Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Saltkar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Njaä, L Kallin menade stöpt glas, då glaset får rinna ned i en form,
    botten på föremålet blir då uppåt när det stöps, glaset flyter ut så det blir inget överflöd, men ytan går ju slipa för det,
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

    Comment


    • Pepita, vad är det för en bok om Høvik Glassverk Du läser?

      Comment


      • "Høvik Glasverk-Høvik Verk" Utgitt av Kulturutvalget i Bærum, ansvarlig for tekst og foto Jacob Jacobsen. Den har ikke noe ISBNnr, men er trykt i 1983. Det finns ikke så mye litteratur på glassverkene i Norge, så man får lete. Lånt på Ubibl. Boken gir et historisk bilde, ganske anekdotisk i formen OG den har med endel bilder fra priskuranter Pressglass+lamper. mvh

        Comment


        • Tack Pepita.

          Comment


          • Er det sånn at man skiller på:
            presset glass, både mekanisk og for hånd
            gjutet glass, varm masse i åpen form
            stöpt glass, varm masse i åpen/lukket form??
            Bruker man samme form-materiale? (jfr. ser man forskjell?)

            mvh

            Comment


            • Gjutet glas och stöpt glas, det blir väl samma sak,
              pressat för hand eller maskin (luftdriven) det blir ju pressglas,
              järnformar tål ju högt tryck, det går även med grafitformar.
              Hirvi
              SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

              Comment


              • Tusen takk Hirvi! Et øyeblikk der trodde jeg at jeg hadde mistet oversikten IGJEN

                Comment


                • Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
                  Var på mässa igår och handlade mer än vad som var tänkt men är o andra sidan nöjd med vad jag kom hem med .
                  Det här saltkaret har jag tittat efter ett tag och var ett av inköpen.
                  Tingeling, jag är nyfiken på vad du fick ge för saltkaret på delfinryggen. Vill du inte svara mig här får du gärna lämna ett privat meddelande. Jag fann nämligen 2 st!! idag. De såldes som ett par och nu undrar jag lite över prisbilden. Var det dyrt, billigt eller helt ok i förhållande till t.ex ett mäss-pris.
                  Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                  Comment


                  • Jo det gör väl inget att berätta. 50 kr gav jag på en mässa och det var billigt. Kompisen köpte ett och det gav hon 250 eller 300 för på samma mässa och det var det en nagg i. Kolla saltkar på tradera för jag har för mig att de ligger runt en 500 där.

                    2 st tillhör nog inte vanligheterna att hitta så jag gratulerar till ditt fynd!
                    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                    Comment


                    • Ja priserna far hit och dit men dessa ligger relativt bra till. Avser att göra mig av med det ena, ett räcker gott för mig.
                      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                      Comment


                      • Blev ett och annat loppat idag. Bl.a. två saltkar. Har som hastigast gått igenom tråden men tror inte dessa finns med. Om så är fallet sak samma. Det ena karets botten är så konvext så att allt slitage hamnat i mitten på kartes botten. Ålder har jag ingen aning om men det vet säkert alla salta tjejer och killar som håller på med dylika ting.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • hej jag har ett saltkar i pressglas plansipat i botten och beteckning R och ett d med ett streck innunder och siffrorna194638 är det detsamma som att det är från rejmyre
                          Bifogade filer
                          behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

                          Comment


                          • Ursprungligen postat av Ulferic Visa inlägg
                            Blev ett och annat loppat idag. Bl.a. två saltkar. Har som hastigast gått igenom tråden men tror inte dessa finns med. Om så är fallet sak samma. Det ena karets botten är så konvext så att allt slitage hamnat i mitten på kartes botten. Ålder har jag ingen aning om men det vet säkert alla salta tjejer och killar som håller på med dylika ting.
                            Ser onekligen ut som gjutna saltkar med en trevlig ton.
                            Här får man nog gissa på tiden runt 1800.
                            Kan du visa undersidan?
                            Gud gjorde några perfekta huvuden,
                            resten satte han hår på.

                            Comment


                            • Påminner om det gamla fina gjutna jag lagt ut här tidigare- Borde således ligga som tidigt 1800-tal.
                              2 st dessutom. Herr Röta har varit farten på morgonen!
                              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                              Comment


                              • Dyra var dom också. Fem kronor för två. Man tackar.
                                Botten upp på karen. Underifrån ser dom oregelbundna ut men vänder man dom rätt så är allt ok. Slitaget på den konvexa ligger i mitten av botten medans det plana har slitage runt om. Gäller att gå flera varv runt borden. Saltkaren hittade jag nät jag gjorde mitt tredje varv. Hade förmodligen varit dolda av diverse annat som när det såldes gjorde att karen tittade fram.
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X