Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Finns Gustavsberg?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Finns Gustavsberg?

Om man går in på HPF Gustavsberg så får man lätt intrycket att verksamheten i Gustavsberg aldrig upphörde. Nu nyproduceras Spisa Ribb, Berså och Adam och gamla bekanta som Margaretha Hennix formger serviser.

Frågorna är: Om porslinstillverkningen vid "gamla" Gustavsberg upphörde, när var det? Om inte - hur förklarar vi HPF?
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Enligt hemsidan är både Karin Björqvist och STig Lindberg aktiva på Gustavsberg!!!
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Comment

Allmoge tillverkas ju också igen. Det var nytt för mig. Det ser verkligen ut som om det är en obruten linje i produktionen.

Comment

Ingen som har åsikter eller fakta i frågan? Gunilla verkar ju vara i närheten rent geografiskt. Någon info?
        Konfucius

Comment

Var befinner sig Gunilla? och vad är HPF?
          Vad jag vet lever Gustavsberg till en del, bekanta har handlat i fabriksboden.
          Tillverkningen av sanitetsporslin är väl oxå kvar? nu börjar jag tvivla på mig själv.
          Last edited by Äjth; 2005-09-07, 09:00.
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Vet inte om man får göra så här, kopiera en text direkt av? Det kommer iallafall från den här sidan http://www.hpfigustavsberg.se/

1992 startade Lisa Larson ett eget företag, Keramikstudion för konstgodstillverkning
            1994 lade Hackman ner tillverkningen av hushållsporslin i Gustavsberg och flyttade över viss del av tillverkningen till Arabia resp. Rörstrandsfabriken. I Gustavsberg vägrade man att ge upp kunskapen att tillverka högkvalitativt porslin. Värmdö Kommun ställde upp med ett kommunägt bolag och ett samarbete startade med Konstfack och professor Signe Persson-Melin. Skålserien "Relief" togs fram.
            1996 under senhösten upphörde produktionen i det kommunägda bolaget och lämnade plats för två nya företag: Farstaviken Porslin AB, med butik i Gustavsberg och HPF i Gustavsberg AB (HPF= HushållsPorslinsFabriken
            )
            Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Har befunnit mej långt både från Gustavsberg och Uppsala där jag vanligtvis befinner mej. Nu är jag dock tillbaka i U-a, men jag vet inte om jag har något bra svar på frågan. Rent tekniskt upphörde väl "gamla" Gustavsberg 1994, och HPF startade 1996 och köpte rätten att använda logotyp och vissa servismönster.

På Gustavsbergs porslinsmuseums hemsida finns en förteckning över vilka konstnärer som varit verksamma vid Gustavsberg, och när. Där finns ingen efter 1994. http://www.porslinsmuseum.varmdo.se/

Dagens Gustavsbergsporslin tillverkas inte längre i Gustavsberg, men många konstnärer har ateljéer i de gamla fabrikslokalerna, och det finns flera porslinsaffärer.

Håller med om att http://www.hpfigustavsberg.se/ är en smula förvirrande!

Och Tingeling: Det är klart att man får citera, bara man uppger källan.
              Last edited by Gunilla; 2005-09-09, 17:30.
              [I]It's nice to be green[/I]

Comment

OK. Det verkar som om HPF håller på med renommésnyltning.
                Vet du var porslinet tillverkas om det inte är i Gustavsberg?
                Konfucius

Comment

Jag förhastade mej! De har en småskalig tillverkning i Gustavsberg, ber så hemskt mycket om ursäkt!

Renommésnyltning skulle jag ändå inte vilja kalla det eftersom "nya" G-berg drivs av "gamla" G-bergare. Dessutom har de knutit till sej nya formgivare och fått priser för flera av de nya serviserna. Sen kan man ju tycka att det är lättförtjänta pengar att nytillverka "Allmoge" och "Gunnar", men jag tycker att det är dem väl unt! Med tanke på att alla uppköpta porslinsfabriker i Sverige (inklusive Gustavsberg) läggs ner, så är det väl roligt att några klarar sej!

