Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Pjotr Visa inlägg
    Jag har haft mailkontakt med Josef och han är inte lätt att få tag i.
    Det tog ca 1 år innan jag fick svar på mailet....Han är väldigt upptagen och ofta ute och reser...och han svarade på allmänna frågor och jag hade ingen aning om Snobben då.
    Pjotr

    Mailkontakt med Josef! Trevligt! Framkom det något nytt om FM som inte tagits upp här tidigare? Vore jätteroligt att lära sig mer.......

    Ingela

    Comment


    • .
      .
      .
      Här kommer lite fler bilder. Bilderna finns i full storlek i mina album på Webshots.
      .
      .

      .
      .
      .
      Bifogade filer
      Last edited by alegni; 2007-05-27, 23:46.

      Comment


      • Ursprungligen postat av TinaSand Visa inlägg
        Här kommer några bilder på min Snobben (jag hoppas jag lyckas få in dem).
        hälsningar Tina

        Hej Tina!

        Välkommen till PES! Tack för de fina bilderna på Snobben.


        Ingela

        Comment


        • Några bilder till!
          Åren 1997-1999 samarbetade Josef Marcolin med Dartington Crystal i England. Där hade han sin
          egen J. Marcolin Collection och här kommer ett litet smakprov därifrån.
          Bifogade filer

          Comment


          • Hej alegni,
            Tack för ditt välkomnande! Och så roligt att se de underbara alster du har från Marcolin. Roligt också att du gillade bilderna på min Snobben!
            Vi får hålla liv i tråden...jag skall leta mer info om hur det var i Ronneby på den tiden det begav sig. Ska ha ett par veckors semester om en och en halv vecka och kommer då att ha tid att göra en del efterforskningar.
            Hälsningar Tina

            Comment


            • Godkväll Glasvänner !

              Fina bilder Alegni

              Det var inte så mycket ny information som kom fram med mailet.
              En nyhet var att Josef jobbat som konsult åt Waterford Crystal (Irland)
              Jag har mailat till dem och frågat om de har någon information om detta men inga svar trots upprepade försök.
              Det skulle vara intressant och veta om det gavs ut någon speciell collection med Marcolin signering och under vilken tid han var där (som hos Dartington Crystal)
              Dartington Crystal svarade omedelbart med fakta och var otroligt hjälpsamma när man ställde frågor till dem



              Pjotr

              Comment


              • .

                Här kommer ytterligare något ur min samling.

                Man skulle kunna tro att detta är FM Konstglas Ronneby men det är det inte!
                Jag tycker det var mycket intressant att hitta en fågel som påminner så pass mycket om FM konstglas och av just den anledningen stoppar jag in mina bilder här.

                Vilket glasbruk har gjort denna fågel? Jag vet svaret - vet ni? :-)
                .
                .
                .
                Bifogade filer

                Comment


                • Hej där !
                  Vi får väl gissa!
                  Har själv gjort sådan modell på fågel, men inte med detta färginlägg!
                  Gränna Glashytta gissar jag!
                  Hirvi
                  SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                  Comment


                  • Hej!

                    Håller med Hirvi ...Gränna gissar jag också på i första hand

                    Jag kan inte deras historia ..men det var väl en italienare där också
                    Germano Padoan tror jag han heter.( Skulle vara kul om någon forskade lite om detta också ) ......Ett samlartips

                    Om det inte är Gränna...så kommer ett alternativt förslag
                    Marcolinbröderna var hos Reijmyre och där vet jag inte om de använde denna teknik

                    Comment


                    • Hej Hirvi och Pjotr!

                      Bra gissningar från er båda men tyvärr fel. Men det är nog som sagt
                      flera glasbruk som gjort liknande fåglar.

                      Hirvi, du har gjort sådana fåglar. Snyggt! Jag var inne på Fåglaviks hemsida
                      och där finns många fina saker. Jag såg också att du har lagt in några
                      bilder här på PES, några brevpressar som är dina alster. Jättesnygga!

                      Men tillbaka till min fågel. Jag var mer inne på färginlägget, den grå
                      effekten. Vilka glasbruk har använt sig av den effekten?

                      Vi vet att FM Ronneby var ett glasbruk som använde sig av olika grå effekt.
                      Sedan så har Ernest Gordon, Åfors 1954-1961, använt sig av en grå effekt.
                      Jag har bara sett en variant med Gordon men kan det finnas fler gråa
                      effekter här också?
                      Här kommer två länkar där "Ernest Gordon vas" finns att beskåda:



                      Fågeln som jag la in bild på är gjord av V. Nason & C, Murano.
                      V. Nason har flera olika grå effekter.

