Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Knivar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hej Lars F!

Blom & Lindbloms Knivfabrik fanns mellan 1954-69 och hade som specialitet
    etsade knivar för reklamändamål.[/quote]

Tack för den uppgiften django.
    Man tänker aldrig på tillverkaren.

Lars
    - - - - - - - - - -
    "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

• Hejsan!
      Detta är mitt första inlägg - tänkte lägga ut ett par av mina gamla Moraknivar. Hoppas ni gillar dem!
      Ulf

Comment

• Hej och välkommen till forumet
        Bra knivar du visar
        Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

Comment

• Jag har en samekniv som jag förvärvat. Någon som tror sig veta något om den? Jag kan bara säga att det är en samekniv o att den ser gammal ut.

Click image for larger version

Name:	K3.jpg
Views:	1
Size:	49,4 KB
ID:	519026Click image for larger version

Name:	K1.jpg
Size:	51,1 KB
ID:	519027Click image for larger version

Name:	K2.jpg
Size:	55,7 KB
ID:	519028

Comment

• Vilken rysare till salu på Tradera

En stor portion humor samt lite bitterhet ?

Comment

• Härliga knivar. Jag har en drös som ligger mitt emellan, de är varken att betrakta som gamla eller som nya. Här är bilder på tre av de äldre gardet i min samling. Den nedersta kniven tycker jag ser mest ålderdomlig ut. En redig storleksskillnad i nitarnas. Alla från Eskilstuna, jag skulle gärna läsa mera om Eskilstuna verktygs- och industrihistoria. Har ni några tips? Det verkar ju ha kryllat av verkstäder där.

Comment

• Dessa 4 underbara små små barnsameknivar följde med en snidad trägubbe jag ropade in, Nu när jag fått hem dom ser jag hur fantastiska dom är. Små o otroligt välgjorda. 2 av dom är till o med signerade. Har ingen aning om vem som signerat dom. Kanske någon som vet? Dom ser dessutom ut o ha lite ålder!

Name:	100_1929.jpg
Size:	84,8 KB
ID:	527863

Name:	100_1909.jpg
Size:	44,6 KB
ID:	527864

Name:	100_1939.jpg
Size:	68,7 KB
ID:	527865

Comment

• Den översta är ingen samekniv utan en finsk fabrikstillverkad standardkniv från Kauhava, vilket du kan läsa på bladet här ovan. Skaftet är prima plastic och den mycket traditionell texten på bladet är etsad med syra. I blodskåran står på samma sätt tillverkarens namn eller firmabeteckning. Den ska ha en liten krokig doppsko av nysilverplåt av samma utförande som munblecket.
                  De övriga knivarna skulle jag kalla souvenirer, såna man köper i Pressbyråkioskerna i t ex Pajala, Övre Soppero och Vuollerim.
                  Lilla samebarnet Sampo vill nog hellre ha en lika stor kniv som pappa, en riktig Morakniv.
                  Last edited by HgF; 2012-01-21, 21:48.

Comment

• 2 till som har några år på nacken
                    Bifogade filer

Comment

• knivar

rolig knivtråd lägger också upp en bild på några jag vill sälja bort

Prisinfo : http://www.begagnade.org/knivar/

Comment

• ja då får det väl bli för en mycket billig penning, kolla priserna på Tradera för bra mkt finare knivar och jämför med dina, så ser du vad du kan räkna med. Jag skulle inte köpa någon av knivarna du visar.

Comment

• Sonia

Ok då vet jag vad du tycker =) har sålt och köpt knivar i årtionden och vet vad jag får för dem .
                          Klart sänker priset vid köp av alla är tanken.

Comment

• Jo då jag har en samling knivar själv, även gamla sameslöjdsarbeten, dvs. riktiga och inte turistskräp. Och om du själv sålt knivar i många år, ja då lär du ju veta vad du kan få för dina knivar. Och marknaden idag är inte som förr, idag känner folk till Tradera och kan där lätt kolla vad saker o ting går för.
                            Jag har gått på auktioner, loppisar och second hand i många många år och jag vet hur priser och efterfrågan på saker o ting ändras.

Comment

• joo

Visst är det så att priserna på knivar inte är som de brukade va innan internet=) håller med .
                              Tradera är dock ganska tråkig att jämföra priser med, bara för att vissa knivar säljs för 1 kr där, betyder det inte att äldre handgjorda knivar som dessa är värda 1kr styck.
                              Bara för att så ska jag återkomma till ämnet och berätta om jag fick vad jag begärde för dem till slut eller inte. =)
                              Last edited by begagnade.org; 2012-01-29, 23:59.

Comment

• Ja då är vi överens om en sak i alla fall!

Comment

Working...
                                X