Läs mer industrihistoria på: http://www.lansmuseum.a.se/industri/industri1a.cfm

Comment

Det är inte så lätt med olika fabrikers tillverkning. Är det platsen eller varumärket som avses? Lidköping blev ju Rörstrand men med delvis bibehållen produktion...

HPF i Gustavsberg (HushållsPorslinsFabriken) drivs som sagt av gamla gustavsbergare. Till att börja med fick de tillverka benporslinet åt Arabia/Rörstrand innan de kunde flytta över tillverkningen till Finland, men de har också utvecklat en hel del egna serier, samt köpt loss äldre dekorer och modeller från KF, som inte gick över i Rörstrands ägo när de köpte fabriken i slutet av 80-talet. Därför kan de t.ex. göra Berså, Spisa Ribb och Adam idag. Och eftersom tillverkningen sker i samma lokaler och med samma personal som gamla Gustavsberg så tycker åtminstone inte jag att det är renommésnyltning. De har bara tagit hand om de delar som Rörstrand/Wärtsilä/Hackman/Arabia/Iittala (eller vad man nu ska kalla koncernen) inte trott att det fanns någon lönsamhet i.

Comment

"Renommésnyltning" var kanske att ta i.

Santitetsporslinstillverkningen(se där en kandidat till veckans längsta ord) finns ju fortfarande kvar och är väl det ursprungliga Gustavsberg?

Kan man enkelt säga att en nytillverkad toalettstol är en äkta Gustavsberg men en nytillverkad spisa ribb-kopp är en kopia från HPF?
                      Konfucius

Comment

:d :d :d :d

Comment

Där blev det inga glada munnar, bara tecken!!

Comment

Ursprungligen postat av Ballonggreven
                            "Renommésnyltning" var kanske att ta i.

Santitetsporslinstillverkningen(se där en kandidat till veckans längsta ord) finns ju fortfarande kvar och är väl det ursprungliga Gustavsberg?

Kan man enkelt säga att en nytillverkad toalettstol är en äkta Gustavsberg men en nytillverkad spisa ribb-kopp är en kopia från HPF?
                            Ingenting är enkelt här i världen! Nu börjar vi närma oss hårklyverier, men är det verkligen en kopia när HPF har originalmönstret? Ett senare avdrag av ett grafiskt blad t ex, kallas ju inte för kopia utan just ett senare avdrag eftersom det enda som skiljer dem från originalen är att de är gjorda X antal år senare, men plåten är ju densamma. Eftersom porslinet faktiskt tillverkas i Gustavsberg, Värmdö kommun, och stämplas Gustavsberg så måste det ju vara äkta Gustavsberg. Kan vi inte bara kalla det för nyproduktion?

Och hur många av våra glas- och porslinstillverkare är det inte som bytt ägare genom åren? Sanitetsporslinstillverkningen ägs ju numera av Villeroy & Boch, så toalettstolarna är ju egentligen tyska, eller? Och Rörstrand som tillverkas i Fjärran Östern, är de äkta?

Jag har inte tänkt så mycket på Gustavsberg förut, men jag kommer ihåg att det pratades mycket både när det skulle läggas ner och när HPF köpte varumärket, men efter den här diskussionen är jag varm anhängare av HPF! Länge leve nya Gustavsberg! Svenskt porslin med svenska ägare som (i viss mån) tillverkas i Sverige, det är väl bra? Ner med de multinationella storföretagen och mer makt åt konstnärerna!

(Tyvärr skulle jag aldrig komma på tanken att köpa en nytillverkad tallrik för samma pris som jag kan få en hel servis för på auktion, så jag är rädd för att mitt stöd endast blir moraliskt, men då är det å andra sidan helhjärtat!)

Comment

Working...
                            X