Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lite gammalt Gustavsberg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

E.B. visade en kaffekopp "Landskap" med tre bilder på inlägg nr 8. Här en djup tallrik (1899) med fyra pastorala bilder i samma serie.
    Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
      E.B. visade en kaffekopp "Landskap" med tre bilder på inlägg nr 8. Här en djup tallrik (1899) med fyra pastorala bilder i samma serie.
      Trevligt att se denna rätt så ovanliga dekor som bara tillverkades under perioden 1897 - 1905.

Comment

Tack Hossbach!
        Här ytterligare en djup tallrik - här från 1907 och från Gustafsberg. Ordet eller orten Delft användes tydligen av vem som helst ........
        Bifogade filer

Comment

Fördelen med en regning lördag o söndag var, att jag gjorde en "raid" i vinds- och källarförråd. Avsikten var att från vinden ta ner vinterkläderna och lägga upp sommardito. Det var snabbt gjort och jag fick för mig att titta i några undanställda kartonger. Fann bl a denna tillbringare, som ju passar i denna tråd. Så här ett par bilder på KLEO som, enligt vad jag fått fram genom lite letande, skall ha tillverkats mellan 1913-29. Stämmer det eller har den tillverkats under andra årtal?
          Bifogade filer

Comment

Mina anteckningar..." Delft, 1908-1910, flint, tryckt, blå och grön. 1930-1940, "flint, KB, stämplad, blå." Troliktvis är din tallrik gjord 1907 och dekorerad senare....."KLEO", inga anteckningar....

Comment

Britta från Gustavsberg

En tallrik i flintporslin.
              Bifogade filer

Comment

Priskurant 1924 - 36.

Hallå där, Min gudson, skeppskontruktör från Italien, har börjat samla på servisen Guld Stjärna (Kåge 1927). Nu har jag lovat att försöka komma över några priskuranter för de aktuella
                åren men har inte fått träff. Har någon priskuranter 1924-36 vill jag gärna veta eller tips om var man lättast finner dem. På förhand tack och so long...

Comment

Venus från Gustafsberg

Nog skulle man kunna tro att Venus är lite mer upphetsande än denna tallrik? 24,2 cm i diam.
                  Bifogade filer

Comment

Mina anteckningar, BRITTA, 1940-1941, krämfärgad flint, EB, kromo i färger, målad rand. Det finns en tidigare utgåva av Britta men det är inte den som visas här i texten.
                    VENUS, långkörare, 1908-1941, flint, tryckt, grön eller gredelin.

Comment

Ursprungligen postat av Andres Visa inlägg
                      Mina anteckningar, BRITTA, 1940-1941, krämfärgad flint, EB, kromo i färger, målad rand. Det finns en tidigare utgåva av Britta men det är inte den som visas här i texten.
                      VENUS, långkörare, 1908-1941, flint, tryckt, grön eller gredelin.
                      Upptäckte häromdagen till min förvåning att jag hade tre Venus terriner i mina gömmor, i tre olika utföranden. Två saknar som synes lock. Trodde mig minnas att jag hade en (1) Venus terrin (i utförandet åt höger, med lock), som sedan visade sig vara AGIR.

Redigerat: ÄGIR heter den och inte AGIR.
                      Bifogade filer
                      Last edited by Svärdsfalla; 2012-11-20, 12:09.

Comment

Kör på med två terriner till. Agir, som jag nämde ovan, till vänster, och Delft, som visades som tallrik av Lars M. Båda märkta -07. Nu ska jag försöka att inte ytterligare ockupera tråden.

Redigerat: ÄGIR heter den och inte AGIR
                        Bifogade filer
                        Last edited by Svärdsfalla; 2012-11-20, 12:09.

Comment

Jag har en lila Venusterrin,färgen syns lite dåligt på bilden som jag tog i våras
                          Click image for larger version

Name:	terrin2.jpg
Views:	1
Size:	73,4 KB
ID:	542543

Comment

AGIR, helt okänd för mig...kan du visa botten och stämplar?

Comment

Stämplar

Ursprungligen postat av Fnusfröken Visa inlägg
                              Jag har en lila Venusterrin,färgen syns lite dåligt på bilden som jag tog i våras
                              Någon lila har jag inte. Nu blev jag ju avundsjuk.

Ursprungligen postat av Andres Visa inlägg
                              AGIR, helt okänd för mig...kan du visa botten och stämplar?
                              Sorry Andres! ÄGIR heter den visst.
                              Bifogade filer
                              Last edited by Svärdsfalla; 2012-11-20, 00:55.

Comment

mmm, bättre, ÄGIR, 1905-1913, flint, tryckt, grön eller gredelin...

Comment

Working...
                                X