Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad heter den här tallriken med lila dekor?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vad heter den här tallriken med lila dekor?

Undrar över namnet på denna tallrik och det vore roligt att veta allt möjligt om den som t.ex. designer, ålder m.m. Vad föreställer motivet? Är den eftertraktad eller vanlig? Jag har bara två och det skiljer både i storlek och "svärta". Tycker själv att den är charmig.
    Bifogade filer

Hallå Emmy!
    Dekornamnet är ?Carrara? och har något motiv från antiken. Den gjordes 1860-1905 och från just 1860 så började Gustavsberg årtal-stämpla sitt gods. Så dina tallrikar borde ha ett tvåsiffrigt nummer som alltså står för det året som godset formades. Om det är svårt att se årtalet så kan man med hjälp av stämpelformen ändå datera någorlunda, men då får du lov att visa bild på den.
    Tror att bara ett fåtal dekorer på 1800-talet har kända designers, de flesta är nog köpta / importerade dekorer.

Carrara ser man en del av på marknader och loppisar men hur eftertraktad den är har jag svårt att bedöma??tycker inte det verkar vara något större sug efter svenskt 1800-talsporslin alls.

Comment

Hej och Tack Liljerik
      Nu var mysteriet löst, nästan. Jag skickar med foton av de två stämplarna. Vore tacksam om du kunde tyda dem. Jag själv är inget vidare på sån´t här.
      Bifogade filer

Comment

1876 och 1868 men det såg du väl?

Comment

Nja, jag gissade att den översta visade 74 el. 94, men sedan så är det ju något kludd nedanför. Den undre kunde ha varit 63 och har ett A som jag tänkte att du visste vad det betyder. Det är så roligt att lära sig något nytt. Jag får faktiskt säga att stämplarna blev något tydligare på foto än i verkligheten.

Comment

74 och 68 får jag det till...

Comment

Ska inte vara envis....är väl 74 då. Rätt ska va rätt, ingen mannamån, vägas på guldvåg...känner ni igen Magnus o Brasses...vad hette det? Censur någonting, visst var det på 70-talet, standup på skiva.

Comment

Tack killar.
                Vet ni om det finns annat än tallrikar i Carrara? Kanske en dum fråga.

Har en annan udda Gustavsberg-tallrik (jag har fastnat för gamla tallrikar) som har en annan sorts stämpel. Där finns inte två siffror som på dessa. Finns det någon särskild guide/bok/hemsida där man kan kolla upp sådant här med stämplar själv? Vill inte besvära er med en massa detaljfrågor om varenda tallrik. Har ju även Rörstrand och Upsala-Ekeby m.m.

Comment

Här ser du en del Gustavsbergsstämplar

och Rörstrand

men jag har detta med svenskt servisporslin som hobby så jag tycker mycket om att läsa sådana trådar, jag lär mig nytt hela tiden, och när jag svarar på någon fråga så slår jag i böcker och så och lär mig ännu mera.
                  Så jag tycker att det är kul med porslinsfrågor, mera sån't Emmy!
                  Jag begränsar mig dock till Gustavsberg, Rörstrand och Gefle.....och har otroligt mycket kvar att lära

Jo, det är klart att Carrara var en servis och på 1870-talet så var serviserna som störst, alltså antalet ingående delar.
                  Last edited by Liljerik; 2007-06-05, 23:44.

Comment

Carraca har ju disskuterats förrut här, jag har ett uppläggningsfat och assietter i servisen. Det skall väl gå att söka bland tidigare trådar om du vill se flera delar. Den är väl en av Gustafsbergs vanligaste vid den här tiden.

Jag tycker gott du kan lägga upp dina andra tallrikar - det kan vara roligt att se vad du har - orkar ingen svara så är det ju inte mer med det

Comment

Ursprungligen postat av Liljerik Visa inlägg
                      Ska inte vara envis....är väl 74 då. Rätt ska va rätt, ingen mannamån, vägas på guldvåg...känner ni igen Magnus o Brasses...vad hette det? Censur någonting, visst var det på 70-talet, standup på skiva.
                      "Varning för barn" kanske? Emerson Fannpaldi!!!

Comment

Just! Varning för barn hette skivan. Barnen de sög upp näringen med fingrarna från tallriken

Comment

Working...
                        X