Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Caesar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Caesar

Köpte två stycken av de här idag.
    Har läst mej till att det är Flintgods, blågrönt tryck och tillverkades mellan 1913 och 1927.
    Eftersom den här stämpeln har årtal i sej så antar jag att den här tallriken är från 1917.
    Den andra har 1915 i stämpeln.
    Finns någon känd designer?
    Bifogade filer

Inte som jag känner (till). Hur känd är "känd"? Superkändis eller bara en medföljande på gratisätarlistan? Ursäkta... Kunde inte låta bli.

Rent allmänt kan man säga att kändisarna gjorde något "extra" av dekoren. Om den som den här bara är "klassisk" så är det troligen ingen känd bakom. Möjligen kändisen Arvid Ekberg, som också gjorde Wexiö, men analogin märks där också. Ju kändare, desto "extremare". Ju okändare desto mesigare.

Comment

Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
      Inte som jag känner (till). Hur känd är "känd"? Superkändis eller bara en medföljande på gratisätarlistan? Ursäkta... Kunde inte låta bli.

Rent allmänt kan man säga att kändisarna gjorde något "extra" av dekoren. Om den som den här bara är "klassisk" så är det troligen ingen känd bakom. Möjligen kändisen Arvid Ekberg, som också gjorde Wexiö, men analogin märks där också. Ju kändare, desto "extremare". Ju okändare desto mesigare.

Jag menade faktiskt bara "Namngiven", inte Känd Kändis.

(Är numera väldigt noga med att tagga alla bilder jag spar och lägger med så mycket information jag kan få.)

Comment

Hej hej! Och ursäkta att jag drar upp den här gamla tråden.. men det är väl lika bra att samla allt Caesar på ett och samma ställe! Jag tror att denna servisen tillverkades tidigare än 1913, jag har nämligen en såssnipa där stämpeln säger 1911! Eller kan det vara så att man inte bytte årtal på stämpeln förrän ett par år senare?

Click image for larger version

Name:	DSC_0263.jpg
Views:	1
Size:	41,9 KB
ID:	566270
        Click image for larger version

Name:	DSC_0264.jpg
Views:	1
Size:	52,8 KB
ID:	566271

Comment

Såssnipan är tillverkad som halvfabrikat 1911, sen har den legat på lager och fått dekor och glasyr några år senare. Inte helt ovanligt. Har t.ex en minnestallrik från Gustavsberg "Parisutställningen 1925" där godset är tillverkat 1916.

Såssnipan fanns med en uppsjö av dekorer och tillverkades under många år.

Comment

Intressant! Jag tackar för infon. Här blir man lite klokare varje dag!

Comment

Working...
            X