Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

dricksglas med gravering/datering

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • dricksglas med gravering/datering

    ca 9 cm högt även detta dricksglas med ett lite annorlunda mönster än det andra jag frågat om. Här har man graverat in följande: (ser ut som) A.S Ort(Orf Ors) 1880 27/2 S J Larsson eller Laursén. Graveringen ser helt klart ut att vara från tiden. Varför gjorde man såhär? tro..Click image for larger version

Name:	002.JPG
Views:	1
Size:	141,9 KB
ID:	664152Click image for larger version

Name:	003.JPG
Views:	1
Size:	111,5 KB
ID:	664153Click image for larger version

Name:	004.JPG
Views:	1
Size:	98,7 KB
ID:	664154Click image for larger version

Name:	005.JPG
Views:	1
Size:	109,3 KB
ID:	664155Click image for larger version

Name:	006.JPG
Views:	1
Size:	110,6 KB
ID:	664156Click image for larger version

Name:	007.JPG
Views:	1
Size:	93,4 KB
ID:	664157
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

  • #2
    Det ser ju ut att vara signerat med en rits, troligen för att stå där alla andra provglas står på bruket,
    du har möjligen ett tidigt ex!
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
      Det ser ju ut att vara signerat med en rits, troligen för att stå där alla andra provglas står på bruket,
      du har möjligen ett tidigt ex!
      Hirvi
      Provglas? hur menar du Hirvi? nåt slags gesällprov eller första exet av en modell?
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
        Provglas? hur menar du Hirvi? nåt slags gesällprov eller första exet av en modell?
        Första exet av något glas dom var nöjda med var vanligt att det ställdes in i rummet för prov, så hade vi det.
        Hirvi
        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

        Comment


        • #5
          Då förstår jag. kan Ofs stå för Orrefors då kanske? Köpte glaset på Öland.

          Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
          Första exet av något glas dom var nöjda med var vanligt att det ställdes in i rummet för prov, så hade vi det.
          Hirvi
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

          Comment


          • #6
            Orrefors startade 1898 så om årtalet på glaset stämmer kan det ju inte vara det.
            Trevligt glas annars

            Comment


            • #7
              Nä det stämmer ju inte förstås
              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

              Comment


              • #8
                Roligt sammanträffande. Köpte det här glaset för ett tag sen, även detta graverat (om än lite annorlunda gravering)

                Click image for larger version

Name:	Aglasgraverad.jpg
Views:	1
Size:	102,1 KB
ID:	555057
                Pes är mitt google.

                Comment


                • #9
                  Ja verkligen, det var ett sammanträffande. Är det initialer du har där?
                  Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                    Ja verkligen, det var ett sammanträffande. Är det initialer du har där?
                    Yes, på ena sidan står det "H J D" och på andra " A N J" eller om "J:et# ev är ett S.
                    Pes är mitt google.

                    Comment


                    • #11
                      Om man lever sig tillbaka i tiden så hade dom ju ingen vattenkran att skruva på på glasbruken, då bars det ju in vatten från brunnar till olika avdelningar i hinkar med en skopa i, vissa kanske var mera kräkmagade än andra och hade ett privat glas,
                      en teori som kan stämma men helt säker går ju inte att vara.

                      På hyttan i Fåglavik hade vi en 2-3 liters burk med vatten som vi hämtade från kranen, var vi sju man i verkstaden då drack alla ur den burken, passade inte det fick den sköta sig själv på annat vis, för någon tid att lämna verkstaden när vi blåste fans inte, då haltade hela laget.

                      Är det inga formskarvar på glasen, slipningen i botten tyder ju på att dom är övervämda så skarvar kan vara svårt att se.
                      Hirvi
                      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                      Comment


                      • #12
                        Rolig information där Hirvi! Några formskarvar kan jag inte se varken på detta glaset eller det andra jag har lagt upp under annan rubrik. I Fåglavik, fanns det gravyrverkstad där eller...?
                        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                          Rolig information där Hirvi! Några formskarvar kan jag inte se varken på detta glaset eller det andra jag har lagt upp under annan rubrik. I Fåglavik, fanns det gravyrverkstad där eller...?
                          Ja dom graverade mycket förr där, men den delen var i stort sett borta 1960 när jag började, men övriga sliperiet var ju kvar.

                          Det är väl så grovt mönster på glasen så minst en tvådelad pressglasform borde det varit, möjligen är skarvarna så hårt övervärmda så dom inte syns.
                          Hirvi
                          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                          Comment


                          • #14
                            Trevligt med två likadana dricksglas med gravyr. Pressglas av den här typen försågs mycket sällan med gravyr. Därför tror jag att glaset med årtal är ritat av någon, kanske ägare, som haft tillgång till en rits. Det andra glaset kan vara graverat på glasbruket och av någon mera professionell med tillgång till gravörstol. Bokstäverna påminner om sådana man kan se på brännvinsflaskor med monogram och supglas med glada tillrop typ, "Sup mig till". Eftersom det är dubbla initialer kan det t.o.m. vara fråga om en lysningspresent. I så fall är det bruden som slutar på D (=dotter). Det kan ju synas som en enkel gåva, men pressglaset möjliggjorde för första gången vid den här tiden även mindre bemedlade att få del av föremål som tidigare var en lyxartikel som brukspatronen, godsägare och kanske prosten hade. Så varför inte gratulera det unga torparparet med ett halvt dussin drickglas? Som vanligt: jag kan ha hur fel som helst!

                            Comment

                            Working...
                            X