Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Landskapstallrik- handmålad fajans

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Landskapstallrik- handmålad fajans

En fajanstallrik med texten Lappland och så en same som fångar en ren. Blå studiohand på baksidan. Har för mig att jag har sett något i en av antiktidningarna men hittar inte rätt artikel. Kan det vara Lindberg som har målat något så banalt? Datorn är knäpp för tillfället så ingen bild kan läggas ut, hoppas att någon har bättre minne än mig och vet vilken artikel det var.
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Tyvärr måste jag säga som till så många andra: Med ledning av det du skriver går det inte att uttala sig. Sätt gärna in en bild, tack

Comment

Fler än Linberg nyttjade studiohanden i olika färger så du lär nog sätta in en bild för att få bra svar.
      --eller hur det nu va.

Comment

Lite synd att mitt planerade jättejobb inte kommit igång. Har tänkt att bläddra igenom alla årgångar, varenda sida, i A&A och notera alla porslinsartiklar i ett excelblad, sökord från artiklarna ska också vara med. Tänk vad lätt vi då hade kunnat hitta din artikel Tingeling.
        Men men....det är lätt att skjuta sådant här på framtiden.

Comment

Om du ändå ska göra det, Liljerik: Passa på att notera sidhänvisningar till bilder på servisdekorer. Det tror jag är det som ger mest valuta för arbetet. En fråga som "Hur ser den ut" kan då snabbt få sitt svar. Har saknat det länge, men ser fram emot ett komplett register, förståss!

Comment

Jo, dekorerna är ju viktigast å modeller å desingner å årtal å.......allt ska det gå att söka på, hitta rätt årgång, nummer och sida. Men när det blir vet jag inte......skriver just nu i kafferasten, håller på att bygga mellanvägg.

Comment

Har legat däckad av en riktig dunderförkylning + att en elakartad trojan har spärrat bildinläggning och mail. Men nu är nog både datorn och jag igång som vi ska!

Här är en bild på fajansfatet;
              Bifogade filer
              Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Den här verkar vara från Fajanstidens tidigaste period. Lindberg och Kåge (och i viss mån Printz) var ju mycket lika varandra i uttrycket på den tiden. Den svarta slingan skulle jag attribuerat till Kåge och de gröna bladen till Lindberg samt fjällen med prickarna till Printz... Någon av de tre är det nog fråga om. Om man lyssnar på handens färg (vilket man faktiskt får göra för de tidiga fajanserna) så är det nog Lindberg iallafall. Jämför med stilen på barnservisen Baby, bl.a.

Comment

Den låg i en trave med årstallrikar och köptes endast pga av nyfikenhet! När jag låg i däckad i sängen så bläddrade jag i en del gamla A&A och Antikbörsen utan att hitta bilden som jag skrev om i första inlägget.Det måste vara i en av de senaste årgångarna iallafall. Baby har jag nog inte sett? Ska titta i Lindbergboken om den finns med där.

Comment

Finns på "Svenskt Porslin":

Comment

Working...
                    X