Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Äldre Höganäs

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Härliga krus.
    DEt krävs lite utrymme med sådana samlingar.

    Comment


    • #77
      En ordinär villa i vilken vissa väggar har "hemmagjorda" hyllor.

      polsson
      p-son

      Comment


      • #78
        Kul med den 9P. Har bara last om det mattet, aldrig sett det.......

        Comment


        • #79
          Vilket mått är 9P? Länkar in min gamla fråga här, vilket mått är F?http://www.precisensan.com/antikforu...ht=m%E5ttenhet

          Comment


          • #80
            1P= 0,9661 L enligt mina gamla anteckningar. Skall leta och se om jag kan vidimera dessa uppgifter.
            Det blev inte sa svart att hitta P= Pottemal, en. Hoganas museums site.
            F kan jag inte hitta nagot om.......spannande
            Last edited by Andres; 2008-08-06, 08:59.

            Comment


            • #81
              E.B, det maste val anda vara en fjarding, 31.4 L 1/3 fjarding= 10.4 L. Later det rimligt?

              Comment


              • #82
                Ursprungligen postat av Andres Visa inlägg
                E.B, det maste val anda vara en fjarding, 31.4 L 1/3 fjarding= 10.4 L. Later det rimligt?
                Nej inte alls. Det går kanske i en dryg liter i detta krus.

                Comment


                • #83
                  Det var som attan, en dryg liter sager du, nu blir det annu mer spannande!!!

                  Comment


                  • #84
                    Kan tyvärr inte bidraga med någon lösning på "F-märkningen".
                    Kan "stämplaren" ha tagit fel bokstav F istället för L?
                    p-son

                    Comment


                    • #85
                      Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                      Kan tyvärr inte bidraga med någon lösning på "F-märkningen".
                      Kan "stämplaren" ha tagit fel bokstav F istället för L?
                      Isåfall måsta han även ha tagit fel siffror eller fel form också då den är mycket större än 1/3 Liter

                      Comment


                      • #86
                        E.B!

                        Efter att inte ha hittat någon förklaring till F-märkningen på bla Wikpedia försökte jag ta en annan väg.

                        Jag tänkte så här 1 K är cirka 2,6 liter. 1/3 är då cirka 0,9 liter och med tanke på att ditt krus rymde drygt litern, samt att innehållet i K-märka krus varierar trots samma märkning
                        kan det vara ett stämpelfel. Tyvärr skrev jag liter istället för kanna.
                        Eller var det kanske en specialbeställning (1/3 K fanns väl inte i Höganäs ordinare sortiment (krus, krukor, burkar?). 1/3 K fotogen?
                        p-son

                        Comment


                        • #87
                          Bäst att jag mäter det exaktare, om jag nu hittar rätt flyttkartong. Men felstämpling på mått, fick man ha det? Eller rättare sagt finns det fler sådana hittade?

                          Comment


                          • #88
                            Felstämpling av volym

                            Hur pass vanligt det var, vet jag inte.

                            Bifogar två bilder av ett osignerat "ålakrus" som rymmer 2,5 liter men som är stämplat 2 1/2 K.
                            Bifogade filer
                            p-son

                            Comment


                            • #89
                              höganäsvas

                              Härlig kopparglasyr men kan inte tyda signaturen, ska inte skriva vad jag tror utan vill ha förslag.
                              Bifogade filer
                              Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                              Comment


                              • #90
                                För mej så ser det ut som T och J på varann.....men nån sån hittar inte jag i "Lergodset från Höganäsbolaget".

                                Comment

                                Working...
                                X