Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sommar, sommar, sommar......

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Mera nyutslaget.

Här från andra sidan havet (Österbottenkusten)

Men vad är det för blommor?

Foto G.N./SF
    Bifogade filer
    - - - - - - - - - -
    "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

• Hallå alla sommarpratare,
      Kommer ihåg snöstormen i vintras. Nordan är inte nådig. So long...
      Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
        Mera nyutslaget.
        Här från andra sidan havet (Österbottenkusten)
        Men vad är det för blommor?
        Foto G.N./SF
        Ja du, Lars! Också fick man studera flororna från pärm till pärm när natten var som mörkast, men tro nu inte att det blev något napp. Nej, nu får du och jag hoppas på någon blomexpert, Kanske Maria, såtillvida du inte sitter inne med svaret.

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
        Hallå alla sommarpratare,
        Kommer ihåg snöstormen i vintras. Nordan är inte nådig. So long...
        Hej, på dig Kim!

Kan tala om att Södan kan vara lika onådig. Vill också tala om att din bild spritter av sommar.

************************************************** **********************************************

Sedan Tina "lockade" mig till att köpa ett 100-400 mms objektiv, hänger kameran inklusive objektivet med på alla turer på fritiden. Det spelar ingen roll om jag kör bil, cyklar eller promenerar med hundarna. De få gånger jag lämnat utrustningen hemma, har naturligtvis intressanta rovfåglar med kvällsljus på hela kroppen synts på fotografiskt avstånd. Kvällens hundtur, hade ugglorna som mål, men eftersom de tycks ha flyttat på sig fick jag hålla tillgodo med "vanliga" djur. Kaninerna, eller är det harar, kom springande nära varandra på härlig fotoavstånd och satte sig och poserade villigt och råkungen terroriserade råkmamman för att få mer mat, men till sist hade råkinnan fått nog och flög iväg med den skrikande ungen efter sig. Visst är naturen härlig!
        Bifogade filer
        Last edited by Polsson; 2012-06-15, 20:22.
        p-son

Comment

• Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
          Ja du, Lars! Också fick man studera flororna från pärm till pärm när natten var som mörkast, men tro nu inte att det blev något napp. Nej, nu får du och jag hoppas på någon blomexpert, Kanske Maria, såtillvida du inte sitter inne med svaret.

Jo jag vet svaret P-son.
          Det är Vattenklöver Menyanthes trifoliata L. Vanlig i hela landet i kärr, myrar och vattensamligar.
          Bra mot gikt, skörbjugg , mask och frossa. Kan vara bra att veta.

- - - - - - - - - -

Comment

Jo jag vet svaret P-son.
            Det är Vattenklöver Menyanthes trifoliata L. Vanlig i hela landet i kärr, myrar och vattensamligar.
            Bra mot gikt, skörbjugg , mask och frossa. Kan vara bra att veta.

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/meny...a/menytri.html
            Tackar för svaret, Lars! Jo, den fanns i floran men inte så iögonfallande där som på din bild.
            Kanske skulle man testa den. Kanske hjälper den mot annat också.
            p-son

Comment

• Midsommarfrågor.

Upptäckte objudna gäster i familjens trädgård modell small. Tyckte att det var synd att rensa bort dem. Men vad heter växten?

Hälsade på en hundvallningsinstruktör som förutom får hade en sångsvan, pärlhöns, grågäss, tamgäss, höns, getter, påfåglar, kalkoner och dessa charmiga ankor.
              Vad heter ankorna?

Lycka till!
              Bifogade filer
              p-son

Comment

Upptäckte objudna gäster i familjens trädgård modell small. Tyckte att det var synd att rensa bort dem. Men vad heter växten?

Hälsade på en hundvallningsinstruktör som förutom får hade en sångsvan, pärlhöns, grågäss, tamgäss, höns, getter, påfåglar, kalkoner och dessa charmiga ankor.
                Vad heter ankorna?

Lycka till!
                Ohoj i midsommartid P-son.
                Börjar med ankorna.
                Kan det vara Knatte, Fnatte och Tjatte med syskon.
                Små ankor eller kanske rent av gässlingar är svårt att känna igen. Söta är de i alla fall.

