Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Porslinsbokstips

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Porslinsbokstips

Böcker som jag tycker är bra o inte så vanliga är
    Bo Lagercrantz Iris, Vineta och Gröna Anna en mkt trevlig bok om för mig varit lärosam
    Bo Lagercranz handlar om tallrikars historia fram till 1860, nyttig historia

Gammalt porslin av Jane Fredman säg inte att den är omöjlig att få tag på fick den själv, fick är väl fel ord från tradera som jag nu kollar regelbundet

Rörstrands stora bok avJan Brunius känner väl alla till 280 år med porslin...
    Likaså Gustavbergs otroligt vackra bok som är mkt läsbart iPorslinet, Fabriken, konstnärerna
    Svenskt keramik under 1900- talet, mest en uppslags bok o totalt överkurs för mig
    Dahlbäck Lutteman Helena svenskt porslin o fajans... ska återkomma till den för jag har inte fått den ännu

Häller med om att man ska nog fråga ngn som har läst boken innan man beställer o köper, för det är ju dyrt.

Ja, det märks man lärt lite i alla fall !!

Jag skrev väldigt fumligt o svårbegripligt i mitt första inlägg, som rel ny här nu kommer en ny boklista

Bo Lagercrnz Gamla tallrikar, en favorit både hos mig o många de tidigaste tallrikarnas härkomst fr både G-berg o R-strand fram till 1850
    Bo Lagercranz Iris, Vineta och Gröna Anna fr 1850-1940 tar upp Rörstrand
    Inga Arnö-Berg, serviser fr G-bergfr början ca 1830-1970 dessa 3 böckerna tar upp stämplar samt har ett reg längst bak på de flesta serviser som gjorts mycket smidigt o praktiskt¨!!

Den stora boken Rörstrand 280 år av Bengt Nyström o Jan Brunius, vacker bok, som inte tar upp allt i ordning, det tar ett tag att komma in i boken, men antikt, fajans, serviser, färgbilder förteckn, dock inte lika bra tycker jag fram till nutiden, stämplar både på porslin o enskild kermiker.En bok värd sitt pris.

Gustavsberg Gösta Arvidsson motsvarigheten till Rörstrands stora, tyvärr väldigt klumpig, tung , med andra ord mkt att läsa allt även där ifrån de tidiga åren, historia till nutid kermik o mkt vckra bilder, stämplarna sämre, men bättre servisdekor register, står lite om varje samt ett mkt användbart dekorregister för namnlösa tallrikar med dekornr där beskrvn av tllriken tas upp o tillv tiden, året. Mkt bra då det finns många namnlösa tallrikar o man kanske blir ganska ensam om den då o vet närifrån,iinte dumt

Gammalt Porslin av Jane Fredlund, slut ,men kolla tradera, bokbjörnen o antikvariat,net av o till, den kommer in. Bra o enkelt uppdelat fr 1790-1990, tar upp lite fler fabriker bla Gefle, Lidköping o Karlskrona samt g-borg, det gör ju att det inte blir så mkt av alla, det är ingen maffig bok men hon har struktur.Längst bak i boken reg uppdelat för alla olika, gillar hennes sätt att med färgbilder i turordning ta sig igenom årtionde efter årtionde

Svenskt porslin av Helena Dahlbäck-Lutteman 1700-1900
    en bok jag hade svårt fr i början, jag var nog för ny, men vi börjar lära känna varandra nu. Mkt gammalt, mkt bilder, lite annorluna på ett bra sätt, tar upp både Höganäs Malmö o ngn till men huvudpunkterna ligger på G-berg o R-strand.Bra ordförkl i slutet samt mkt med stämplar en bra bok med mkt bilder man inte sett i de andra, Finns på Bokbjörnen eller antikvariat.net
    Det är de jag brukar, sedan ska man inte glömma Antikvärlden eller Antik och Auktion vissa nummer har de en artikel som du tycker är precis till dig !!!!
    Man beh inte prenum, om man inte har råd, de stora artiklarna finns på utsidan!!

Titta dig sen omkring om ni är intr av Gefle, Uppsala-Ekeby o s v så har de nog sina tips, det här är mina.
    annestig

Comment

Bra sammanställning, Annestig!

Comment

Working...
      X