Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Samekonst, Statyer. Snidade trägubbar..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Bengt Jonsson

    Bengt Jonsson

    Skulptör, Född 1914 i Örträsk, Norsjö i Västerbottens län.Död 1977. Han var bosatt från 1920 och fram till sin död i Svanheden, Norsjö.

    Han var skulptör och arbetade med hårda träslag, helst björk, Han arbetade utan skiss och ofta utomhus. Han saknade ateljé, kontor och telefon. Hans arbetsredskap var yxa, huggjärn och kniv.

    Här är en av flera fina jag har av Bengt. Han är en av dom riktigt stora i mina ögon.


    Click image for larger version

Name:	IMG_0589.jpg
Views:	1
Size:	52,1 KB
ID:	551030Click image for larger version

Name:	IMG_0590.JPG
Views:	1
Size:	144,3 KB
ID:	551031Click image for larger version

Name:	IMG_0591.jpg
Views:	1
Size:	51,7 KB
ID:	551032Click image for larger version

Name:	IMG_0592.JPG
Views:	1
Size:	126,9 KB
ID:	551033

    Comment


    • #47
      Ursprungligen postat av MrTompa Visa inlägg
      Här kommer det en samekniv. Jag aktade den högt då den är gjord som bruksredskap pch inte turistsouvenir. Den har gammalt samiskt mönster på sig.
      För några veckor sedan dök jag på en väldigt kul nötknäppare. Med detta mönster. Kan inte tänka mig annat än att en samekonstnär har gjort den. Vacker är den med. Kniven är 23cm lång. Med handsmidd egg.


      [ATTACH]120964[/ATTACH]
      [ATTACH]120965[/ATTACH]
      Hej MrTompa, En kompis i Huesca, vars lika dan nötknäppare jag precis knäppt sönder på min andra nöt, säger att det var en present från en kompis som kom med den från Indien. Jag letar med ljus och lykta på internet efter att kunna köpa n sån och skick till henne. Hör av dig om din skulle vara till salu 0723076620. MVH Erik

      Verkar vara en tysk design enligt många på internet förövrigt.
      Last edited by ErikEliason; 2013-12-27, 12:58.

      Comment


      • #48
        Jag hade aldrig hört talas om Bengt Jonsson men farsan visste vem det var. Svanheden ligger bara ett par mil från mitt föräldrahem. Han var med i Hylands Hörna där han berättade om en björnskulptur som han hade gjort. Hyland trodde inte på historien men enligt farsan var historien sann. Det handlade om någon slags anordning där björnen hade dämt upp vatten och gömt kött under vattnet. För att komma åt köttet trampade björnen på en kvist eller trädstam som en hävarm så att köttet kom upp över vattenytan.

        mvh
        Emil

        Comment


        • #49
          Det var en lite kul historia Emil! Har jag inte hört! Har en kul historia om Hyland jag. En gammal radiopratare o nyhetsankare som jobbade på TT i början när Hyland blivit stor. Han berättade att dom spelade mycket tärning där. En gång spelade dom så att Hyland vart sen till en sak. Hyland ringde efter taxi. Dom svarade artigt osv. O sade att det finns inga taxibilar ledig. Hyland var redan då väldigt upptagen med sig själv. Så hans självklara kommentar vart; Men fröken. Det är ju Hyland som ringer. Haha

          Comment


          • #50
            Björnhistorien är visst helt sann

            Bengt Jonsson var min farfar, å det var efter framträdandet i Hylans hörna som han började kunna ta så pass mycket betalt att han slapp hasta iväg alstren för att få in pengar till hemmet. Ett knep var att torka figurerna av färsk björk i ugnen över natten, inlindade i Morran och trälim för att fintäljas på morgonen.
            Vad det gäller björnen så var det som jag har förstått det mot Jörn till, på Norra sidan älven alltså han hade hittat den och SVT var också där för att filma den, det var visst lite ståhej för att det var ett djur som använde "verktyg" i form av stocken som höll nere älgen i vattnet.

            Har någon av er fler figurer man kunde få se så vore jag tacksam, har en del själv men vill botanisera så mycket det går i farfars skapande.

