Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bestick från Gustavsberg?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Bestick från Gustavsberg?

Såg idag rostfria bestick som var stämplade Gustavsberg samt med ankaret. Någon som vet något om dessa? Gjordes flera olika bestickserier? Vem tillverkade dem? Vilka formgivare låg bakom?
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Jag känner inte till det. Hur gamla var de ungefär? Jag skulle tippa att under den kooperativa tiden hade de andra tillverkare av bestick, som inte behövde stämplas med Gustavsbergsstämpeln. Kanske har de tillkommit i de allra sista skälvande minuterna av Gustavsbergs livstid (1990 och framåt) då ägarförhållandena var lite mer otydliga. Rörstrand har ju sålt glas under eget märke alldeles nyligen.

Comment

Utan att se besticken så tror jag att de är från senare delen av 80-talet. De är inte tillverkade av Gustavsberg utan är legotillverkade men märkta med Gustavsberg. På samma sätt tillverkades vissa serviser i Japan av kostnadsskäl. Det var slutet på en stolt epok. Nu tillverkas Gustavsbergsporslinet åter i Gustavsberg av den gamla personalen med högsta kvalite. Finns numer på det finaste restauranger.

Comment

Här är ett inlägg från Margareta Hennix angående besticken:
        " Ellips " - mattpolerat handtag, design Mickael Björnstjerna.
        import, i det här fallet från Spanien.
        Övriga bestick vid namn New York, Twist, Chanel och Estasai
        antagligen från Japan eller Korea. Men jag är inte säker, men
        någonting i den vägen är det.
        "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
        Konfucius

Comment

Working...
        X