                      När jag är runt på olika mässor hittar jag inte så mycket med den grå
                      effekten. På Tradera och eBay är det för det mesta FM Ronneby som dyker
                      upp, någon enstaka V. Nason på eBay och en Gordon på Tradera.

                      Är den grå effekten ovanlig? Var Ernest Gordon först med den, utvecklade FM
                      Ronneby den till sin egen stil och var kommer V. Nason & C in i bilden.

                      Etiketten på min V. Nason fågel ser lite nyare ut, 1990-tal?

                      Finns det någon koppling mellan FM Ronneby och V. Nason?
                      Hos V. Nason finns även andra modeller och färgkombinationer som starkt
                      påminner om FM Ronneby.
                      När FM Ronneby stängde i början av 1990-talet vart tog de anställda vägen?
                      Till andra svenska glasbruk? Fanns det italienare som jobbade där och som då
                      valde att flytta tillbaka till Italien? Hamnade dom hos V. Nason?

                      Det är lite av mina funderingar kring den grå effekten.
                      .
                      .
                      .
                      Bifogade filer
                      Last edited by alegni; 2007-06-11, 00:14.

                      Comment


                      • Tackar alegni!
                        Kul att få reda på detta,följer dina visningar här på PES,
                        fina alster!
                        Hirvi
                        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                        Comment


                        • hej glasvänner!!

                          nu ska vi se om jag kan bringa lite klarhet...

                          för de första.. nej gränna har inte gjort något med den tekniken. (vad jag vet)
                          men gränna är fortfarande igång, har man tur så kan man se germano i arbete FORTFARANDE.. dock har man där hållit en lägre kvalite än FM. (dock inte vad den tekniska skickligheten beträffar, utan mer låtit bli det sista lilla extra.. med ett billigare pris som resultat)

                          fjädermönster: denna arbetsmetod går ut på att man trycker ner glaset i en specialform liknande "optik" med detta mönster.. vad färgen beträffar kan den se ut hur som helst..

                          var tog de anställda vägen... ja en orsak till att FM flyttade var just brist på skickliga glasskulptörer/blåsare. de flesta som jobbade hade flyttat upp från italien och sedan i viss grad flyttade hem igen..
                          eftersom den typen av produktion och arbetsmetoder inte förekommer i sverige, så blev det svårt att få svenska glasblåsare att "lära om"

                          vad josef och hans konsultande på waterford beträffar så tror jag att det var annat som han hjälpte till med... eftersom han va den som också sålde FM's produkter kan de ha varit mer den typen av frågor han sysslade med.. har svårt att tro att han gjorde någon kollektion där.. iaf inte med djur..

                          Comment


                          • Hej mi.ke.

                            Tack för ditt svar.

                            Jag är inte så bekant med olika termer inom glaskonsten och skulle uppskatta
                            lite mer info om "optik".
                            Du pratar om en specialform. Behövs det något efterarbete för de olika
                            effekterna eller är det klart när det tas ur formen?

                            FM har ju flertalet gråa effekter och jag tar med bilder som illustration.

                            När det gäller färgen så undrar jag vad som används för att få fram det grå.
                            I FM katalogen omnämns ametist + rök. Vad är "rök"?

                            .
                            .
                            .
                            Bifogade filer
                            Last edited by alegni; 2007-06-11, 20:18.

                            Comment


                            • Hej Glasvänner !

                              Har blivit ägare till en Snobben Signerad M756 med röd halsduk.
                              Det skulle vara intressant att se förpackningen som har funnits till vissa av Snobbrarna ...den ser ut som hundkojan som Snobben har...Har bara sett den på bild i från USA men väldigt otydligt...Finns det någon som sett eller har en sådan

                              Pjotr
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • GRATTIS pjotr!!! Så roligt att du blivit hundägare. Jag gläder mig verkligen för din skull - och en signerad till på köpet! Inte illa. Var hittade du honom? eller hittade han dig?
                                Himla kul för nu är vi iaf två i Sverige som har var sitt ex.

                                Jag har, dessvärre, inte haft möjlighet ännu att åka till Ronneby, som jag pratade om. Har visserligen haft ledigt ett par veckor (börjar jobba imorgon igen) men det har inträffat en del som gjort, att jag inte kunnat företa några efterforskningar. Men de kommer att göras...
                                mvh Tina

                                Comment

                                Working...
                                X