Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skägg...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Lite fler delresultat


    Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
    5) Sievert Öholm
    7) L. Pagrotsky
    8) A Nobel
    Bra gissningar Polsson! Ett rätt. 7.Leif Pagrotsky. Nobel finns på frimärken vet jag men inte den här gången, tyvärr.

    Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
    Tack Lars!

    Kul gissning!

    5. Tjuren från Bronx, Robert De Niro
    12. Någon slags skäggapa?
    13. Hagbard
    Jaa Simco! Där satt han, 5.Robert De Niro. Och! nr 13. Hagar the Terrible, Hagbard så klart.
    Häftig apa han hade kunnat vara med här.

    Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    4. Tomtefar.
    Han tomtade säkert för sina tio barn, men han är inte tomtefar.

    Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
    Faaan! Jag upptäckte inte knasten på 5:an.
    Du upptäckte den sedan, ett litet kännetecken på De Niro.

    Sex stycken kvar: en fågel(den är svår medger jag), en idrottsman, en författare/konstnär, en forskare, en kung och en vissångare.

    En sista gissningsomgång innan målgång i morgon kväll.

    God natt!
    Bifogade filer
    - - - - - - - - - -
    "För mycket av det goda är alldeles lagom."

    Comment


    • #77
      No 9

      Fråga, ska det ändå finnas en nummer nio. Utan nian blir det bara fem kvar.
      3. Cornelis Wreesvijk.
      Last edited by prylsnubben; 2011-09-29, 23:57.

      Comment


      • #78
        Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
        Fråga, ska det finnas en nummer nio. Det finns ju ingen med nummer nio på bild vad jag kan se. Men det ska ju vara sex kvar säger Du. Utan nian blir det bara fem kvar.
        Du har alldeles rätt Snubben. Nummer nio finns inte med. Så det är bara 5 stycken kvar.
        Tack för påpekandet.
        Last edited by Lars F; 2011-09-30, 00:11.
        - - - - - - - - - -
        "För mycket av det goda är alldeles lagom."

        Comment


        • #79
          Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
          ... 3. Cornelis Wreesvijk.
          Äntligen blev han avslöjad. Jag trodde att hans skägg var lätt att känna igen?
          Bra Snubben.

          Nu är det bara 4 stycken kvar.
          Bifogade filer
          - - - - - - - - - -
          "För mycket av det goda är alldeles lagom."

          Comment


          • #80
            Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
            Hallå Lars,
            8:an är väl ledig. Känner igen den där snubben från Marstrand, du minns? Frimärke.
            Oscar II. Gonatt? So long...
            Hallå, Rätt eller fel? So long...
            Bifogade filer

            Comment


            • #81
              Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
              Hallå, Rätt eller fel? So long...
              Hallå Kimmen, lägger mig i för att säga att den ser ut att sitta som klistrad.

              Comment


              • #82
                Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                Hallå Kimmen, lägger mig i för att säga att den ser ut att sitta som klistrad.
                Hallå,
                Tack Snubben. Jag vet hur jobbigt det är med läs- och skrivsvårigheter och matte var min sämsta gren. Nej, Lasse Kik får med beröm godkänt. So long...

                Comment


                • #83
                  1. Albert Engström.

                  Comment


                  • #84
                    Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                    Hallå Lars,
                    8:an är väl ledig. Känner igen den där snubben från Marstrand, du minns? Frimärke.
                    Oscar II. Gonatt? So long...
                    Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                    Hallå, Rätt eller fel? So long...
                    Ohoj Kim!
                    Ledsen att jag missade ditt inlägg #75 kl. 23.02 igår.
                    Visst har du rätt med åttan. Konung Oscar II.

                    Minns när min pappa; som var filatelist kom hem med två kartonger fulla med frankerade "Oscar II, 10 öre röd". Som lades i badkaret för att blötas upp, för att få bort kuvertpappret, och sedan läggas mellan stora läskpapper för torkning. Jag tror att det var över tusen frimärken, som han sedan satt och kollade med förstoringsglas för att hitta något speciellt vattenmärke eller feltryck som eventuellt kunde finnas bland dem.

                    Snygg spurt Kim!
                    Ett lekfullt och lärorikt museum i Gamla stan i Stockholm - för både barn och vuxna. Vi berättar om postens, frimärkets och kommunikationens utveckling.


                    ................

                    Nu endast en kvar.
                    Den konstiga fågeln.

                    Feltryck av Oscar enligt ovan!
                    Bifogade filer
                    Last edited by Lars F; 2011-09-30, 21:49.
                    - - - - - - - - - -
                    "För mycket av det goda är alldeles lagom."

                    Comment


                    • #85
                      Nu är det slut.

                      Alla skägg blev avslöjade utom ett!
                      Nummer 11. Skäggmesen. Den var svår men den är så vacker att den kom med
                      på grund av sitt namn.

                      Jag får tacka för visat intresse.


                      Här kommer listan på ”skäggen”.

                      1) Albert Engström (1869-1940) konstnär, tecknare och författare. Självprträtt 1911.
                      Född i samma socken som Emil i Lönneberga i Småland.

                      2) Carl Larsson (1853-1919), konstnär. Självporträtt 1891.

