Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Börs och Bössa

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Hund från Östra Småland

Kunde inte låta bli att förgylla kenneln och sparbössesamlingen med denna fina hund från Östra Småland. Samtidigt önskas alla böss-entusiaster en God Jul!
    Bifogade filer
    Last edited by Polsson; 2011-12-23, 17:12.
    p-son

Comment

Julafton

Barnbarnen med tindrande ögon
      TV-tittar på Donald Duck
      vuxna stökar i köket
      under granen hörs KVACK, KVACK.

Alla lyssna, någon på ytterdörren banka?
      vaggande på golvet ses denna smålandsanka
      som säger: Jag behövs mycket väl
      för efter julen är många panka.
      Bifogade filer
      p-son

Comment

En bössa.

Om inte en sparbössa så en insamlingsdito i alla fall.
        En brittisk insamlingsbössa från andra världskriget. Med Churchills bistra anlete på.
        För att förmå britterna att bidra till finansieringen av jaktplanet Spitfire.

Den finns i en trevlig bok som jag fann på biblioteket.
        ”Saker och ting mellan liv och död” - Torbjörn Lenskogs samling
        Boken var utställningskatalog vid utställningen med samma namn på Armémuseum 2010.

Jag tycker bössan trots sitt ”krigiska” syfte fyller alla krav för att platsa bland alla fredliga bössor.

Bilder ur boken: "Saker och ting mellan liv och död" foto:Lennart Durehed

Bifogade filer
        - - - - - - - - - -
        "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
          En bössa.
          Om inte en sparbössa så en insamlingsdito i alla fall.
          En brittisk insamlingsbössa från andra världskriget. Med Churchills bistra anlete på.
          För att förmå britterna att bidra till finansieringen av jaktplanet Spitfire.
          Den finns i en trevlig bok som jag fann på biblioteket.
          ”Saker och ting mellan liv och död” - Torbjörn Lenskogs samling
          Boken var utställningskatalog vid utställningen med samma namn på Armémuseum 2010.
          Jag tycker bössan trots sitt ”krigiska” syfte fyller alla krav för att platsa bland alla fredliga bössor.

Bilder ur boken: "Saker och ting mellan liv och död" foto:Lennart Durehed

Visst platsar Churchillbösan på tråden, Lars F. Hur konstigt det än låter, är det ju ibland så att vi har fred tack vare att det har varit krig.

Gott Nytt År på dig!
          p-son

Comment

Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
            ...
            ...fred tack vare att det har varit krig.

Gott Nytt År på dig!
            Så sant!

Och detsamma till Dig!
            - - - - - - - - - -
            "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

Jag vet inte om det varit någon spargris i trä. Men jag har hittat en i alla fall. Var den kommer ifrån vet jag inte
              DG
              Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
                Jag vet inte om det varit någon spargris i trä. Men jag har hittat en i alla fall. Var den kommer ifrån vet jag inte
                DG
                Jo, i inlägg nummer åtta finns en dalaspargris i trä med det ska inte hindra din grymt, annorlunda gris från att vara med, vill jag säga! Det enda vi kan veta är att den sannolikt inte kommer från ett muslimskt eller judiskt land (har lag läst i en bok).
                Last edited by Polsson; 2012-01-02, 22:26.
                p-son

Comment

Mina bidrag till denna tråd blir en plåt bössa med plats för foto, kanske på det man samlar till
                  Click image for larger version

Name:	20111204 255.jpg
Views:	1
Size:	16,5 KB
ID:	527138Click image for larger version

Name:	20111204 256.jpg
Size:	17,3 KB
ID:	527137Click image for larger version

Name:	20111204 254.jpg
Size:	21,8 KB
ID:	527139

Comment

Och här en Dansk keramik bössa signerad Hanne. Verkar lite pillig att låsa bara

Click image for larger version

Name:	IMG_6269.jpg
Size:	84,5 KB
ID:	527142Click image for larger version

Name:	IMG_6271.jpg
Size:	40,6 KB
ID:	527140Click image for larger version

Name:	IMG_6270.jpg
Size:	44,0 KB
ID:	527141

Comment

• Ursprungligen postat av luchur Visa inlägg
                      Mina bidrag till denna tråd blir en plåt bössa med plats för foto, kanske på det man samlar till
                      [ATTACH]108601[/ATTACH][ATTACH]108600[/ATTACH][ATTACH]108602[/ATTACH]
                      En charmig plåtbössa, tycker jag. Kanske skulle ägarens foto sitta i ramen?

Ursprungligen postat av luchur Visa inlägg
                      Och här en Dansk keramik bössa signerad Hanne. Verkar lite pillig att låsa bara

[ATTACH]108605[/ATTACH][ATTACH]108603[/ATTACH][ATTACH]108604[/ATTACH]
                      Sannolikt är låspilligheten en fördel utifall spararen ångrar sig.
                      Last edited by Polsson; 2012-01-03, 20:25.
                      p-son

Comment

• Vilken bössa var populärast?

Jag lade en gammal skånsk textilvepa i botten på margarinlådan och placerade sedan alla min sparbössor i den för att transportera den till en vykortsklubb i hemstaden. Istället för att sitta och titta på intressanta saker på en vägg via en "kanon", körde jag med andra ord live, berättade om bössorna vilka plockades upp en efter en ur lådan. Efter 20 minuter fick åhörarna, ett 20 tal medlemmar med en medelålder på lägst 60 år, se och känna på bössorna. Vilken var populärast, tror ni ?
                        Bifogade filer
                        Last edited by Polsson; 2012-01-30, 19:54.
                        p-son

Comment

• Ja det var ju lätt som änna plätt. Kjersti Polsdotters förståss, annorledes är Di annars.

Comment

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                            Ja det var ju lätt som änna plätt. Kjersti Polsdotters förståss, annorledes är Di annars.
                            Kanske blir det fler som gissar, prylsnubben! Vi ger det tid till fredag - bättre sent än aldrig!
                            p-son

Comment

• Den mest populära saken, brukar väl vara den mest lekfulla?
                              Isåfall tror jag att publiken uppskattade den japanska tittutlådan bäst.

Comment

• Naturligtvis Trick-Dog. Men å andra sidan behövs slantar vilket kanske inte alla har så här i kortens tidsepok.

Comment

Working...
                                X