Ursprungligen postat av FBQ
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Lite gammalt Gustavsberg
Collapse
X
-
Apps, jag har letat i böcker och tidningar men kan inte heller hitta något namn till din dekor. Märkligt…..jag känner ju igen dekoren så jag har sett den förut. Bården påminner ju om Sobrown…men bara påminner.
Måste vara 1850-tal eftersom tekniken kom då och din stämpel bara användes t.o.m. 1850-talet. (jaja, man kunde dekorera godset långt efter att man format godset)
Visar en av mina absoluta Gustafsbergsfavvotallrikar, "Palm" 1872-1901. Det är ju inte min äldsta men det som gör DET är nog skicket, tallriken är som ny, inte en besticksrepa eller nåt trots sina 131 år. Motivet är också trevligt och jag ser inte den här dekoren särskilt ofta.Last edited by Liljerik; 2008-08-07, 13:09.
Comment
-
Ja det har du rätt i Andres har kollat i tre olika Gustavsbergsregister och det står bara ultramarin i alla tre
Kan det vara ett prov med annan färg, skulle då också kunna förklara det fina skicket....
Men har jag inte sett den på bild nånstans i den här färgen förut!? Var det kanske nån här på PES som visade den och den sedan blev min.......kommer inte ihåg var jag fick den ifrån
Comment
-
Ursprungligen postat av Liljerik Visa inlägg...det står bara ultramarin i alla tre
Comment
-
Fortsätter med en brun till bara för att den blå ääär så tråkig, tycker nog så för att man ser blå Stambul överallt ja, brun är väl heller inte ovanlig på något vis.
Den kom 1885 och det ska vara Arvid Ekberg som kläckte den Man saknade säkert en dekor som påminde om Rörstrands "Spets", den såldes ju under nästan hundra år och det lockade nog Gustafsberg att försöka sno åt sig kunder som ville ha en "gammal" dekor. Den blev inte så långlivad, till 1905 enl. register. Gjordes som sagt i gredelint eller brunt.
Comment
Comment