Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Äldre Höganäs - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Äldre Höganäs

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Gick igenom lite gamla bilder på datorn och hittade en sedan länge nedpackad rakstämplad höganäsare. (Fick den identifierad på AP för många år sedan) Ber om ursäkt över kvalitén men jag beskar och förstorade upp bilden från en redan minimerad bild Jag bifogar båda bilderna.
    Bifogade filer

    Comment


    • Appropå klustervaser...

      Ursäkta om jag klampar in i tråden med en omärkt, vill bara visa det här loppade PES-köpet av enklare ”klustermodell", ca 9cm hög.
      Var det vanligt att man satte samman små vaser på detta sätt
      Bifogade filer

      Comment


      • Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
        162 är ett lågt nummer och då passar Johan Bergman (enligt länken) in.
        Kan den ha lagrats i lång tid, precis som Prylsnubbens lockurna (som har nr. 173), innan den glaserades om?
        Det här är intrikata och intressanta fråga för den tydligt entusiastiska damen på Höganäs museum.
        Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
        Eldfast form eller karott (23 x 18,5 x 8,5 cm), 162, rakstämplad, och med formarsignatur IB eller JB.

        Prylsnubbens fråga hänger väl lite i luften fortfarande och kan vara aktuell även här, men vem är formaren?


        Länk till formarsignaturer: http://www.stawford.se/signa.htm
        I propagandaskriften "Vackrare vardagsvara" för Svenska Slöjdföreningen av Gregor Paulsson, som gavs ut 1919 har kapitel 9 som vinjettillustration en bild på föremål från Höganäs Billesholms AB på översta raden syns formen.
        Bifogade filer

        Comment


        • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
          Såg Knut Knutsson på Antikrundan och att han samlade på Böckmans blådekorerade vackrare vardagsvara. Men mönstret på lockurnorna är äldre........ Mina verkar vara av gult Höganäs som fått en utanpåliggande blå glasyr. Stämpeln är inte som på Böckmans tid (ankaret) utan den gamla raka Höganässtämpeln. Hur går detta ihop ?
          Allas vår Keramikspanare Gideon har varit på alerten (som vanligt) och skickat denna Traderalänk till Mandrom. Det finns fyra burkar till salu och alla har nr 172. En är av nyare modell med en annan drejarsignatur men de övriga är drejade av Nils Nilsson och ska då enligt säljaren vara från 1890.
          MEN, varför har min nr 173, eller står det rent av 1/3, alltså en tredjedels kanna, vilket ju också blir en rymd uppemot 1L.
          Sveriges största cirkulära marknad. Köp & sälj begagnat & second hand, enkelt & hållbart. Mode, Inredning, Elektronik, Motor, Samlarobjekt & mer | Tradera.
          Bifogade filer

          Comment


          • Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
            162 är ett lågt nummer och då passar Johan Bergman (enligt länken) in.
            Kan den ha lagrats i lång tid, precis som Prylsnubbens lockurna (som har nr. 113), innan den glaserades om?
            Det här är intrikata och intressanta fråga för den tydligt entusiastiska damen på Höganäs museum.
            Efter att ha sett IB/JB på min form 162, C på den saltglaserade flaskan och N signaturen på lockburkarna 172 och 173, för jag känslan att gamla drejar/formarstämplar återanvänts om det har funnits någon nyanställd med motsvarande initialer. C skulle ju enligt paret Weimarck (s.339) vara Johan Carlsson anställd 1915(?), vilket ju inte alls verkar stämma med flaskan.

            Jag har svårt att tro att formen 162 har legat på lager i 50 år osv.

            Comment


            • Efter att ha skummat lite i tråden kan jag konstatera att det måste stå 173 på min burk. Delar av 1K fick jag lära mig (återigen) märks med en punkt och inte ett snedstreck.
              Samtidigt undrar jag var den saltglaserade flaskan med drejarsignatur C som Kaptenen nämner är.
              Last edited by prylsnubben; 2010-09-11, 12:20.

              Comment


              • Förlåt Prylsnubben! Jag glömde ju nämna din lilla burk också stämplad C i samma tråd.

