:	546312

                  Comment


                  • #84
                    Ursprungligen postat av Hossbach Visa inlägg
                    Tack för de vänliga orden Kim! Ett år i Sverige är en intressant "serie" som tyvärr inte har hittat hem till mig ännu. Jag är rädd för att om jag köper ett ex så vill jag säkert ha allihop!

                    Här kommer en tallrik som jag visat förr, men den är så pass ovanlig att den förtjänar en plats i denna tråd också. Namnet är Speranza och förekommer oftast i blått tryck. Egentligen är den inte så värst snyggt färglagd, det är lite väl grällt...
                    Hittade tre fina Ett år i Sverige på en bakluckeloppis i somras. Hade inte sett dekoren tidigare, men sen hittade jag tråden med samma namn på PES. Trodde "serien" skulle bestå av 4-6 delar.. men ack så fel jag hade!

                    Speranza känner jag inte till. När gjordes de? Själv gillar jag dekoren!

                    Är avundsjuk på din Spets i brunt! Före eller efter 1884?
                    Last edited by Svärdsfalla; 2013-03-05, 22:00.

                    Comment


                    • #85
                      Fanns det inte en gammal tråd med rakstämplad Rörstand med en hel del gamla rörstrand föremål. jag hittar inte den

                      Bengt N

                      Comment


                      • #86
                        Ursprungligen postat av Svärdsfalla Visa inlägg
                        Hittade tre fina Ett år i Sverige på en bakluckeloppis i somras. Hade inte sett dekoren tidigare, men sen hittade jag tråden med samma namn på PES. Trodde "serien" skulle bestå av 4-6 delar.. men ack så fel jag hade!

                        Speranza känner jag inte till. När gjordes de? Själv gillar jag dekoren!

                        Är avundsjuk på din Spets i brunt! Före eller efter 1884?
                        Speranza gjordes 1866 - 1880. Här finns bilder på den i det vanligare blåa trycket: http://precisensan.com/antikforum/sh...%E5gon-som-vet

                        Mina "spetsar" har rakstämpeln, d v s före 1884. Hittade tre stycken i nyskick på second-hand för 10 kr styck!

                        Comment


                        • #87
                          Speranza, 1866-1880, flintgods, blå glasyr....har aldrig sett den i polykrom, torde vara ovanlig, håll i den.....

                          Comment


                          • #88
                            Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
                            Fanns det inte en gammal tråd med rakstämplad Rörstand med en hel del gamla rörstrand föremål. jag hittar inte den

                            Bengt N
                            Kan det vara denna tråd du menar?

                            Comment


                            • #89
                              Tack den var det! Letade efter tallrikar jag visade som jag inte hadde fotona kvar. Men länkarna funkar inte så jag får försöka ta nya kort. Jag kallade mig tydligen Beno på den tiden och det var anledningen att jag inte hittade, Tack!

                              Mvh/Bengt N

                              Comment


                              • #90
                                Hallå redigerare,
                                En tanke kan vara att slå samman trådarna för gamla rakstämpeln innehåller mycket intressant info... so long

                                Comment

                                Working...
                                X