Objudna gäster skall man bjuda på kaffe.
                Ser ut som du fått påhälsning av Ängshaverrot, Tragopogon pratensis L. . (enligt floran)
                Finns i södra och mellersta delar av landet.

Kan enligt Nyman (1867) "som späda skott användas som sparris". Passar kanske till midsommarbuffén?

Ha det gott!

/Lars

Jordhumlan frossar
                Bifogade filer
                - - - - - - - - - -

Comment

• Jag skulle tro att det är myskankor - av näbbarna att döma.
                  Om inte så är det mysko ankor

Comment

Ohoj i midsommartid P-son.
                    Börjar med ankorna.
                    Kan det vara Knatte, Fnatte och Tjatte med syskon.
                    Små ankor eller kanske rent av gässlingar är svårt att känna igen. Söta är de i alla fall.
                    Objudna gäster skall man bjuda på kaffe.
                    Ser ut som du fått påhälsning av Ängshaverrot, Tragopogon pratensis L. . (enligt floran)
                    Finns i södra och mellersta delar av landet.

Kan enligt Nyman (1867) "som späda skott användas som sparris". Passar kanske till midsommarbuffén?
                    Ha det gott!

/Lars
                    Jordhumlan frossar
                    Lars, PES egen Linné, rätt som vanligt! Och tack för mattipset!
                    Gällande ankorna se nedan. Bipp, Bipp!

Ursprungligen postat av TinaSand Visa inlägg
                    Jag skulle tro att det är myskankor - av näbbarna att döma.
                    Om inte så är det mysko ankor
                    Bipp, Bipp, Tina!

Fick reda på av ägaren att de bland annat användes för vallningsträning. Om det var i brist på får eller ej vet jag inte.

"O regnet det bara öser ner", just nu!

Trevlig midsommar, Tina och Lars!
                    Last edited by Polsson; 2012-06-22, 11:11.
                    p-son

Comment

Lars, PES egen Linné, rätt som vanligt! Och tack för mattipset!
                      Gällande ankorna se nedan. Bipp, Bipp!

Bipp, Bipp, Tina!

Fick reda på av ägaren att de bland annat användes för vallningsträning. Om det var i brist på får eller ej vet jag inte.

"O regnet det bara öser ner", just nu!

Trevlig midsommar, Tina och Lars!
                      Jaha, så regnet har kommit till Trelleborg. Här börjar det mulna på och snart regnar det även här. Gör inte mig något för jag har en god bok (rättare flera böcker) att fördjupa mig i men synd om dem som ämnar fira midsommarafton ute.
                      Dessutom har jag bokat tvättstugan i eftermiddag och ett "gäng" bilder att redigera

Comment

• Ursprungligen postat av TinaSand Visa inlägg
                        Jaha, så regnet har kommit till Trelleborg. Här börjar det mulna på och snart regnar det även här. Gör inte mig något för jag har en god bok (rättare flera böcker) att fördjupa mig i men synd om dem som ämnar fira midsommarafton ute.
                        Dessutom har jag bokat tvättstugan i eftermiddag och ett "gäng" bilder att redigera
                        Hej, Tina!
                        Efter regn kommer solsken och det vill jag lova att det gjorde här hemma på eftermiddagen. Det blev inga böcker för min del, ej heller tvätt men däremot bildredigering vilket tenderar att konkurrera ut mindre trevliga sysselsättningar. Här kommer en Börringehumlas inmundigande av kvällsmat.
                        Bifogade filer
                        p-son

Comment

• Här har jag fullt upp med 7 underbara valpar. De växer och växer. Snart ska jag träna dem att gå i led
                          Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av bonnie Visa inlägg
                            Här har jag fullt upp med 7 underbara valpar. De växer och växer. Snart ska jag träna dem att gå i led
                            Vilka sötnosar! Kan riktigt se framför mig Bonnie följd av sju små valpar i ett led, Snövit och de sju små dvärgarna! Hej, hå, hej, hå.............
                            p-son

Comment

• Tack så mycket
                              Ja, det kommer att bli kul! Ser framemot 12hundars spann nästa vinter

Comment

• Å vilka sötnosar.
                                Hirvi
                                SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Working...
                                X