                Comment


                • Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                  Förlåt Prylsnubben! Jag glömde ju nämna din lilla burk också stämplad C i samma tråd.
                  http://www.precisensan.com/antikforu...hlight=gauffin
                  Tack, ingen orsak Kaptenen. Hade en känsla av att jag var lite inblandad på något hörn (liiiiite inblandad med en liiiiiten kruka). Min
                  C-signatur känns rimlig att datera till 1915, den är ju handdrejad, så den är inte ny.

                  Comment


                  • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                    Tack, ingen orsak Kaptenen. Hade en känsla av att jag var lite inblandad på något hörn (liiiiite inblandad med en liiiiiten kruka). Min
                    C-signatur känns rimlig att datera till 1915, den är ju handdrejad, så den är inte ny.
                    Ja, den är ju svår att datera, men kan ju i princip vara lika gammal som flaskan.

                    Comment


                    • Just nu finns på Tradera fyra stycken sådana här lockburkar, och de är alla numrerade 172, trots att den första enbart rymmer 0.3 l och de andra en hel liter.
                      Tre är märkta med N och den fjärde med det här omdiskuterade C:et.
                      Jag tror ändå att de har varit lagervaror, som sedan fått modernare dekor vid ännu en bränning.

                      Comment


                      • Lägger in ett par äldre Höganäs som bara inte blivit av tidigare, om det ena objektet förefaller likt det i en annan tråd (oliiiidligt spännande) så är det en ren tillfällighet och elakt förtal.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • I senaste numret av Antikvärlden är det ett repotage om en samlare som har massor av äldre Höganäsgods.
                          http://gilasgrotta.blogspot.com/

                          Comment


                          • Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                            För några år sedan, uppkom en ganska lång och stundtals hetsig diskussion på Antikprat, angående vaser som satt ihop i en klump.
                            Trådstartaren hävdade bestämt att de kom från Höganäs och vid denna tid var det svårt att hitta stöd i litteraturen eller motsvarigheter ute på nätet.

                            Idag har vi bättre besked, trots att fenomenet inte avbildas i paret Weimarcks bok om Höganäsbolaget.
                            De upptråder ensamma, i par, i grupp och jag har till och med sett någon ovanpå också. Kanske är det inte heller ovanligt utomlands.

                            Här är ett leende, okynnigt par, som varit oskiljaktiga ända sedan de kom ur brännugnen för drygt 115 år sedan. Tidiga smileys.
                            Stämplat M, vilket borde stå för Martin Svensson, anställd 1890-1938. Modellnumret 1306 anger formgivningstiden till 1902/03, enligt Weimarck.
                            Men jag inte blir klok på rundstämpeln ovanför, med ett stort R i.
                            Någon som vet vad den står för?
                            Sprang på denna skapelse av en slump:



                            Bläddra ner till "Lot 158".

                            MvH
                            Emil

                            Comment


                            • Kul att finna varifrån den ursprungliga idén kom ifrån- Max Läuger i Kandern 1902, men banne mig jag tycker att Höganäs variant är snyggare utan fotplatta.

                              Comment


                              • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                                Lägger in ett par äldre Höganäs som bara inte blivit av tidigare, om det ena objektet förefaller likt det i en annan tråd (oliiiidligt spännande) så är det en ren tillfällighet och elakt förtal.
                                Något förtal ska inte spridas här, utan enbart lovord - särskilt den gula kannan gör mig hänförd! Stukad lockknopp, men vad gör det? Den påminner i stilen mycket om Gpsvasen, som pryder omslaget till paret Weimarcks bok.
                                Engelsk förlaga och om det är samme formgivare, M. E. Thompson, låter vi vara osagt.
                                Snyggt!

                                Ursprungligen postat av Emil Brannstrom Visa inlägg
                                Sprang på denna skapelse av en slump:

                                Bläddra ner till "Lot 158".

                                MvH
                                Emil
                                Visste väl att en motsvarighet utomlands skulle dyka upp, men inte redan!
                                Roligt att se, och uppgifterna finns nu i en lapp, nedstoppad i ena vasen.
                                Tack!
                                Och jag håller med Kaptenen - paret gör sig bättre utan ståplats.

                                Comment

                                Working...
                                X