Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

F 1200

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • F 1200

    Jättedåligt av mig att inte lyckas lägga in en bild på SJ:s gamla ånglok litt F nr 1200. Det var på sin tid SJ:s största och starkaste ångdrivna snälltågslok, och nu är det ute på en 100-års jubileumstur runt Sverige. Detta exemplar byggdes alltså 1914 och är ännu kapabelt att dra en lång svans passagerarvagnar efter sig.

    Gjorde i alla fall sensommarens häftigaste resa i söndags (7/9) med detta monster, från Norrköping till Stockholm. Med ångan på toppen och stenkolsröken bolmnde kring denna ångfrustande jätte tog resan nämare 4 timmar genom ett sensommarsoligt landskap. I restiden är sakta gång förbi Getå norr om Norrköping inräknad, med extra salut med ångvisslan (Googla på Getå ni som inte vet). Därefter en halvtimmes paus i Nyköpng för vattning, sedan 20 minuters stopp i Södertälje för allmän beundran och begapning.
    Last edited by HgF; 2014-09-08, 21:15.

  • #2
    Med tidstypiska vagnar?
    Attans, hade jag vetat så...............
    Nå, gör nya försök med bilder tack
    Hjulben

    Comment


    • #3
      Här är en länk med bild på nämnda lok. Pampigt, får man säga.




      Som barn, på 50- talet åkte jag tåg från Karlskrona till Flen varje tidigt sommar och hem på hösten. Det var mamma och jag och några år senare var min lillebror med. Vi åkte till mina morföräldrar och pappa kom i juli, då han hade två veckors semester.
      Tågen var dragna av ånglok och jag kan ännu minnas lukten av ångan när den pyste ut. Och apropå Getå minns jag, att tåget körde väldigt sakta förbi platsen. Som barn var ju anledningen till tågets snigelfart både spännande och skrämmande. Restiden var närmare 12 timmar så det var verkligen en "lång dags färd mot natt", dvs innan jag äntligen var nerkrupen i min härliga sommarsäng hos mormor och morfar.
      Last edited by TinaSand; 2014-09-08, 22:23.

      Comment


      • #4
        från NT, här finns även två små filmer att titta på
        - Getåloket tillbaka i Getå
        - Hela intervjun med tågchefen

        Det hördes ett tjut.Sedan svängde det 100 år gamla ångloket in på stationen till mångas förtjusning.– Vi har fått ett fantastiskt mottagande i dag, sa lokföraren Per-Åke Lampemo.

        Comment


        • #5
          kommer snart bilder från Norrköping

          Comment


          • #6
            Tack Tina, det var precis den bilden jag försökte lägga in - men jag har tydligen rostat.
            För att få lite skala - drivhjulen (de tre i mitten) är nästan 1,9 meter högra.

            Man kan ha många fina minnen från frustande, stenkolsstinkande ångloksresor. Jag åkte i främsta vagnen, från 1938 med öppen plattform framåt. Står man där i full fart med en godsfinka och ett oljeeldat B-lok fram till det koleldade F-loket så blir man blästrad med finfördelat kol som läcker från skorstenen.

            Comment


            • #7
              Norrköping - 7 september 2014

              F 1200 samt B 1316

              Click image for larger version

Name:	1.jpg
Views:	1
Size:	150,0 KB
ID:	555618

              Click image for larger version

Name:	2.jpg
Views:	1
Size:	148,5 KB
ID:	555619

              Click image for larger version

Name:	3.jpg
Views:	1
Size:	143,6 KB
ID:	555620

              Click image for larger version

Name:	4.jpg
Views:	1
Size:	148,8 KB
ID:	555621

              Click image for larger version

Name:	5a.jpg
Views:	1
Size:	149,2 KB
ID:	555622

              Click image for larger version

Name:	5b.jpg
Views:	1
Size:	128,0 KB
ID:	555623

              Click image for larger version

Name:	6.jpg
Views:	1
Size:	107,6 KB
ID:	555624

              Click image for larger version

Name:	7.jpg
Views:	1
Size:	154,0 KB
ID:	555625

              Comment


              • #8
                Norrköping - 7 september 2014

                F 1200 samt B 1316

                B 1316 tillverkad av Motala Verkstad 1917



                Click image for larger version

Name:	8.jpg
Views:	1
Size:	112,0 KB
ID:	555626

                Click image for larger version

Name:	9.jpg
Views:	1
Size:	124,7 KB
ID:	555627

                Click image for larger version

Name:	10a.jpg
Views:	1
Size:	117,7 KB
ID:	555628

                Click image for larger version

Name:	10b.jpg
Views:	1
Size:	109,0 KB
ID:	555629

                Click image for larger version

Name:	10c 11.jpg
Views:	1
Size:	136,3 KB
ID:	555630

                Click image for larger version

Name:	10d P1010003.jpg
Views:	1
Size:	107,2 KB
ID:	555631

                Click image for larger version

Name:	10e  P1010013.jpg
Views:	1
Size:	127,4 KB
ID:	555632

                Click image for larger version

Name:	12.jpg
Views:	1
Size:	149,1 KB
ID:	555633

                Click image for larger version

Name:	13.jpg
Views:	1
Size:	148,7 KB
ID:	555634

                Click image for larger version

Name:	14.jpg
Views:	1
Size:	147,5 KB
ID:	555635

                Comment


                • #9
                  F-loken tillverkades i 11 exemplar under tiden 1914-1916 av Nydqvist & Holm AB (NOHAB) i Trollhättan.


                  Olyckan i Getå, 1 oktober 1918

                  Järnvägsolyckan i Getå var en järnvägsolycka som inträffade den 1 oktober 1918 i Getå i nuvarande Norrköpings kommun. Det är den hittills svåraste olyckan i svensk järnvägshistoria då minst 42 personer dog. Det exakta antalet omkomna har inte fastställts.


                  Foton från Getåolyckan
                  Last edited by alegni; 2014-09-08, 23:11.

                  Comment


                  • #10
                    Tack alegni för de fina bilderna från "F 1200 & B 1316 on tour" under nedslaget i Norrköping etc.
                    Teknikhistoria på riktigt.

                    Comment

                    Working...
                    X