Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Minne från...............

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Ett sådant fat har jag sett, fast i annan färgställning.
    Det var långt innan jag snöade in på det här med utställningar, kanske 20 år sedan och i en loppisaffär, snett mittemot nuvarande Lauritz över gatan, på Baltzarsgatan i Malmö.
    Vit bakgrund, röd tofs och blått i övrigt, vad jag minns.
    Innehavaren ville inte sälja den då, utan hade den bara till lyst.

    Det är ett ovanligt fat att vara rädd om.
    Grattis!

    Comment


    • #77
      Utställningen i Helsingborg 1903

      Här kommer en pokal och ett glas som knyter an till det första inlägget i tråden. De har en gulddekor samt ett enklare schablontryck och texten "Utställningen i Helsingborg 1903".
      Båda föremålen är tillverkade av Limmareds glasbruk och fanns i ordinarie katalogsortiment med möjlighet till tryck, målning, gravering osv.

      Om minnesglas kan jag inte mycket så frågan är om utställningen beställt dessa av glasbruket eller om glasbruket var utställare?

      Click image for larger version

Name:	IMG_2354.jpg
Views:	1
Size:	68,4 KB
ID:	530695

      Click image for larger version

Name:	IMG_2355.jpg
Views:	1
Size:	43,4 KB
ID:	530694

      Comment


      • #78
        Tack så mycket!

        Jag misstänker att dessa två glas, Kärnan och Rådhuset också kommer från Limmared tillverkade 1905 eller tidigare med tanke på unionsflaggan.

        Click image for larger version

Name:	Kärnan Helsingborg res.jpg
Views:	1
Size:	63,7 KB
ID:	530697Click image for larger version

Name:	Detal kärnan med unionsflagga res.jpg
Views:	1
Size:	57,9 KB
ID:	530698Click image for larger version

Name:	Rådhuset Helsingborg res.jpg
Views:	1
Size:	63,3 KB
ID:	530696

        Comment


        • #79
          Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
          Tack så mycket!Jag misstänker att dessa två glas, Kärnan och Rådhuset också kommer från Limmared tillverkade 1905 eller tidigare med tanke på unionsflaggan.
          Glasen och schablontrycket ser onekligen lika ut förutom färgen på trycket som är mer mörkt silverfärgat på mina glas. Eller så är det ljusförhållandena som luras lite...
          En annan sak jag märker är att på mitt glas är puntelmärket kulslipat och botten är planslipad, ditt vänstra ser ut att ha fått samma behandling. Inget anmärkningsvärt iofs men ändå normalt planslipades väl glasen i ett moment tills puntelmärket inte syntes längre.
          Last edited by Legion; 2012-02-25, 19:18.

          Comment


          • #80
            Tack! Jag förmodar att det har med bakgrund och ljusförhållande att göra. Mina är också silverfärgade och jag tycker att det är anmärkningsvärt att trycket har klarat sig så bra.

            Comment


            • #81
              Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
              Här kommer en pokal och ett glas som knyter an till det första inlägget i tråden. De har en gulddekor samt ett enklare schablontryck och texten "Utställningen i Helsingborg 1903".
              Båda föremålen är tillverkade av Limmareds glasbruk och fanns i ordinarie katalogsortiment med möjlighet till tryck, målning, gravering osv.

              Om minnesglas kan jag inte mycket så frågan är om utställningen beställt dessa av glasbruket eller om glasbruket var utställare?
              Varifrån glasen kommer, kan jag inte svara på, men det finns ett intressant stycke (sid. 121-122) i boken "Kring Kärnan - Helsingborg och utställningen 1903", utgiven som årsbok 2003 av Kulturmagasinet och Helsingborgs museiförening:
              "Ett dricksglas i klarglas med guldkant och slipad dekor i form av Helsingborgs stadsvapen har namnet Fredrik ingraverat. Glaset är skänkt av Sigrid Henckel, som var dotter till Wilhelmina och Fredrik Henckel, och troligtvis har glaset tillhört hennes far.
              På utställningen fanns ett område där glas, keramik och porslin visades. Här hade Wilh. Kessmeier från Göteborg satt upp ett helt litet konstglassliperi, där monogram och vyer slipades eller etsades allt efter önskemål medan man väntade."

              Comment


              • #82
                Utställning i Lund 1907



                I inlägg 14 på denna tråd finns lite fakta om utställningen, en souvenirvas samt lergods av två utställare. För att gör bilden av utställningen klarare presenteras ett vykort inhandlat under gårdagen samt en bild av August Liljeqvist poserande framför sitt visningsrum (showroom).
                Bifogade filer
                p-son

                Comment


                • #83
                  Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                  Lysande idé, Polsson!

