Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Börs och Bössa

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Albions, ja det är bra grejer............http://www.google.se/search?q=the+ha...w=1332&bih=751
    Mao JÄTTEFIN.
    Bara bottenskrap i bössan?

Comment

• Lugn Polsson,han är sån EB efter att City knäckte honom på upploppet. En hängande gamlik tjurnacke, precis som han Du vet Rooney. (Hoppas, hoppas att han ändå har humorn i behåll). Här ser Du vilken fin klubb som huserar på "The Hawthornes", fin klubb - fin bössa, SOLKLART. Dessutom, fisk smakar fågel säger kissen.................
      Bifogade filer
      Last edited by prylsnubben; 2012-07-11, 19:43.

Comment

Lugn Polsson,han är sån EB efter att City knäckte honom på upploppet. En hängande gamlik tjurnacke, precis som han Du vet Rooney. (Hoppas, hoppas att han ändå har humorn i behåll). Här ser Du vilken fin klubb som huserar på "The Hawthornes", fin klubb - fin bössa, SOLKLART. Dessutom, fisk smakar fågel säger kissen.................
        Gällande fotbollsinskicket på tråden kommer jag att tänka på "halka in på ett bananskal", men så småningom fattade jag det, inskicket, och ler åt "huliganerna".
        p-son

Comment

• Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
          Gällande fotbollsinskicket på tråden kommer jag att tänka på "halka in på ett bananskal", men så småningom fattade jag det, inskicket, och ler åt "huliganerna".
          Man, U understand now............................ .
          Bifogade filer

Comment

• Mitt bidrag när det gäller sparbössor är dessa nidbilder av svarta män. De är inte de första som visas här. I USA är de väldigt populära och 1997 gick en variant i aluminium under klubban för $3850. Några hundra dollar har väl annars varit vanligast. Nu är marknaden full med kopior och priserna har dalat kraftigt de senaste åren. Har sett kopior säljas på Tradera som äkta för 1-2000 kr. Ebay är, eller har varit, full av dem.

Den till höger och som saknar arm var min första och kostade 50 kr på loppis. Hade faktiskt glömt bort att jag hade dem då de stått och samlat damm i ett skåp under flera år. De är lite svårplacerade tycker jag.

En betydligt äldre sparbössa som kan intressera både numismatiker, keramikvänner och förstås samlare av sparbössor är denna lerkruka fylld med över 52.000 romerska mynt. Den hittades med metalldetektor i England 2010.

Bifogade filer
            Last edited by Svärdsfalla; 2012-08-20, 16:41.

Comment

• Ursprungligen postat av Svärdsfalla Visa inlägg
              Mitt bidrag när det gäller sparbössor är dessa nidbilder av svarta män. De är inte de första som visas här. I USA är de väldigt populära och 1997 gick en variant i aluminium under klubban för $3850. Några hundra dollar har väl annars varit vanligast. Nu är marknaden full med kopior och priserna har dalat kraftigt de senaste åren. Har sett kopior säljas på Tradera som äkta för 1-2000 kr. Ebay är, eller har varit, full av dem.

Den till höger och som saknar arm var min första och kostade 50 kr på loppis. Hade faktiskt glömt bort att jag hade dem då de stått och samlat damm i ett skåp under flera år. De är lite svårplacerade tycker jag.

En betydligt äldre sparbössa som kan intressera både numismatiker, keramikvänner och förstås samlare av sparbössor är denna lerkruka fylld med över 52.000 romerska mynt. Den hittades med metalldetektor i England 2010.]
              De svarta männen du visar och som finns på Tradera är ju tillverkade i gjutjärn. Om originalen var tillverkade i aluminium, kan väl ingen missa skillnaden på original och kopia. En fantastisk upptäckt, lerkrukan med romerska mynt. Läste någonstans att av Nordens alla fyndigheter av myntskatter är en mycket stor del funna på Gotland. Naturligtvis har de fynden långtifrån samma dignitet som den
              engelska.
              Last edited by Polsson; 2012-08-20, 21:24.
              p-son

Comment

• Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                De svarta männen du visar och som finns på Tradera är ju tillverkade i gjutjärn. Om originalen var tillverkade i aluminium, kan väl ingen missa skillnaden på original och kopia. En fantastisk upptäckt, lerkrukan med romerska mynt. Läste någonstans att av Nordens alla fyndigheter av myntskatter är en mycket stor del funna på Gotland. Naturligtvis har de fynden långtifrån samma dignitet som den
                engelska.
                Original och original. Är ganska dåligt påläst om de här då de gjordes i flera varianter, av flera tillverkare och länder. Men tror att de första tillverkades i gjutjärn på 1880-talet och senare under 1900-talets början kom även varianter i aluminium och med rörliga öron. De kopior jag har sett har varit tillverkade i gjutjärn. En bekant till mig köpte två av två olika säljare på Ebay USA och de han fick hem var exakt likadana nytillverkade kopior. Han köpte dem som äkta och blev givetvis besviken. De är så skickligt utförda att de förmodligen gjutits i gamla formar.

Gotland är rikt på skatter. De hittade ju ytterligare en silverskatt där bara för några veckor sen. 650 silvermynt samt smycken. http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...nen-pa-gotland

Comment

• Hittade denna idag, G.K kan det vara Guldkroken?

Mvh
                  Emil
                  Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Emil Brannstrom Visa inlägg
                    Hittade denna idag, G.K kan det vara Guldkroken?

Mvh
                    Emil
                    Du kommer nog att göra Prylsnubben alldeles kallsvettig.
                    För det ser ut som en sparbössa (med medeltida drag i formen) av hans favorit Gottfrid Karlsson.

Comment

• JOMENVISST, den skulle jag gärna fått på kroken. Utan tvekan Gottfrid trots den ovanliga? särskrivingen.

Comment

• Bo Svensk Produkt

Gårdagens impulsköp. Skyller på den här tråden. Bössa för väggupphängning. Märkt med etikett HB Bo Svensk Produkt, Made in Sweden. Etiketten är inte riktigt så dålig som den blev på bild.

Hur gammal kan den vara? 50-, 60- eller 70-tal?
                        Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Svärdsfalla Visa inlägg
                          Gårdagens impulsköp. Skyller på den här tråden. Bössa för väggupphängning. Märkt med etikett HB Bo Svensk Produkt, Made in Sweden. Etiketten är inte riktigt så dålig som den blev på bild.
                          Hur gammal kan den vara? 50-, 60- eller 70-tal?
                          Ha, ha! Det känner jag igen! Man läser om något på PES och när man sedan ser det på loppisar eller andra ställen, köper man det trots att det inte tillhör "huvudsamlingen",
                          också fotar man det och lägger in det på tråden. Jag tror mest på 50-tal!
                          p-son

Comment

JOMENVISST, den skulle jag gärna fått på kroken. Utan tvekan Gottfrid trots den ovanliga? särskrivingen.
                            Skicka ett PM med din adress så kommer den med posten.

Mvh
                            Emil

Comment

Mvh
                              Emil
                              Din sak som jag hoppas passar istället för Gottfrids bössa. Datordum som jag är kunde jag inte lägga in bilden i PM-et.
                              Mvh Bosse "Prylsnubben".
                              Bifogade filer

Comment

Mvh
                                Emil
                                Om du skickar bössan till mig istället för till prylsnubben, utser jag dig till hedersmedlem i "Börs & Bössa".
                                p-son

Comment

Working...
                                X