Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hej Javill,

    Välkomen till PES!

    Vad kul att höra lite från tiden då det begav sig....... Mycket av intresse har nu samlats i denna tråd på PES och vi får alla fortsätta att hålla den vid liv!

    Ursprungligen postat av javill Visa inlägg
    Vet att barnen Toso var kusiner med barnen Marcolin så det borde ju betyda att Fru Toso var syster till Marcolin (hon är från Italien)?
    Det stämmer! Anna-Maria Marcolin.

    Kul också att höra lite om den byggnad som jag la in bild på tidigare. Adressen var Övre Brunnsvägen 75.
    Hittade du förresten något spännande i glashögen utanför med det som skulle kasseras? Ja, jag kan tänka mig att det var rena guldgruvan för ett barn!


    Ingela

    Comment


    • Ursprungligen postat av javill Visa inlägg
      Det är kanske lite fel att säga sekunda det jag menar med det osignerat och utan etikett. Andra sortering är kanske ett bättre ord? Etiketter kan i och för sig ha tvättats bort.
      Tidiga objekt var så vitt jag vet för det mesta osignerade men hade etikett.

      En del etiketter har förmodligen tvättats/gnuggats bort med tiden.
      Sedan finns det också personer som omedelbart tar bort etiketter på de
      objekt det köpt för att etiketten är störande och det ser fult ut.

      Så det behöver inte nödvändigtvis vara 2:a sortering bara för det är omärkt.
      Men visst kan man hitta 2:a sortering. Jag har sett, på några mässor, objekt
      som har varit dåligt slipade i botten. Jag förmodar att det vid slipning
      gått flis i kanten och detta har slipats bort med resultat att det slipats
      upp en bit på sidan.


      Ingela

      Comment


      • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
        Hej Javill,

        Välkomen till PES!

        Vad kul att höra lite från tiden då det begav sig....... Mycket av intresse har nu samlats i denna tråd på PES och vi får alla fortsätta att hålla den vid liv!



        Det stämmer! Anna-Maria Marcolin.

        Kul också att höra lite om den byggnad som jag la in bild på tidigare. Adressen var Övre Brunnsvägen 75.
        Hittade du förresten något spännande i glashögen utanför med det som skulle kasseras? Ja, jag kan tänka mig att det var rena guldgruvan för ett barn!


        Ingela
        Javisst hittade man spännande saker. Ibland till och med nästan oskadda figurer men, det som var bäst när jag var liten var de glasbitar(sjok) i olika färger som nästan såg ut som ädelstenar. De fanns ju i rött, blått, grönt ja, alla möjliga färger inklusive genomskinligt. Rena skattgömman i den där högen.

        Comment


        • Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
          Fachinerande.
          Det skall jag kolla imorgon.
          Tycker mej ha sett tidigare att färgen sett lite olika ut.


          Hur gick det? Hur var det med färgen?????


          Ingela

          Comment


          • Den här hittade jag hos min granne..
            Bifogade filer
            knappast meningslöst.

            Comment


            • Hej!

              Trevlig Myskoxe...Finns det någon historia bakom ....vart den är köpt osv.

              Pjotr

              Comment


              • Grannen har fått den av en kringresande glas-säljare, Svensson tror jag han hette.
                knappast meningslöst.

                Comment


                • Hej , jag har ett älghuvud i grönblått glas med hornen i ofärgat glas , det finns inget klistermärke men älgen är signerad FM Ronneby Sweden 13 154 260. Jag är nyfiken på mer information fällande detta glasbruk samt deras formgivare.
                  Maria Sandström

                  Comment


                  • Hej Maria,

                    Välkommen till PES!

                    Har du läst inläggen i denna tråd? Från det första inlägget till det senaste! Det finns inga böcker om just FM Konstglas men vi har fått fram en hel del här på PES, och vi fyller på hela tiden!
                    Du kanske hittar svar på dina frågor i tidigare inlägg i denna tråd.

                    Jag antar att din älg ser ut som på den bild jag la in tidigare (inlägg nr 165).
                    Signeringen är B-154 och sedan undrar jag om det står 200 på din och inte 260. Du kanske kan kolla? På min står det B-154 200.
                    200 anger storleken, lika med 200mm (20cm)

                    B betyder att den är formgiven av Benito Marcolin.


                    Ingela

                    Comment


                    • En vas signerad Inga Lill Marcolin.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • Hej!

                        Tusen tack för att du skickade in en bild på denna vas...intressant med singnaturen...har jag inte sett tidigare.
                        Hur hög och bred är vasen?
                        Har du köpt den från Marcolin´s butik?
                        Vet du något om den?

                        Många frågor...men intressant för mig

                        Pjotr

                        Comment


                        • Vasen är 14,2 cm hög och 8,7 cm bred.
                          Köpte den på en loppis på torget i Mora i juli.
                          Tyckte signaturen var intressant. Har sökt men ej funnit några övriga
                          objekt med denna signatur.
                          kurt-sune

                          Comment


                          • [IMG]DSC06661[/IMG]
                            Hoppas att min vackra älg lyckas komma med , vill gärna veta mer om glasblåsarna samt glasbrukets historia.
                            På min älg är det graverat FM Ronneby Sweden B 154 260.
                            Det hade varit trevligt med en samlingsutställning med dessa fantastiska glasskapare som jag antar är de bröder från Italien som formgivit vackra frukter och Djur i Ronneby , hade oxå varit trevligt att söka efter dessa italienares rötter från deras hemland samt att se hur deras släktingar i Italien har arbetat med glas.Jag antar att släktingarna i Italien ochså varit glasblåsare.
                            Tänk er en utställning med svensk /italiensk glaskonst , med alla dess skimrande frukter och djur- min älg vill gärna vara med

                            Hoppas att nån vill nappa på denna härliga utmaning........Maria Sandström

                            Comment


                            • Hej på er!

                              Vad jag vet så har iaf inte den närmaste släkten arbetat med glas tidigare.

                              Comment


                              • Maria!
                                Bilden kommer med utan problem om du går till "Ladda upp bild" som finns nedanför rutan där du skriver ditt meddelande.
                                "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                                Konfucius

                                Comment

                                Working...
                                X