Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är allmoge?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vad är allmoge?

Skulle någon entusiast kunna förklara för mig som inte är insatt vad allmoge är?
    Jag vet i stora drag vad som menas men finns det någon definition?

Bra fråga. Jag tolkar ordet allmoges betydelse som synonymt med vanliga människor utan större ekonomiska tillgångar. En allmogesak är alltså motsatsen till vad de besuttna omgav sig med, rent materiellt. Silversked-träsked, herrgård-jordkula, osv.
    --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Bönder!

Jag skulle säga att allmoge i antikvitetssammanhang är det som hör ihop med bondekulturen.
      [I]It's nice to be green[/I]

Comment

Kan detta vara Allmoge
        Bifogade filer
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Cyklarna kanske kan kallas allmoge men inte bilen. Ännu en häftig kåk, vart har du varit egentligen, Danmark?
          --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Nä, inte Danmark. Gissningarna får fortsätta.

Comment

Vilket härligt hus, får känslor i hela kroppen när jag ser en så trevlig byggnad.

Inte kan man säga att ett så fint hus i sten är allmoge, måste kostat en
              förmögenhet att bygga när det begav sig.

Comment

Ursprungligen postat av Äjth
                Nä, inte Danmark. Gissningarna får fortsätta.
                Med tanke på att det står "Blumen" på väggen bör det ju vara något tysktalande land. Med tanke på arkitekturen och husens skick skulle jag gissa att du varit nånstans vid kusten i f.d. DDR. Rügen, kanske?

Comment

Huvet på spiken cjf !! Stralsund är det rätta svaret. En fantastiskt härlig stad! med historien levande överallt!

Comment

Ursprungligen postat av Äjth
                    Huvet på spiken cjf !! Stralsund är det rätta svaret. En fantastiskt härlig stad! med historien levande överallt!
                    Wow, höll dessutom på att skriva Stralsund... Har inte varit där sen DDR-tiden, och då väckte familjen förskrämt intresse genom att köra omkring i en svart Volvo med registreringsbokstäverna KGB...

Comment

Ursprungligen postat av Gunilla
                      Jag skulle säga att allmoge i antikvitetssammanhang är det som hör ihop med bondekulturen.
                      Är allmoge begränsat i tiden? Måste ett allmoge exempelvis vara från 1800-talet senast eller finns det nyare allmoge?

Comment

Nog måtte hantverks- och arbetsredskap t.ex, från tidigt 1900-tal vara ett slags ny-allmoge?!

Comment

Förindustriell bondekultur är väl en bra defintion. Då kan man tänja på årtalen beroende på hur sent eller tidigt industrialiseringen kom till bygden. I Stockholms närområden kan man väl säga att gränsen går vid mitten av 1800-talet och i vissa glesbygdsområden fortsatte hantverket fram till ca 1950-talet...

Comment

Apropå; hur definierar man skråväsendenas historia och dess attrialjer/utrustningar, och verktyg? Bor ju själv i en textilbygd. Strax bortom krokarna fanns till för 10 år sedan en byxfabrik som drevs av två åldriga bröder. De sydde för hand, satt på stora tillskärningsbord, hade enkla symaskiner etc. Inget hade i stort förändrats sedan fabriken togs i bruk under 20-30-talet. Idag inryms en möbelrenoveringsverkstad där.
                            Min far var skorstensfejaremästare. Fram till åttitalet hade mästarna monopol på sina distrikt och i vissa förändrades väldigt lite kring sotningens utrustning beroende på mästaren. Huvudsaken var att brandsäkerheten säkrades. Sotarnas utrustningar; arbetsredskap, kläder och attribut, lärling/mästare, språket etc är ngt som levde kvar mkt länge. Är detta att hänföra till allmoge/förindustriell arb.kultur?

Comment

Allmoge=förindustriell arbetarkultur. Jag blev inte mycket klokare.

Comment

Working...
                              X