Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

From wonderful copenhagen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• From wonderful copenhagen

En lekfull flaska jag fann i källaren. Inte DET kirsberryvin jag känner igen, gissar på att denna är från mitten av 1900-talet. Rikligt med text och möntser runt hela flaskan som är enliters.Hedobald (härligt namn)Petersen grundlagt företag 1877. Tar tacksamt till mig info.
    Borde verkligen använda de här roliga flaskorna, fylla på dem från nyare eller ha vad man vill av vätska i dem. Vore trist bara att förstöra etiketten som är en vy från Nyhavn.
    Bifogade filer
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Hej Äjth!

Flasken ligger uden for mit samlerområde, men fin er den. Pas godt på etikketten.
    I "Danske Flasker" side 418 står følgende:
    Fig. 604: Brun 3/4 liter flaske formet som et bindingsværkshus. Udført på halvaut. maskine på Ho. (Holmegaard). Inskr. på forsiden: Anno 1877, på modsatte side: HEDOBALD / PETERSENS / EFTF. / COPENHAGEN.
    Etiket med påskr. "75 cl. 14731, Heddobald Petersen". Ho. 1953. H. 258 mm. Ho's prøvesamling.

Findes i en noget anden form med et mere rektangulært tværsnit, 72 cl. udført på IS-maskine på Ho., 1966 med inskr. From wonderful Copenhagen.

Din flaske er fra 1966 eller senere. Med venlige hilsner juulDK

Comment

Disse flasker ligger også udenfor mit samlerområde - men, jeg kan da supplere med et billede af den, som er omtalt (og vist) i Danske flasker.
      For nylig fandt jeg et eksemplar i hvidt-glas. Den viser jeg også billede af.

Og lad mig da slutte med et billede af endnu en historisk bygning fra København, - Rundetårn i flaske-udgave, 17 cm høj, maskinproduceret på Holmegaards Glasværk i 1961 til vinfirmaet A.B.Olsen.
      Bifogade filer
      Det finns människor som är så primitiva, att de tror att rikedom är pengar!
      Min hemsida: www.antikflasker.dk

Comment

Tack Juul för den informationen, trevligt att de är tillverkade på Holmegaard dessutom. Plyng, bild 1 och 2 var riktigt trevliga och roligt att se att det finns en variation på husen. Är brunt och vitt de enda färgerna tro?

Comment

Enligt boken "Danske flasker" finns den bare i brunt - såååeeeeh..... - who knows?

Comment

Så det måste vara en illusion detta...

Comment

Nej, Äjth. - "Illusion" er en parfymflaske som denne fra Dr. Dralle, Hamborg:
              Bifogade filer
              Last edited by PLYNG; 2006-11-19, 13:26. Anledning: Bifoger flere bilder

Comment

Åh, så läcker! Hela förpackningen och historien är ju bara för mycket! Jag gillade urvalet av dofter också. Förr visste man vad som doftade härligt! Vem vill inte gå omkring och dofta blåregn?

Comment

Utan alkohol måste innebära att doften satt i väldigt länge!!!!!
                  Härliga bilder Plyng.

Comment

Working...
                  X