Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mer okända glasvaser

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Mer okända glasvaser

Två glasvaser som fått följa med hem, som jag inte lyckats identifiera än.

Båda har likheter med andra, men har inte riktigt hittat en klockren likadan än.

Denna med stor luftbubbla i botten:

Click image for larger version

Name:	2.jpg
Views:	1
Size:	99,3 KB
ID:	704033

Botten slipad konkav ända ut i kanterna.

Click image for larger version

Name:	1.jpg
Views:	1
Size:	78,3 KB
ID:	704034

Denna med sina ristade linjer, som påminner om Johansfors. Men finner inga som har cirkulära ristade linjer. Sedan har vi virveln inuti. Botten slipad konkav nästan ända ut i kanterna.

Emellanåt försöker jag söka efter dessa, men det har inte dykt upp någon klockren likadan ännu. Det jag har lärt mig hittills är att det inte räcker med att de liknar det ena eller det andra, för vem har "inspirerats" av vem egentligen. De ristade linjerna förekom t.ex. på många av Orups föremål, men så satt jag och kollade igenom Gunnar Anders tillverkning och han hade också några med motsvarande ristade linjer För att inte tala om en luftbubbla i foten, de har ju var och varannan glaskonstnär av rang provat någon gång.

Emellanåt skulle jag vilja veta vem som gjort dessa(och några andra osignerade UFO's), men då tar ju samtidigt spänningen kring dem slut en aning. Så det är ganska bra som det är, men någon gång så snubblar man över en exakt likadan och spänningen över.
    Last edited by MaikiMajk; 2023-03-18, 00:31.

Comment

Working...
    X