Ursprungligen postat av Pani
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Fåglar
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inläggTack så mycket för bilderna på dina fina Jie-fåglar, Tina. (För jag förmodar att Bengt Johansson också var verksam där).
Förhoppningsvis kan Aimon komma in och berätta lite mer om Jie:s tillverkning av fåglar och andra figurer.
Hoppas också att kunna få se någon fågel av Maria Ericsson, för nog lär hon väl ha framställt även sådana.
Här visas en bild på en annan fågel av Engqvist.
Comment
-
Rödhake
Alla kan göra misstag men att utse den i övrigt trevliga och "sociala" rödhaken till landskapsfågel för Halland är fel! Inte bara de från Falkenberg protesterar mot det som JIE och Staffan Johnson gjort. Pilgrimsfalk är givetvis Hallands landskapsfågel! En stor rödhake av Bengt Lindqvist från Ödsmål har jag visat här. http://precisensan.com/antikforum/sh...6dsm%E5l/page4
Och här en tredje Red Robin men från Tyskland och då blir det ett fat med "Unsere kleine Vogelwelt" och en " Rotkehlchen am Wegesrand" av Karl-Hans Boese för Tirschenreuth. 19,5 cm Ø. Med de i trädgården har jag en samling!Last edited by Lars M; 2020-03-25, 18:22.
Comment
-
Sillgrissla
Erik Frisk har varit aktuell på Antikprat för 10-tal år sedan då med en Hoburgsgubbe och att han kom från Gotland, https://cdnc.ucr.edu/cgi-bin/cdnc?a=...-txIN--------1
Här en grissla som ju finns bl a på Stora Karlsö där jag själv sett hur ungarna kastar sig ut från klipphyllorna och studsar ner mot vattnet.
E. Frisk och bara 4 cm hög.
Comment
-
Haha, hittade en pippi idag som jag tyckte såg bekant ut, så den fick följa med hem. Dessvärre upptäcker jag nu hemma att det var för att den påminner om den i föregående post, som fortfarande är okänd för mig
Ingen som kan tyda signaturen ovan, eller känner igen denna pippi, om nu det är samma vet jag förstås ej.
Mvh Mikael
Comment
-
Ursprungligen postat av MaikiMajk Visa inläggkänner igen denna pippi,
Mvh Mikael
Comment
-
Ursprungligen postat av MaikiMajk Visa inläggnu när jag googlar med lite ledtrådar hittar jag varianter av de båda från Norrmans
Den andra, eller egentligen den första, har en tydlig signatur, okänd för mig. Den har jag svårare att koppla till Norrmans, även om fågelns form, näbb och ögon påminner. Det är alltså signeringen som gör mig tveksam.
Men jag kan ha fel - det vore i så fall inte den första gången.
Comment
-
Nu blev jag lite förvirrad - jag trodde först att den blå fågeln var signerad på det sätt som du visar i den andra bilden. Men den blå fågeln är från Norrmans Keramik, ingen tvekan om den saken. Den har du väl hittat här:
Vit och blå fågel i keramik från Norrmans i Motala med vackra detaljer. Felfri såklart och 11 cm hög, 13 cm lång och 10 cm bred.
Den andra bilden, ser ut att vara från Gunnar Nylunds tid på Bing & Gröndahl (1925 - 1928). Den har du nog hittat här:
Mera av den sorten: https://www.bukowskis.com/en/auction...denmark-1920-s
Gunnar Nylund for Bing and GrøndahlUnique stoneware vase with illustration of people and animals in light relief, matte pale blue-gray...
Men om den signeringen är densamma som på din fågel - det vågar jag inte påstå. Men visst finns likheter! Det hade ju varit kul om det var så! En riktigt tidig Nylund!(???)
Comment
Comment