            /Anders Jonsson

            Ursprungligen postat av Emil Brannstrom Visa inlägg
            Jag hade aldrig hört talas om Bengt Jonsson men farsan visste vem det var. Svanheden ligger bara ett par mil från mitt föräldrahem. Han var med i Hylands Hörna där han berättade om en björnskulptur som han hade gjort. Hyland trodde inte på historien men enligt farsan var historien sann. Det handlade om någon slags anordning där björnen hade dämt upp vatten och gömt kött under vattnet. För att komma åt köttet trampade björnen på en kvist eller trädstam som en hävarm så att köttet kom upp över vattenytan.

            mvh
            Emil

            Comment


            • #51
              En mycket välgjord liten ren av Martin Stenström. Inkl horn är den bara 6 cm hög och fyra cm lång. Hornen är av något "plastigt" material och är kanske rent (!) av av renhorn?
              Bifogade filer

              Comment


              • #52
                Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                En mycket välgjord liten ren av Martin Stenström. Inkl horn är den bara 6 cm hög och fyra cm lång. Hornen är av något "plastigt" material och är kanske rent (!) av av renhorn?

                Jättefin ren av Martin Stenström. Hornen är gjorda av senor

                Comment


                • #53
                  Halllåå

                  Hejsan , ja har 2 vackra samiska gubbar från 42 i kanonskick, ja känner inte igen singnaturen o vänder mig till folk som kan, gubben o gumman är väldigt vackra o finta gjorde, o under står det BL - 42 . . Nån s0m har en anning ?




                  Ursprungligen postat av MrTompa Visa inlägg
                  Georg Jonsson från Överklinten en by utanför Nordmaling i Västerbotten. Linnea Jonsson f1910 d1999, Georgs hustru, Finslipade och målade figurerna i akvarell.

                  [ATTACH]121677[/ATTACH] [ATTACH]121680[/ATTACH] [ATTACH]121679[/ATTACH] [ATTACH]121678[/ATTACH] [ATTACH]121681[/ATTACH]

                  Comment


                  • #54
                    Ursprungligen postat av wamie Visa inlägg
                    Hejsan , ja har 2 vackra samiska gubbar från 42 i kanonskick, ja känner inte igen singnaturen o vänder mig till folk som kan, gubben o gumman är väldigt vackra o finta gjorde, o under står det BL - 42 . . Nån s0m har en anning ?
                    Hej wamie!!

                    Och välkommen till pes. Har själv en gubbe med den signaturen. Fast signerad 43. Har faktiskt inte lyckats luska fram vem som ligger bakom dessa vackra figurer. Kanske någon som vet?

                    Click image for larger version

Name:	BL1.jpg
Views:	1
Size:	26,0 KB
ID:	556228
                    Click image for larger version

Name:	BL2.jpg
Views:	1
Size:	23,2 KB
ID:	556229
                    Click image for larger version

Name:	129598247_4.jpg
Views:	1
Size:	21,0 KB
ID:	556230

                    Comment


                    • #55
                      I terrakotta en same av Emil Englund -58. Det är samma signatur som på björnen från Syco: http://precisensan.com/antikforum/sh...234-Syco-björn. I Nyströms bok om Svensk keramik står det Elsa Englund om signaturen men det måste vara fel. 9 cm hög och botten 4,5 x 4,5 cm.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #56
                        Den är riktigt fin. Nästan så man skulle kunna tro att han haft en skulptur av Bengt Fransson som förlaga

                        Comment


                        • #57
                          Englundsfiguren är nog gjord av bildkonstnär Emanuel Isidor Englund född 1899 i Härnösand.
                          1938 bosatte han sig på Frösön, tillverkade figurer både i trä och keramik, oftast målade.
                          Figurerna nedan är gjorda på slutet av 40-talet och är i keramik.
                          Lägger med en bild på en Bengt Fransson ren.

                          Click image for larger version

Name:	DSC_0077.jpg
Views:	1
Size:	74,0 KB
ID:	557289Click image for larger version

Name:	DSC_0075.jpg
Views:	1
Size:	70,5 KB
ID:	557290Click image for larger version

Name:	DSC_0072.jpg
Views:	1
Size:	58,5 KB
ID:	557291

                          Comment


                          • #58
                            Har vi varit i kontakt med varandra.

                            Jag samlar på träskulpturer.
                            Har vi varit i kontakt med varandra tidigare Mr Tompa. ??

                            Lax.
                            Last edited by Laxen; 2015-05-25, 18:41.

                            Comment


                            • #59
                              Martin Stenström

                              Fantastiskt hantverk av Martin Stenström, finns i norrbotten och är till salu!
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • #60
                                Barnatro

                                Att det föreställer Lapp-Lisa är jag övertygad om, men vem som gjort den vet jag inte. Och om hon hade samiskt påbrå vet jag inte heller. Här är i alla fall en snidad figur med glasögon. https://www.youtube.com/watch?v=yMzCDuGqRjo

                                Comment

                                Working...
                                X