Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Knivar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
    Jo, jag har märkt att grisarna har blivit vanligare, inte minst här. Men att använda en F-S kniv mot grisar är ju dåligt omdöme. Sämre griskniv får man leta efter

Eftertraktade har de varit i många decennier men inte som griskniv.
    bajonetter börjar bli eftertraktade då man ibland
    går på eftersök, och inte alltid kan använda sitt vapen
    hundar och omgivningen tål inget skjutande
    vad gör F-S kniv som särskilt dåligt ?
    här är min griskniv
    Bifogade filer
    Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

Comment

Kan konstatera att detta inte är en "griskniv"!

28 cm lång och med stavningen gutstål
      Bifogade filer

Comment

Hallå alla tjejer,
        Morfars kökskniv har gått i arv och används fortfarande för både julskinka och karré. So long...
        Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Lars H Visa inlägg
          Dom gamla använder jag inte
          Tjänsten i köket får dom nya stå för
          Måste säga att köttyxan på bilden ser mycket rejäl och trevlig ut!

Comment

Skinnflådd

En flåkniv från Mora, "CA" ell "AC" verkar vara märket.
            Bifogade filer
            Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

Comment

AB Carl Andersson, Mora.

Comment

Bud Carl Andersson hette han och fabriksbyggnaden i rött tegel finns kvar lite i utkanten av Östnor, som är Moraknivens hemort, fast han sålde sin firma till Krång Johan (K J Eriksson) nån gång runt 1960.

Comment

Några knivar ur en fynd låda
                  Bifogade filer

Comment

Hej!

Tittade in i en av stans loppmarknader idag. Fick se denna bland förskärare och andra köksknivar och kunde inte låta bli att inhandla den.

Bladet liknar bladet på en styckningskniv (ej rostfritt). Mycket bra skärpa på eggen.
                    Handtaget i gjuten aluminium. Ett hästhuvud!? Om det åtminstone varit en älg.
                    På ovansidan inpräglat: B.A.FALK GÄDDEDE. Har snurrat runt lite på nätet, men inte funnit något.
                    En häst med öronen bakåtstrukna betyder antingen i full galopp eller på dåligt humör ("förbannad") lärde jag mig hos Dragonerna i Umeå, för ganska länge sedan.
                    En kul kniv i alla fall.

Lars F
                    Bifogade filer
                    Last edited by Lars F; 2010-03-25, 19:39.
                    - - - - - - - - - -
                    "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

Bland entusiasterna är Falk i Gäddede en superkändis i det lite äldre knivmakeriet - äldre då i betydelsen "inte nutida" utan kanske 60-70-talen. Men jag vet inte exakt när han var (eller de) var verksam. Jag har haft en av hans jaktknivar som samlarna nästan slogs om. Jag har bara sett hästkniven en gång tidigare, den är ovanlig.
                      Last edited by HgF; 2010-03-25, 19:06.

Comment

Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
                        Bland entusiasterna är Falk i Gäddede en superkändis i det lite äldre knivmakeriet - äldre då i betydelsen "inte nutida" utan kanske 60-70-talen. Men jag vet inte exakt när han var (eller de) var verksam. Jag har haft en av hans jaktknivar som samlarna nästan slogs om. Jag har bara sett hästkniven en gång tidigare, den är ovanlig.
                        Hej Hgf!

Tack för informationen. Såg just att en likadan fanns på Tradera nyss.
                        Kallades där för kniv av G.Falk Åsele. Får säljaren vad han begär så fick jag min nästan gratis.

Ha det gott

Lars
                        Last edited by Lars F; 2010-03-26, 09:53.
                        - - - - - - - - - -
                        "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

bidrar med en till
                          Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Lars H Visa inlägg
                            bidrar med en till
                            Wooow, vilken snygg!! Ska jag få den i present av dig?
                            Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

Comment

Ursprungligen postat av viol Visa inlägg
                              Wooow, vilken snygg!! Ska jag få den i present av dig?
                              tror nog inte det

Comment

Full galopp skulle jag tro, vidgade näsborrar, framsträckt hals där tömmen är sträckt, förmodligen kastat av sin ryttare ( så han kanske var förbannad trots allt)

Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
                                Hej!

Tittade in i en av stans loppmarknader idag. Fick se denna bland förskärare och andra köksknivar och kunde inte låta bli att inhandla den.

Bladet liknar bladet på en styckningskniv (ej rostfritt). Mycket bra skärpa på eggen.
                                Handtaget i gjuten aluminium. Ett hästhuvud!? Om det åtminstone varit en älg.
                                På ovansidan inpräglat: B.A.FALK GÄDDEDE. Har snurrat runt lite på nätet, men inte funnit något.
                                En häst med öronen bakåtstrukna betyder antingen i full galopp eller på dåligt humör ("förbannad") lärde jag mig hos Dragonerna i Umeå, för ganska länge sedan.
                                En kul kniv i alla fall.

Lars F
                                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Working...
                                X