Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Tack för större bilder! Jag scrollar hellre i sidled än att ha mindre bilder!

    Etiketter får tyvärr ibland fötter och vandrar mellan föremål! Något som skapar förvirring!

    Ett omärkt föremål blir ju lite mer intressant om det får en etikett, och då kan det bli det man har till hands! Kan även öka priset vid en försäljning. Jag ser ju en del på Tradera som fått nytt ursprung!


    Fascineras förresten över olika listningar och frågeställningar. Är det en djurfigur "så bara måste det väl ändå vara FM Ronneby", inte sant?
    Såg en listning där det stod FM Ronneby i beskrivningen ....... föremålet hade Reijmyre etikett!
    Såg på en mässa en hylla med flertalet djurfigurer, säljaren sa: "Allt är FM Ronneby!" ..... Jaha, sa jag, även dom med Gränna etikett?!?
    Last edited by alegni; 2015-02-19, 01:11.

    Comment


    • Jag gick på andjakt ... kom hem med en vette!

      signerad: Marcolin Sweden B-318
      Bifogade filer

      Comment


      • Den pippin ser avancerad ut, med två helt olika färgmönster. Ser ut som att det gröna gjorts efteråt?


        Jag har utökat min ädelmetallsamling lite med ett guldäpple, en liten guldkyckling och en silversnäcka.
        (De två första bilderna har jag förminskat som vanligt. Den tredje låter jag bara vara så får vi se hur det blir.)
        Bifogade filer

        Comment


        • Ursprungligen postat av Cenedese Visa inlägg
          Hej,
          Åkte till Malmö, skulle beställa vinterdäck och kom hem med denna....
          Loppis bredvid och där stod denna ståtliga pjäs och retade mig.
          Man kan ju inte bara ignorera den så den fick följa med hem.
          Perfekt skick om man bortser från etiketten.
          Kan någon berätta mer om den?
          Mvh
          Jonas
          Jag kan berätta att detta inte är Marcolin´s glas, dom tog hem från Venedig och satte etiketter på. Denna är typisk Venetiansk glaskonst.

          Comment


          • Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
            @Anita Olsson: Vad sägs om lite bilder?
            Jag har ju lagt ut mängder av bilder.

            Comment


            • Ursprungligen postat av Anita Olsson Visa inlägg
              Jag har ju lagt ut mängder av bilder.
              Mitt gamla inlägg från mitten av januari har du redan svarat en gång på, räcker inte det? ; )
              Jag har tittat på bilderna och du har verkligen en massa fina saker : )

              Comment


              • Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
                Min mor köpte nyligen ett päron (till höger på bilderna) som jag absolut trodde var från FM Ronneby, som mitt (till vänster på bilderna), men etiketten säger Johansfors. Gjorde de likadana päron eller har etiketten hamnat fel?
                Enligt uppgift som jag erhållit så har detta sin naturliga förklaring.

                - Luigi Barbaro arbetade på FM/Marcolin, där han satt och tillverkade denna typ av guldpäron
                - efter Ronnebytiden arbetade Luigi Barbaro för flera olika svenska glasbruk, bl.a. Johansfors
                - på Johansfors satt Luigi Barbaro och tillverkade likadana guldpäron som han hade tillverkat i Ronneby

                Comment


                • Ursprungligen postat av Anita Olsson Visa inlägg
                  Jag kan berätta att detta inte är Marcolin´s glas, dom tog hem från Venedig och satte etiketter på. Denna är typisk Venetiansk glaskonst.
                  Hej Anita!

                  Det skulle vara intressant om du kunde vidareutveckla detta.

                  Pratar vi outsourcing, dvs. tillverkat i Murano för Marcolins räkning, efter Marcolins egen design
                  eller
                  pratar vi inköp av befintliga produkter från olika glasbruk i Murano? Hade bröderna Marcolin i så fall någon input när det gäller dessa föremål, typ en befintlig design men med t.ex. specifika önskemål på färgsättning?

                  - rörde det sig om någon specifik tidsperiod? Eller till och från under hela Ronnebytiden?
                  - rörde det sig om någon specifik typ av föremål?
                  - vet du vilka glasbruk i Murano som bröderna Marcolin i så fall samarbetade med?

                  Det finns sedan tidigare i FM tråden, inlägg 3003, en etikett med lydelse “Handmade in Italy FM Konstglas Ronneby Sweden”
                  vad kan du säga om denna etikett?


                  Jag tar tacksamt emot mer info beträffande detta.

                  Comment


                  • en läcker Marcolin fisk, tillverkad ca 1995

                    Click image for larger version

Name:	xP1010010.JPG
Views:	1
Size:	108,1 KB
ID:	557472

                    Click image for larger version

Name:	xP1010013.JPG
Views:	1
Size:	106,7 KB
ID:	557473

                    Comment


                    • Zebrabborre

                      En härligt fisk med "skön" färgsättning...
                      Tycker den är jättefin.

                      Comment


                      • @alegni: Ok, tack! Då vet vi hur det ligger till med päronen. Tjusig firre förresten! : )


                        Här kommer ett guldägg till, värpt av en lite större höna än det andra. (...eller kanske en struts?) Ca 13.5cm högt.
                        Hur många olika storlekar finns äggen i?

                        Click image for larger version

Name:	fm-ägg.jpg
Views:	1
Size:	136,9 KB
ID:	557508

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
                          Här kommer ett guldägg till, värpt av en lite större höna än det andra. (...eller kanske en struts?) Ca 13.5cm högt.
                          Hur många olika storlekar finns äggen i?
                          Ägg M-513 tillverkades så vitt jag vet i två storlekar, 80 mm resp. 120 mm, men sedan kan det ju bli variationer i storlek så du har lyckats hittat en något större variant! Grattis till det!

                          Comment


                          • Tråkiga nyheter

                            .

                            En stor glasmästare har lämnat oss. Tack Josef för allt du skapat, samt den glädje du skänkt genom dina föremål och som fortsatt kommer skänka glädje i många, många år.

                            RIP Josef Marcolin



                            Click image for larger version

Name:	Marcolin RIP 2.jpg
Views:	1
Size:	30,5 KB
ID:	557511

                            Comment


                            • Väldigt tråkigt att höra.
                              Tack för alla fina saker du gjort.
                              Vila i frid

                              Comment


                              • Vi kommer definitvit att ha glädje av alla fantastiska föremål en lång tid framöver, förmodligen hela livet. Tack.

                                Comment

                                Working...
                                X