                      3) Cornelis Vreeswijk (1937-1987), vissångare, låtskrivare m.m. Populäraste låten hos den stora massan är utan tvekan ”Hönan Agda”. Agda heter för övrigt Angermannalagets skyddshelgon. Angermannalaget är en förening, bestående av ångermanlänningar, som ingår i Norrlands Nation på Uppsala universitet.

                      4) Charles Darwin (1809-1892) brittisk forskare, biolog, zoolog, geolog och teolog.
                      Kanske tomtade för sina barn, Snubben?

                      5) Robert De Niro (1943- ) amerikansk skådespelare.
                      Debutfilm ”Three Rooms in Manhattan” 1965, statistroll.

                      6) Skäggdopping - Podiceps cristaus, vilket betyder ungefär, fågeln med kam och de långt bak placerade fötterna. Fågel, dopping. Foto Joakim Forsgren

                      7) Leif Pagrotsky (1951- ) politiker, f.d. statsråd. Blev 2010 vald till ”Årets hedersryss”
                      av kultur-”Sällskapet Ryska Huset”.

                      8) Oscar II (1829-1907) ”Sveriges, Norges, Götes och Vendes Konung” 1873 t.o.m. 1905,
                      Efter unionsupplösningen 1905 bara ”Sveriges Konung” till 1907.

                      9) SAKNAS. På grund av "handhavandefel".

                      10) Petsson, gubbe, barnboksfigur. Sammanboende med Findus.
                      Tecknad och skriven av Sven Nordqvist.
                      Mucklor är små figurer som finns med i böckerna . Det är bara Findus som ser dem.
                      Om man tittar noga är de med på många av bilderna även om de sällan nämns i texten.

                      11) Skäggmes Panurus biarmicus, vilket betyder långstjärtad skäggig dvärg, fågel, mes.
                      Förhållandevis ”ny” fågel i vår fauna. Dök upp i början av 1960-talet i södra Sverige.
                      Foton Ulf Ståhle, Michel Palakowski

                      12) Vincent van Gogh (1853-1890), nederländsk konstnär. Självporträtt 1887.
                      Producerade mer än 2000 konstverk under åren 1880 till 1890
                      (målningar och teckningar). Han sålde bara ett (1) enda verk under sin levnad.

                      13) Hagbard Handfaste) (Hagar the Horrible) vikingahövding, seriefigur.
                      Han har färdats över haven till 58 länder och han talar 13 språk!
                      "Hagbard den förskräcklige," världens populäraste viking, skapades av Dik Browne 1973

                      14) Skägglav. På bilden Långskägg - Usnea longissima, lav, mest hotade lavarten i Sverige.
                      Foto Sven Norman.
                      Långskägg finns bl.a. i naturreservatet ”Örasjöbäcken-Storsvedjan - gammelskog
                      och pärlmusselbäck” i Timrå kommun, Simco!

                      SKÄGG UPPHÖR!
                      Tack för er medverkan!
                      Bifogade filer
                      Last edited by Lars F; 2011-10-01, 08:23.
                      - - - - - - - - - -
                      "För mycket av det goda är alldeles lagom."

                      Comment


                      • #86
                        Nöjd

                        Tack Lars F.
                        Måste säga att jag är väldigt nöjd med "min" tomtefar.

                        Comment


                        • #87
                          Tusen Tack Lars!

                          Det var ett riktigt roligt gissningsuppdrag och superbra presentation av de rätta svaren!
                          Skägglav minns jag att jag såg på en fältutflykt med skolan i skogen när jag gick i 3:an på mellanstadiet. Hur vida det var långskägg, eller vanligt trimmat, är jag osäker på. Jag minns dock av vi skulle lära oss om "lavar och mossor". Man vet aldrig när man får nytta av sina kunskaper. Det ska jag säga till min son när han undrar varför de måste lära sig att tallen har både han- och honblommor? De håller just nu på att läsa om skogen, svampar, träd och annan växtlighet. Jag fick t.ex lära mig att svampar varken tillhör djur- eller växtriket, utan har ett helt eget rike vid sidan om dessa, för ett par veckor sedan.

                          Jag får ta en trip upp till skogen, här på baksidan huset, med min son när han tagit bort gipset och se om vi stöter på något långskägg.

                          Tomtefar var väl en jättebra gissning prylsnubben!
                          Som tidigare nämnts så är ju Tomten far till alla barnen och med skapandet av evolutionsteorin så är väl inte det en helt galen parallell. Om man inte tror på skapelseteorin vill säga.
                          Last edited by simco; 2011-10-01, 15:31. Anledning: stavar som en kratta

                          Comment


                          • #88
                            Hallå Lars,
                            Som skägglös initiativtagare till den här tråden vill jag med en lånad bild ut porträttgalleriet "Hundra Gubbar" bara säga tack till tomten som delat ut så många trevliga och fyndiga klappar. So long..
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #89
                              Nyfiken

                              Är det bara jag som är "förveten" (som min far som är gammal västgöte säger istället för nyfiken) på vem som föll bort. Alltså vem den tänkta nian var, en skäggig man från sportens värld, gissar jag. Kan det månne vara Ricky Bruch eller Thomas Wassberg.
                              O.s.a. Prylsnubben

                              Comment


                              • #90
                                Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
                                Jag får tacka för visat intresse. SKÄGG UPPHÖR!
                                Tack för er medverkan!
                                Tack själv, Lars, för din trevliga skäggexposé!
                                Bifogade filer
                                p-son

                                Comment

                                Working...
                                X