Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fat med ostasiatiskt inspirerad dekor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fat med ostasiatiskt inspirerad dekor

Hej,
    Jag undrar om det är någon som känner igen dekoren på detta spruckna fat som min mor hittat på vinden i barndomshemmet.

Kvalitén på bilderna är ju inte den bästa (en direkt följd av att vare sig min ömma moders mobilkamera eller hennes skicklighet i att hantera den är särskilt bra. Jag är imponerad av att hon kunde skicka dem till mig), men dekoren föreställer i första hand en trana vid ett träd. Vad dekorationerna i kanten ska föreställa lämnar jag åt den enskilde betraktaren att avgöra.

Click image for larger version

Name:	20161001_131420.jpeg
Views:	1
Size:	57,3 KB
ID:	676483

Name:	20161003_172953.jpg
Size:	76,7 KB
ID:	676484

Ankarstämpeln i botten tycks vara den som Gustavsberg använde sig av under perioden 1860-90. Den bristfälliga skärpan i bilden i kombination med att stämpelns "namndel" är rätt grund försvårar dock identifikation.

Name:	20161003_170248.jpg
Size:	37,6 KB
ID:	676485

Efter grävande i de böcker om Gustavsberg som stod att finna på biblioteket och åtskilliga minuters googlande, antar jag (förutsatt att det faktiskt rör sig om något Gustavsberg har utfört) att det rör sig om någon inköpt, ej namngiven dekor.
    Men eventuella tips/förslag/regelrätta identifikationer mottages tacksamt.

Mvh
    Per
    Last edited by rymdkamrat; 2016-10-04, 18:51.

Hej och välkommen till forumet!

Jag tror du har helt rätt när du säger, citerar: "att det rör sig om någon inköpt, ej namngiven dekor.". Bifogar en länk till min kaffekanna.

Comment

Working...
    X