Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ett år i Sverige

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Hallå Rosa, Jo jag såg och antecknade så visst finns Kind med. På minsta assitten i kaffeservisen. Om den nu inte också är felmärkt? Har för mig att assitterna har ortsnamnet på ovansidan, i dekoren. Skall kolla.

    Bor du i Stockholm?

    So long
    Kim

    Comment


    • #47
      Ar det denna du kallar dubbel guldkant? 20,5 cm
      Bifogade filer

      Comment


      • #48
        Hallå Andreas,
        Roligt att få fler på tåden. Nej, med dubbel guldkant menar jag en lite grövre + en tunn uppe på brättet. Råkar ha en, kan plåta och lägga in.
        So long
        Kim

        Comment


        • #49
          Jag hade ju haft med mina i tidigare trådar här, men nu kommer de väl på nytt :-)
          Hittar inte alla bilder nu, måste leta lite till se var de är...
          Bifogade filer

          Comment


          • #50
            Hallå A, Har du fler motiv är vi angelägna om att få veta. Något helt annat; jag
            knyckte din bild Wärend bara för att kolla om det funkade. Förbättrade lite och
            la in den i mitt album tillsammans med min egna tallrikar. OK? Om inte, då kastar jag den. So long.

            Comment


            • #51
              Hallå A, Jag var nog otydlig i mitt svar om ränder och border. Låt bilderna tala:
              Bifogade filer

              Comment


              • #52
                Kim, den här varianten måste vara en lite senare variant, det verkar som den är tryckt på opak-porslin. Om jag inte minns fel börjar den här massan tillverkas 1859.
                Det är helt ok - du får gärna använda mina bilder. Skall du använda dem i något kommersiellt sammanhang vill jag gärna att du anger varifrån du fått dem, annars får du göra vad du vill med dem :-)
                Har som sagt två kabaré-delar till, och möjligen någon annan, men jag måste nog gå igenom mina tallrikar när jag får tid.

                Comment


                • #53
                  Hej alla! Kul att det kommit fler bilder! Skulle just fråga om märkningen under Kims senaste, men fick svar från FBQ. Det blir spännande att se om förteckningen kommer att bli ännu längre.

                  Comment


                  • #54
                    Hallå Rosa,
                    Jo, förteckningen kommer att växa, det är jag säker på. För att försöka samla alla bilderna på en plats har jag gjort ett album, se min profilsida, när du har tid och lust. Dessvärre är det svårt att ordna bilderna (om man jämför med Face Book).
                    Cabaréen består väl av sju delar (inte nio?) så det är helt klart att den delen av servisen också har många motiv. Trodde jag inte.
                    Hör av dig när du upptäckt alla fel.
                    So long

                    Comment


                    • #55
                      Hallå FBQ,
                      Har du haft tid att kolla de där två cabarédelarna? Jag har gjort ett album, titta gärna på min sida här på PES, men jag kan inte komma på hur man redigererar/flyttar/ordnar bilderna. Någon som vet?

                      Comment


                      • #56
                        Tyst på tråden????

                        Hallå alla ettåringar,
                        Vi skulle ju försöka ta reda på hur många av Forsells gravyrer som hamnat på Rörstands gods. Idag har varit lite deckare i Gamla Stan bland gamla vänner/antikhandlare. Roligast var det här, Vingåker som askfat eller vad man nu vill kalla den.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #57
                          Intressant tråd, som jag fyller på med stor assiett (21 cm i diameter), djupstämplad med samma stämpel som den tryckta och med siffran 7.
                          40. Herrestad härad III (Man och Kvinna)
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #58
                            Nyhet. Ett år i Sverige

                            Hallo Captain,
                            Kul att det tände till i tråden och tack för ditt bidrag. Väldigt ovanligt exemplar, har aldrig den assietten tidigare, kanske ingår den i en theservis? Och så har man glömt att måla!! Plockar in bilden i mitt album här på PES, om du inte misstycker.
                            Jo, vi har dokumenterat Herrestad II och III tidigare, men inte i bild. Nu tror jag faktiskt att din assiette är II:an med man bakifrån. (Om du Peter S läser detta kan du väl kolla?).
                            Förteckningen håller jag på att uppdatera efter några besök i antikaffärer, so keep your eyes open, captain. So long...
                            Last edited by Kim von Platen; 2009-12-09, 15:54.

                            Comment


                            • #59
                              Ovanlig bordsskiva, eller hur?

                              Hallå igen, är du med Rosa?
                              I en antikaffär i Gamla Stan upptäckte jag ett runt bord belamrat med annan bråte, men mellan två nysilverprylar skymtade jag Ett år i Sverige. Skivan, diameter ca 50 cm är enligt uppgift signerad Rörstrand och bränd i ett stycke. 16 av Forssells bilder fanns med:
                              5. Leksand III (Man som sitter på sten med spade i handen)
                              10. Mora I (Kvinna i profil)
                              15. Jerfsö I (Man på bro (bakifrån))
                              21. Wingåker I (Kvinna med räfsa och man vid milstolpe)
                              27. Wingåker VI (Kvinna på kyrkogården)
                              29. Kind (Knalle)
                              39. Herrestad härad II (Kvinna och man bakifrån)
                              Diverse andra, har inte tid att reka.

                              Bordet gick inte att plåta utan att möblera om butiken men skivan ser ut så här. Vem vet vad om skivan? So long...
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • #60
                                Vilken samling!
                                Med början kl 12 (stavning enligt planscherna):
                                Wingåker V,
                                Wärend I,
                                Mora I,
                                Wingåker III,
                                (en som jag inte hittar...)
                                Rättvik II,
                                Mora I igen,
                                Wärend II,
                                (en omöjlig att pga blänket),
                                Wingåker I,
                                Ierfsö I,
                                Wingåker II,
                                Rättvik I,
                                Leksand II,
                                Wingåker IV,
                                Kaitum I

                                Den okolorerade därovan är Herrestad Härad II.

                                Comment

                                Working...
                                X