                  Konst- och industriutställningen i Malmö 1896 är kanske mest känd för att den första svenska filmförevisningen för allmänheten ägde rum här den 28 juni. Utställningen var förlagd till Pilstorp. (Observera tåget längst till höger)

                  Muggen (8 cm hög), tillverkad av Rörstrand, har troligen sålts innehållande chokladdryck från Hultmans fabriker i Malmö.

                  Hultmans Choklad- och Konfektfabriks Aktiebolag grundades 1881 på Södergatan 26 av Johan Hultman. Man började med karamellfabrik och utökade 1884 med chokladfabrik. Fabriken flyttade till Baltzarsgatan 1896-1897.

                  Samma kampanj bedrevs året efter, 1897, i Stockholm
                  Länken till Tradera och Stockholmsutställningens mugg var borta men so what, så här såg Hultman årgång 1897 ut. Kollaget visar 1896 års kollektion.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #84
                    Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                    Sprang på denna bägare i tenn (9 cm) från Jubileumsutställningen i Göteborg 1923. Motiven är entrégården, idrottshallen och minareterna. Tennbägaren är tillverkad av Schreuder & Olsson i Stockholm för Ströms Göteborg, vilket bör vara herrklädesbutiken. http://www.stroms-gbg.se/

                    Denna typ av bägare finns med vyer från flera olika städer och har sålts som souvenirer. Det är dock första gången jag har stött på denna från Göteborgsutställningen.
                    Göteborgsutställningen var det, inte lika tjusigt minnesglas som de tidigare i tråden men detta är ju också senare, hur blev det.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #85
                      Göteborgx2 och Stockholm har vi haft från Schreuder&Olsson. Nu har vi Småland också.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #86
                        Alena jag minns.........

                        En träsko av lite äldre och ovanligare slag, kanske?
                        PS Mitt tredje inlägg på raken på denna tråd, därav rubriken.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #87
                          Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                          En träsko av lite äldre och ovanligare slag, kanske?
                          PS Mitt tredje inlägg på raken på denna tråd, därav rubriken.
                          Synd med ett sånt litet intresse på en så trevlig tråd. Själv älskar jag gamla minnen, souvenirer och utställningar.

                          Här ett "lock" från Jubileumsutställningen 1923. Kanske såldes det bara som ett dekorerat lock?

                          Enl. Wikipedia: "Televerkets hus uppfördes i jugendstil 1909-12 efter ritningar av arkitekt Hans Hedlund och invigdes den 13 maj 1913"../.."Televerkets manuella avdelning var helt inflyttade 1923, och som mest arbetade här 1 000 telefonister, dygnet runt".

                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #88
                            Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                            En träsko av lite äldre och ovanligare slag, kanske?
                            PS Mitt tredje inlägg på raken på denna tråd, därav rubriken.
                            Ber om ursäkt som trådsetter att jag inte uppmärksammat inläggen. Vet inte om jag ska skylla på att jag har för många trådar eller att jag inte kan hålla tråden. Ska försöka bättra mig!
                            För övrigt tycker jag att toffeln är färggrann.

                            Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                            Länken till Tradera och Stockholmsutställningens mugg var borta men so what, så här såg Hultman årgång 1897 ut. Kollaget visar 1896 års kollektion.
                            Hultmans Fabriker var om inte före sin tid ifråga om reklam, med tiden 1897.

                            Ursprungligen postat av Svärdsfalla Visa inlägg
                            Synd med ett sånt litet intresse på en så trevlig tråd. Själv älskar jag gamla minnen, souvenirer och utställningar.

                            Här ett "lock" från Jubileumsutställningen 1923. Kanske såldes det bara som ett dekorerat lock?

                            Enl. Wikipedia: "Televerkets hus uppfördes i jugendstil 1909-12 efter ritningar av arkitekt Hans Hedlund och invigdes den 13 maj 1913"../.."Televerkets manuella avdelning var helt inflyttade 1923, och som mest arbetade här 1 000 telefonister, dygnet runt".
                            Man kan konstatera att glädjen och stoltheten över en ny byggnad var större i början på 1900-talet än nu. Gamla fakturor från olika fabriker, stoltserar ibland med fabriksbyggnaderna som elegant brevhuvud.
                            Last edited by Polsson; 2012-11-18, 13:16.
                            p-son

                            Comment


                            • #89
                              Ingen anledning alls att be om ursäkt Polsson, trådarna måste vara "självgående".
                              Det är upp till alla och envar att hålla dom igång i mån av intresse.

                              Comment


                              • #90
                                Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                                Ingen anledning alls att be om ursäkt Polsson, trådarna måste vara "självgående".
                                Det är upp till alla och envar att hålla dom igång i mån av intresse.
                                Trots det du skriver, har jag som målsättning att om jag startat en tråd, vill jag löpa linan ut. Därmed inte sagt att jag inte lämnar plats på linan till andra.
                                p-son

                                Comment

                                Working...
                                X