Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skaplig plunta

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Skaplig plunta

Är nu nyss hemkommen efter drygt 55 mils bilkörning från skåne till värmland.
    Det blev få inköp detta år, satsade på kvalitén istället.

Flaskan är 12 cm hög. Vad gäller dateringen så kan man väl säga att den är mer 1700-tal än den är 1800-tal. Påklipp på alla sidor och en krusad mynningsring.
    Bifogade filer

Oj ojoj vilken härlig pluntA!!!!!

Nu blev AF:s Lördag räddad, efter en sådan bild mår man bra hela kvällen.

Bara att gratullera kallin, kul att resan gav något, jag hade också åkt
    55 mil för en sådan fager plunta.

Vad gäller åldern på den så är det bara att hålla med, en riktig rysare!

Comment

Om jag skall vara ärlig så ser den på något vis fel ut för Mig. Jag tycker att det skulle varit mer "klass" på utförandet eller vad man skall säga.
      Inte bra för min mage detta med en "diagonal", magen är av ett känsligt material. Den kanske hade varit betydligt bättre om man ägt den, svårt att säga.
      Kul att Du varit på mässan, själv ansåg jag att man kunde vara utan, börjar nog tackla av. Det enda jag inte har tacklat av i är misstänksamhet som i faller flaskan här ovan. Om något inte tilltalar mitt estetiska sinne blir jag
      misstänksam, kan inte hjälpa det. Det är ju så att nästan allt som är gammalt kan jag njuta av på samma sätt som nog tillverkaren gjorde den dag han framställde.
      Får ta en bild där konstnärligt kunnande varit rådande! Perfekta harmoniska former enl. mitt tycke.

Comment

Hej Lars K.
        Din flaska ger mej rysningar.
        Önskar den vore min.

Comment

Ursprungligen postat av 766
          Om jag skall vara ärlig så ser den på något vis fel ut för Mig. Jag tycker att det skulle varit mer "klass" på utförandet eller vad man skall säga.
          Inte bra för min mage detta med en "diagonal", magen är av ett känsligt material. Den kanske hade varit betydligt bättre om man ägt den, svårt att säga.
          Kul att Du varit på mässan, själv ansåg jag att man kunde vara utan, börjar nog tackla av. Det enda jag inte har tacklat av i är misstänksamhet som i faller flaskan här ovan. Om något inte tilltalar mitt estetiska sinne blir jag
          misstänksam, kan inte hjälpa det. Det är ju så att nästan allt som är gammalt kan jag njuta av på samma sätt som nog tillverkaren gjorde den dag han framställde.
          Får ta en bild där konstnärligt kunnande varit rådande! Perfekta harmoniska former enl. mitt tycke.
          Det är klart, får man önska så kanske något liknande varit bättre. Men då hade jag inte kunnat köpa
          Den övre stämplad LW GB (Långwik glasbruk)
          Den andra utan proviniens Flaskor och glas, Elise Stenberg
          Bifogade filer

Comment

"Skaplig Plunta" var nog den mest blygsammaste kommentaren på länge!
            Lars K håller visserligen alltid en jämn och låg profil, men personligen hade jag fullständigt "vrålat" ut min glädje om jag kommit över ett sådant objekt !(hur man nu gör det på ett forum men iaf) Grattis Lars !
            Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

Comment

Som hänt tidigare när Lars hemresor går förbi mig träffas vi, käkar ihop och visar våra senaste inköp. Igår såg jag inte vad jag åt för allt intresse fanns hos den här ovan plåtade pluntan. Om äktheten finns det inte minsta tvivel, ett oerhört trevligt objekt, det är bara att uppriktigt gratulera å det varmaste!

Som tur är för Lasse finns det väldigt många typer av pluntor, både till färg, storlek och form. Annars vore kanske samlandet vid ändstationen med en så´n höjdare införlivad.
              --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Tag det som ett skämt! Halsen på din översta bilden kan man likna vid Döende Svanen, ser lite molucken ut.
                Är man övertygad om att den är gammal så är den ju bra av den anledningen. Flaskan i samma stil som din har jag inga utseendemässiga invändningar emot.

Comment

Lyfter på hatten! Det är sådana pluntor man drömmer om när man bevistar loppisar och små antikaffärer på landsbygden härikring och som håller suget vid liv. Det måste bara dyka upp något liknande snart. Grattis.

Comment

Inte så jädrans tosig, blev lite Norsk.
                    Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av 766
                      Inte så jädrans tosig, blev lite Norsk.
                      Nej, när du säger det så. Det kanske är fel på färgen?
                      Helt klart lite Norsk
                      Bifogade filer

Comment

Det är mumchisch med ett glas!
                        Bifogade filer

Comment

Din sista flaskbild var riktigt trevlig! Det gäller att sätta lite färg på tillvarun.

Comment

Hittade en del bilder på liknande glasföremål.
                            Alloa Glassworks skottland.
                            Enligt mitt tycke en smula överdekorerat.
                            Antique glass bottles, Bosche
                            Bifogade filer

Comment

Den undre var bäst, fast jag stör mig på den smala halsen, en snål sådan men så är den också från Skottland.
                              Är det säkert att dessa två är gamla? De bilder jag har av gamla flaskor utstrålar inte dessa förkrymta drag.
                              Bifogade filer

Comment

Working...
                              X