Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pressglas/Turbinglas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
    Här Kecke har jag hittat en avvikande färg på en turbin eller har någon sett en sådan förut Staken är väl ca 10 cm hög
    DG
    Så här kan de se ut , hittade faktiskt inte bara denna utan ett par idag på lunchen, inte illa !
    Bifogade filer

    Comment


    • #92
      Här är ett par turbin ljusstakar i turkosblått.
      omärkta så ursprunget är okänt.


      Click image for larger version

Name:	ljusstakar_1.jpg
Views:	1
Size:	95,4 KB
ID:	515091Click image for larger version

Name:	ljusstakar_2.jpg
Views:	1
Size:	52,1 KB
ID:	515093Click image for larger version

Name:	ljusstakar_3.jpg
Views:	1
Size:	46,1 KB
ID:	515092
      Loppisadiktus

      Comment


      • #93
        vet inte varför, men jag får nyproduktionskänsla av dem
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

        Comment


        • #94
          Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
          vet inte varför, men jag får nyproduktionskänsla av dem
          Jag får samma känsla som du Äjth, det kan vara jättesvårt för någon ovan att avgöra om dom har ålder, ibland står man frågande själv med glaset i hand,
          men oftast var väl fotringen slipad pga järnpunteln suttit där 1900 och frammåt,
          på äldre pressglas kunde det ju vara glaspuntel i botten och oslipad fotring,
          eller oslipad och ej puntlad, den övervärmdes inte,
          men på äldre sådana brukar skavanker från dåliga formar mm framträda + kvalitet på glasmassa.
          Hirvi
          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

          Comment


          • #95
            Då är jag inte ensam om den känslan! Ser de här, ljusblå, stakarna väldigt ofta numera. Den gröna känns oxå som nyprod. den där djupt gröna känns inte riktigt tidsenlig.
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

            Comment


            • #96
              Fler bilder för att eventuellt tidsbestämma.

              Click image for larger version

Name:	ljusstakar_7.jpg
Views:	1
Size:	63,4 KB
ID:	515270Click image for larger version

Name:	ljusstakar_6.jpg
Views:	1
Size:	61,7 KB
ID:	515271Click image for larger version

Name:	ljusstakar_5.jpg
Views:	1
Size:	59,6 KB
ID:	515272Click image for larger version

Name:	ljusstakar_4.jpg
Views:	1
Size:	77,8 KB
ID:	515273Click image for larger version

Name:	ljusstakar_9.jpg
Views:	1
Size:	105,2 KB
ID:	515274Click image for larger version

Name:	ljusstakar_8.jpg
Views:	1
Size:	64,5 KB
ID:	515275
              Loppisadiktus

              Comment


              • #97
                Där ljuset sätts i, på de nyproducerade ligger en liten upphöjning, kant, runt om, på din ser det ut så, eller ser jag tokigt?
                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                Comment


                • #98
                  [QUOTE=Äjth;184824]Där ljuset sätts i, på de nyproducerade ligger en liten upphöjning, kant, runt om, på din ser det ut så, eller ser jag tokigt?[/QUOTE


                  Det ser ut så på bilderna det håller jag med om men det är en villa.
                  Det finns ingen upphöjd kant utan det är helt slätt jäms med i ljushållaren.
                  Loppisadiktus

                  Comment


                  • #99
                    Glaset ser onekligen ålderdomligt ut och i avsaknad av denna " kant " skulle jag tro att ditt glas är äldre.
                    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                    Comment


                    • Idag köpte jag två turbinljusstakar på en loppis, de ser precis ut som ovanstående fast de har en annan färg. De är ljust gröna, nästan mot det gula hållet "fläderblomssaft-färgade" kanske man kan säga Jag läste i en artikel följande:

                      "Den enormt populära pressglasserien Turbin som började tillverkas både vid Eda och Reijmyre i slutet av 1800-talet, planslipades aldrig under foten i Reijmyre – men alltid i Eda."

                      När jag tittar på min så är undersidan nästan lite rundad, har en skarv och är blank. Är det då en slipad fot på min, eller hur skiljer man dem åt?
                      Är det någon som har sett fler föremål i denna ljusgröna färg, och när kan de tänkas vara gjorda?

                      Tacksam för alla svar och funderingar.

                      Comment


                      • Gaspadins stakar ser ut att vara grovslipade på fotringen,
                        är dina rundade och blanka på fotringen så är dom orörda.
                        Hirvi
                        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                        Comment


                        • Jaha, vad intressant! Då kan jag alltså anta att mina är gjorda på Reijmyre glasbruk, eller iaf utesluta Eda. Tack för snabbt svar =)

                          Såg att färgen på mina påminde en del om uranglasens, fast inte lika intensiv. Vore kul att lära sig mer om de olika färgvarianterna på turbinglas. Har hitills bara sett de som finns i denna tråden.

                          Bifogar fyra bilder utav mina:

                          [/IMG]

                          Last edited by Shroomina; 2011-07-04, 00:06.

                          Comment


                          • Jag har en ljust gulgrön med orörd fotring, 21,5 cm hög. När jag kollade med UV-lampa, så visade det sig vara uranglas!
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • Hurra.
                              Skicka den bums vidare.
                              Jag har ju ännu inte hunnit hämta ut mina andra uranglassaker som kommer från dej.

                              Comment


                              • En liten vas till turbinsamlingen.9 cm hög
                                Tror inte den visats tidigare?
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X