Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Signe Persson-Melin - Dokumentationstråd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ur 100 år i Kökets tjänst Nilsjohan 1888-1988

    År 1982 kom ZigZag, den är gjord i rostfritt stål och med ABS skaft. Nilsjohan har alltid haft säkra bestick designers, från Åkerlind via Adam Thystrup och Sigvard Bernadotte, Signe Persson-Melin till Sinnemark.

    Där står inte specifikt att Signe har formgett ZigZag, så en låda eller annons behövs för 100% säkerhet.
    I’m a real mean bitch!

    Comment


    • Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
      Ur 100 år i Kökets tjänst Nilsjohan 1888-1988

      År 1982 kom ZigZag, den är gjord i rostfritt stål och med ABS skaft. Nilsjohan har alltid haft säkra bestick designers, från Åkerlind via Adam Thystrup och Sigvard Bernadotte, Signe Persson-Melin till Sinnemark.

      Där står inte specifikt att Signe har formgett ZigZag, så en låda eller annons behövs för 100% säkerhet.
      Nej du, Maria det behövs ingen låda eller annons.
      Jag ringde Signe precis och fick svaret:
      -Ja då för mycket länge sedan.

      Så nu får du, Pearlyz, och jag bita i sura äpplet medan Prylsnubben sitter och myser i Stockholm
      och Maria kan väl också känna sig nöjd eftersom hon fann en koppling.
      Last edited by Polsson; 2011-06-21, 18:42.
      p-son

      Comment


      • Det var en ännu säkrare källa

        Det är alltid lättare att hitta fakta om man är flera som hjälps åt, att ringa Signe var en bra ide!
        Last edited by Maria; 2011-06-21, 18:58.
        I’m a real mean bitch!

        Comment


        • Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
          Det var en ännu säkrare källa

          Det är alltid lättare att hitta fakta om man är flera som hjälps åt, att ringa Signe var en bra ide!
          "Enade vi stå, söndrade vi falla"! Du har helt klart för dig, Maria!
          p-son

          Comment


          • Tusen tack Polsson!!!

            Jag har orginalkartongen till dessa bestick, konstigt nog står det absolut ingenting om designer. Kartongen går att se på länken nertill.

            Köp och sälj Bestick - Antikt & Design enkelt och hållbart på Tradera. Stort utbud av begagnade och oanvända saker på Sveriges största cirkulära marknadsplats

            Comment


            • [QUOTE=Polsson;184682]

              ..........medan Prylsnubben sitter och myser i Stockholm.
              /QUOTE]

              Signe Dig Polsson.
              Ja, jag är ju lite av en kännare av 3 VERSALS förkortningar; SPM, FBS, ABS, LBC, MGM etc etc.
              Ps ABS är bra när man bromsar och LBC vid transporter...., MGM har gjort bra filmer.....

              Comment


              • Signerat av Signe I



                "Direkt från verkstaden" och en del retro från Signe Persson-Melins fantastiska designkarriär visas på Trelleborgs museum fram till och med den 4 september. Inför utställningens öppnande fanns följande citat att läsa i Trelleborgs Allehanda:

                "Lite synd tycker dock konstnären det är när hennes föremål "bara" blir konst. Då får ju hennes vackra och högst användbara tekannor stå orörda på hyllan och aldrig värma något te."

                I det fallet kan jag hålla med Signe P-M, men samtidigt förstår jag dem som gör på "ditta viset". Köper man "Kinesen", en limiterad upplaga av 100 stycken, för 3000 kronor, eller ännu värre, en unik tekanna (de fyra sista bilderna) av SPM för 6000 kronor, måste omgivningen vara fri från barn, husdjur och klumpiga människor om den ska användas.
                Bifogade filer
                Last edited by Polsson; 2011-07-04, 08:44.
                p-son

                Comment


                • Signerat av Signe II



                  Glasyrfixerad är väl det minsta man kan säga om SPM och hennes keramik. I det fallet är hon kontrasten till många samtida keramiker. Istället förefaller hon vara mer intresserad av att lägga energin på utgångsmaterialet, leran, i form av ristningar, stämplingar, genombrytningar i drejad eller skulpterad form. Galler, genombrytningar, barca, pråm på portugiskiska och palissad är tydliga exempel på denna keramik.

                  Bild 1: Barcas 20.500:-, Kyoto stor mellan och minst 7500-9000:-. Bild 2: Barcas i brons 39.000:-
                  Bild 3: Mindre galler 7800:-. Bild 4: Ovalbyggd skål 18.000:-. Bild 5: Palissad 12000:-Bild 6: Rektangulär 28.000:-

                  Fortsättning följer....
                  Bifogade filer
                  Last edited by Polsson; 2011-07-05, 09:09.
                  p-son

                  Comment


                  • Signerat av Signe III



                    Med tanke på att retrofilin är ett känt och populärt begrepp nuförtiden, är det på sin plats att att använde den även ifråga om Signe Persson-Melins utställning i Trelleborg.

