Finns det ngn som har en bild eller info om hur Kyllskrufs bruksmärkning såg ut?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Kylleskruf.
Collapse
X
-
Ok. Trodde K var upptaget. Tänkte mig Ky eller ngt. Jag skall hem till en saksamlare vilken har ca tre fyra backar knoppisar. Tänkte det kunde vara bra att veta vad att leta efter.Glada mäniskor blir vackra, vackra mäniskor som är glada blir skitsnygga!!
Comment
-
Detvar det jag läste om på länken jag gav dig!!
Därför måste det vara svårt att bestämma en flaskas ursprung om det finns minst två bruk med samma sign. Såvida de var aktiva under samma period!Glada mäniskor blir vackra, vackra mäniskor som är glada blir skitsnygga!!
Comment
-
Ursprungligen postat av Dykar`n Visa inläggDetvar det jag läste om på länken jag gav dig!!
Därför måste det vara svårt att bestämma en flaskas ursprung om det finns minst två bruk med samma sign. Såvida de var aktiva under samma period!
Comment
-
Ursprungligen postat av Kecke Visa inläggVilken länk?Glada mäniskor blir vackra, vackra mäniskor som är glada blir skitsnygga!!
Comment
-
Ursprungligen postat av Kecke Visa inläggKylleskruf brann ner 1887.
Kungälv blev buteljglasbruk 1892.Glada mäniskor blir vackra, vackra mäniskor som är glada blir skitsnygga!!
Comment
-
Kungälvs knoppisar är märkta K med LIT. på bröstet.
Hittar du K med ordet LITER på bröstet, ja då blir det
intressant, för då torde det vara Kylleskruf.
Ingen hel knoppis ifrån Kylleskruf är som redan sagts
hittad, kanske blev det aldrig någon levererad innan
bruket brann ned 1887.
Comment
-
Ursprungligen postat av Glasdykaren Visa inläggDon´t forget the Finnish glassworks Karhula 1888-.
De gjorde "knoppölflaskor" bruna och gröna
Märkning på bröstet: K eller K.O.Y. ochmed LITER eller LIT.
Livet är inte alltid helt så enkelt...
är inte fallet i Sverige.
Comment
Comment