Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

skål med hästar??? [ID: Rosice Glasbruk, Barolac]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• skål med hästar??? [ID: Rosice Glasbruk, Barolac]

undrar om det är någon som vet eller har någon ide om den här frostade skålen med hästar i relief den är pressad/gjuten i fem olika stora delar den har måtten 15.2 cm hög och 19.5 cm i diameter uppe i mynningen och vager 1.9 kg
    Bifogade filer
    Last edited by Maria; 2011-02-24, 10:12.
    behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Det var ju en bra storlek för dig!
    Många säger Elme så jag tar Lalique
    Gud gjorde några perfekta huvuden,
    resten satte han hår på.

Comment

Lalique, då är den märkt!
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Skålen är inte tillverkad vid Elme glasbruk eller av Lalique. Den har ett Böhmiskt ursprung, Tjeckisk med andra ord. Den bör vara utförd i en gammal form men är relativt nytillverkad.

Comment

Ursprungligen postat av Bay Åkerblom Visa inlägg
          Skålen är inte tillverkad vid Elme glasbruk eller av Lalique. Den har ett Böhmiskt ursprung, Tjeckisk med andra ord. Den bör vara utförd i en gammal form men är relativt nytillverkad.
          tackar Bay, vad menar du med relativt ny?
          behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

här är en skål jag har som jag frågade om för nått år sen den bör ju du emil kunna säga var och när det är en liknande bay visar i sitt inlägg vad jag fått fram så heter skålen running horses
            Last edited by harley; 2010-11-06, 22:44.

Comment

Skålen är definitivt från Tjeckoslovakien, jag har en likadan. Den tillhör en serie som kallas "Barolac" som tillverkades vid Rosice glasbruk. Just denna har modellnummer 12532 enligt produktionskatalogen. Jag tror att dessa har tillverkats under lång tid, den jag har är förmodligen tillverkad efter -93.

MvH
              Emil

Comment

För dig, Harley

"Barolac" på Bohemiabloggen

MvH
                Emil

Comment

Såg denna och liknande objekt, gamla mönster i nyproduktion, kvinnor, djur i frostat glas, när jag var nere i Prag alldeles nyligen.
                  Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Ursprungligen postat av Emil Brannstrom Visa inlägg
                    För dig, Harley

"Barolac" på Bohemiabloggen

MvH
                    Emil
                    tackar och bockar emil.....trevlig blogg är det din egen???????????

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                      Såg denna och liknande objekt, gamla mönster i nyproduktion, kvinnor, djur i frostat glas, när jag var nere i Prag alldeles nyligen.
                      Ja, det är lite trist. Ett sätt att veta att det är en äldre är om det sitter en sån "Bohemia Glass"-etikett på som det står "Made in Czechoslovakia" på.

Ursprungligen postat av harley Visa inlägg
                      tackar och bockar emil.....trevlig blogg är det din egen???????????
                      Jomenvisst, jag lägger upp hela min Tjeckoslovakiska glassamling där. Jag har inte kommit så långt men så småningom.

MvH
                      Emil

Comment

Jag hittade en bra katalog med "Barolac" här:

Vet inte hur komplett den är dock. Kan ju vara intressant för dem som vill undvika att betala Laliquepriser för Tjeckiskt.

Mvh
                        Emil

Comment

Tack så mycket Emil
                          I’m a real mean bitch!

Comment

Working...
                          X