Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Senapsburkar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Inte burk men hink

    25 kg av delikat senap...
    Bifogade filer

    Comment


    • #77
      Ursprungligen postat av Harriboy Visa inlägg
      25 kg av delikat senap...
      Inte bara delikat utan delikatast!

      På inlägg nr 19 visade jag en senapsburk av Henning Rosenkvist för apoteket i Höganäs. Här kommer ytterligare en i lite annat utförande och med siffran 83, vilket väl är årtalet.

      Alla de nya apoteken har ju också skaffat sig senapsburkar. Här är det Apotek Hjärtat med grovkornig senap i en burk från Rörstrand. Det står "tillverkad i Sverige" och det gäller väl senapen för burken är väl tillverkad på annat håll? http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13571556.ab
      Bifogade filer

      Comment


      • #78
        Fina burkar

        Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
        Inte bara delikat utan delikatast!

        På inlägg nr 19 visade jag en senapsburk av Henning Rosenkvist för apoteket i Höganäs. Här kommer ytterligare en i lite annat utförande och med siffran 83, vilket väl är årtalet.

        Alla de nya apoteken har ju också skaffat sig senapsburkar. Här är det Apotek Hjärtat med grovkornig senap i en burk från Rörstrand. Det står "tillverkad i Sverige" och det gäller väl senapen för burken är väl tillverkad på annat håll? http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13571556.ab
        Slotts är fin, grovkornig är götta med fläsk/julkorv..

        Comment


        • #79
          Här kommer en till dokumentationen. Hittar inte mycket alls om företaget när jag googlar.
          Någon som vet ngt eller kan sia om ålder el dyl?

          Click image for larger version

Name:	Senapsburk.jpg
Views:	1
Size:	60,7 KB
ID:	555110

          Click image for larger version

Name:	Senapsburk1.jpg
Views:	1
Size:	61,9 KB
ID:	555111

          Click image for larger version

Name:	Senapsburk2.jpg
Views:	1
Size:	39,0 KB
ID:	555112
          Pes är mitt google.

          Comment


          • #80
            Hultmans fabriker Malmö gav ut en liten minnespokal gjord på Rörstrand
            från Stockholmsutställningen 1897, så det är en gammal god senapsårgång.
            Köp och sälj Antika prydnadssaker enkelt och hållbart på Tradera. Stort utbud av begagnade och oanvända saker på Sveriges största cirkulära marknadsplats

            Comment


            • #81
              Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
              Hultmans fabriker Malmö gav ut en liten minnespokal gjord på Rörstrand
              från Stockholmsutställningen 1897, så det är en gammal god senapsårgång.
              http://www.tradera.com/item/341176/2...hultmans-malmo
              Det var som fasen att du hittade detta Prylsnubben. Imponerad och tacksam som vanligt för din input.
              Pes är mitt google.

              Comment


              • #82
                Man ska ju aldrig länka till Tradera, föremålet är redan borta.
                Här kommer det återigen, så att inte mitt svar blir obegripligt.
                Bifogade filer

                Comment


                • #83
                  Året före stoltserade Hultmans i sin hemstad med en likadan minnespokal, om än med en flottare byggnad som motiv.

                  Click image for larger version

Name:	Hultmans 1896 Malmö.jpg
Views:	1
Size:	88,9 KB
ID:	555153
                  Last edited by Gideon; 2014-07-09, 16:58.

                  Comment


                  • #84
                    Den här bilden visar båda versionerna tillsammans.

                    Click image for larger version

Name:	Hultmans Rörstrand 1.jpg
Views:	1
Size:	71,5 KB
ID:	555154

                    Comment


                    • #85
                      Senap från Dijon såldes på varuhuset KaDeWe (Kaufhaus des Westens) i Berlin runt millenieskiftet för ca 13 D-mark och att det var på Feinschmecker-Etage. https://www.google.se/search?q=feins...w=1280&bih=877
                      Bifogade filer
                      Last edited by Lars M; 2014-08-09, 22:03.

                      Comment


                      • #86
                        En senapsburk från Alksini har jag visat på nr 21 med svensk text och nu en dansk med: sennep.
                        Och på inlägg nr 69 en keramikburk med senap från "echte zaanse mostard" i Holland men här en i mjölkvitt glas som är "container made in Belgium" https://www.google.se/search?q=conta...w=1280&bih=857
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #87
                          Maille

                          Maille Moutarde ā l´ancienne au vin blanc står det på korken till denna franska senapsburk och under vapnet en fransk ordvits:
                          "QUE MAILLE QUE M´AILLE", som väl betyder ungefär att bara Maille får mig att må bra eller något sådant ??
                          (Min franska är inte vad den aldrig har varit.)
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #88
                            Skånsk Senap

                            Lola Arenhill har en egen tråd på PES http://precisensan.com/antikforum/sh...ll-Malmö/page2. Men här får hon komma med bland senapskrusen.
                            Leif Nilsson Enegården Hantverk har gjort ett krus för Apoteket Svea i Trelleborg. Och det är väl från hans verksamhet i Smygehamn detta krus kommer?
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #89
                              Digoin Sarreguemines har gjort burken för Grey Poupon och deras Dijonsenap.

                              Jag passar också på att visa ett glas på fot med "Senap" och mellan de etsade rutorna små bokstäver i en lång rad: NEKVRNEKV..........
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • #90
                                Edmond Fallot finns på inlägg 65 med en färgglad burk. Här en större och mer diskret burk också från Beaune och att Edmond Fallot var moutardier.
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X