Hittade den här fina flaskan i helgen. Jag är ingen flasksamlare, men fastnade för den direkt. Den är ju inte så gammal, för Rulles startade ju en bit in på 1900-talet. Ett tips om ålder? Tyvärr en dålig bild, inget bra fotoväder idag!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Flaska/karaff från Rulles
Collapse
X
-
Det var så lustigt, kom på att jag hade en liten mini Rulles flaska och tänkte, den kan jag lägga in som jämförelse. När jag gjorde ren den undrade jag om den var spräckt, jag tittade och kände. Men, inte var den spräckt inte. Däremot var det en liten insekt, typ mygga INNE I GLASMASSAN. Svårt att ta kort på den särsklit nu när det är mörkt, dessutom är flaskan ett jordfynd, därför har den lite mjölkvita missfärgningar på vissa ställen.
-
-
Hej - och tak för fina bildar! - Vad jag ser, är kanske en "pytte liten" värme-sprängt flint-sten, som tillige har förårsaket en indre sprängning av glasset??? - Vad säger du, Hirvi? - Ar dette en möjlighet?Det finns människor som är så primitiva, att de tror att rikedom är pengar!
Min hemsida: www.antikflasker.dk
Comment
-
Ursprungligen postat av PLYNG Visa inläggHej - och tak för fina bildar! - Vad jag ser, är kanske en "pytte liten" värme-sprängt flint-sten, som tillige har förårsaket en indre sprängning av glasset??? - Vad säger du, Hirvi? - Ar dette en möjlighet?
Comment
-
Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inläggDet verkar helt otroligt, men jag ser dem också.Ursprungligen postat av Hirvi Visa inläggJag tror mera på en typ av rökslinga i glasmassan
dom kan skapa otroligt märkliga mönster i massan,
bärnsten och småkryp är en helt annan sak.
HirviUrsprungligen postat av Legion Visa inläggDet är förstås helt omöjligt att det är en insektMen visst ser det roligt ut. En insekt skulle i 1200° helt förångas. Som Hirvi skriver, en rökslinga eller någon form av förorening är det.
, men skam den som ger sig, så småningom kommer jag nog på något
. Men medge att det verkligen ser ut som en insekt
. Lustigt nog går det som en tunn, tunn sprickbildning några mm från den övre "vingspetsen" och runt hela flaskhalsen, tillbaka till samma "vinges" övre spets.
Comment
-
Ursprungligen postat av Kecke Visa inläggNUUU ser också jag den ickeexisterande insekten.
Häftigt.
Snygga bilder..
Comment
-
Vem var Rulle?
Ursprungligen postat av karin p-v Visa inläggHittade den här fina flaskan i helgen. Jag är ingen flasksamlare, men fastnade för den direkt. Den är ju inte så gammal, för Rulles startade ju en bit in på 1900-talet. Ett tips om ålder? Tyvärr en dålig bild, inget bra fotoväder idag!
Har en likadan flaska med texten Rulles på och undrar vem detta var en person eller ett företag. Har för mej att jag hört talas om Rulles glögg men maken tror mej inte.
Nu hoppas jag att det finns någon som har lite fakta att komma med.
Tack på förhand. ingbi
Comment
Comment