                    I slutet av 1960-talet kom SPM in i mitt liv! Inspirerad av svärmor, gav jag mig in i lerans värld och fick då upp ögonen för dåtida aktuella keramiker, däribland SPM. På den tiden skulle man ha 12 st av varje, i nödfall 6, i mat-, kaffe- och glasservis. Fem koppar och fat i brunbränd lera med grå glasyr fast oglaserad strax nedanför örat (inspirerad av krukmakarna ?) fanns i hushållet, men Hemslöjden i Malmö hade inte fler och rekommenderade mig att söka upp SPM i Malmös fashionabla område, Limhamn. Att träffa en livs levande högaktuell keramiker, och tillika trevlig och tillmötesgående, var stort på den tiden. Tyvärr hade SPM inte fler koppar och fat i den grå glasyren så det blev inget köp.

                    Bild 1: SPM 1950-tal. Kruddburkarna fanns med på H55 utställningen i Helsingborg.
                    Bild 2: Fats 1970-tal Bild 3: Boda Sill i kvadrat och glas Ruben. Bild 4: Till vänster Rörstrand Primeur 1980-tal, till höger Boda Nova 1970-tal.
                    Bifogade filer
                    Last edited by Polsson; 2011-07-06, 13:17.
                    p-son

                    Comment


                    • Signerat av Signe IV



                      Signe Persson-Melin en masse är lämplig underrubrik till dagens presentation. Blondserien har Relief-gruppen Signe Persson-Melin som formgivare och säljs av Design house Stockholm. Den tål såväl maskindisk som mikrovågsugn och till skillnad från SPM:s keramik i inlägg I och II, är priserna överkomliga för den breda massan av konsumenter. Detsamma gäller krukorna från Nittsjö och tekannan Melin. Betongplattorna är också Signes skapelse.

                      Bild 1 och 2: Servisserien Blond. Bild 3: Krukor från Nittsjö stående på SPM:s betongplattor. Bild 4: Signe finslipar tekanna med sandpapper i verkstaden.
                      Bifogade filer
                      Last edited by Polsson; 2011-07-07, 15:39.
                      p-son

                      Comment


                      • Signerat av Signe V



                        Att Signe P-M har många strängar på sin lyra är ovedersägligt. Intresset av trädgårdar och växter ledde fram till ett samarbete med trädgårdsarkitekten Ulla Molin 1960-66. På 1970-talet designade hon blomkrukor till Lomma Eternit http://precisensan.com/antikforum/sh...-Persson-Melin och 2004 kom "Ivåg", serie trädgårdsplattor, fågelbad och krukor och 2007 växtkärl i gjuten återvunnen aluminium från Byerums bruk.

                        Extraordinärt glädjande, enligt min mening, är att all Signes kreativitetet, mångsidighet och konstnärlighet ledde fram till en professur i glas och keramik vid Konstfack varvid unga blivande konstnärer fick inspireras och utvecklas av Signes mångsidiga konstnärsskap. Välsigne henne!

                        Bild 2: Skål SPM Rörstrand 39.000:- (finns även med på bild 1).
                        Bifogade filer
                        Last edited by Polsson; 2011-07-08, 08:18.
                        p-son

                        Comment


                        • Signerat av Signe VI epilog

                          Hittade en bild till från SPM:s Trelleborgs-utställning vilken inte bör uteslutas. Bakgrunden till den kan läsas i föregående inlägg vid årtalen 1959-60. Hennes samarbetspartner i sammanhanget finns på
                          nedanstående adress: https://www2.varmdo.se/Resource.phx/...t/pagaende.htx


                          "Signe glaserade alla plattor med sina egna glasyrer, som hon forslade i hinkar till IFÖverken (Bromölla). Där brändes sedan plattorna i 1400 grader i reducerande atmosfär (lite luft). Materialet var chamotterat stengods."
                          Litteratur: Signe Persson-Melin Keramiker och formgivare, av Kerstin Wickman T&M Förlag
                          Bifogade filer
                          Last edited by Polsson; 2011-07-10, 12:50.
                          p-son

                          Comment


                          • Kvadrat

                            Hej!
                            Jag har en burk i serien Kvadrat som är
                            gigantisk, den rymmer ca 3 liter. Aldrig
                            förut sett en sån stor burk. Är det en
                            unik burk? Vad ska man förvara i den?
                            Så är det.

                            Comment


                            • Hm, mitt ögonmått är inte det bästa. Kvadrat-burken rymmer hela 5 liter. Kan någon komma med tips på användingsområde vore jag tacksam...
                              Så är det.

                              Comment


                              • Det har gjorts jättelika burkar som din. Inte särskilt vanliga. Vi har en jättestor burk som vi blandar müsli i.
                                "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                                Konfucius

                                Comment

                                Working...
                                X