Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Fågelfråga - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fågelfråga

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Årets första bilder.....

    .........ja, dvs de första i denna tråd.
    För ett par veckor sedan avnjöt jag en helt underbar dag då vi var ett gäng som spanade på havsörn. Även om jag ofta ser dessa mäktiga fåglar, är det alltid lika roligt när man ser dem. På första bilden är det en ung fågel, som slagit sig ner på isen i vassen. Andra bilden är en adult fågel.
    Som kontrast till "de stora" en liten tuffing - tofsmesen, som är svårfångad på foto. Den sitter inte still många sekunder, utan far som en pil mellan grenarna.
    Slutligen en härlig färgklick - större korsnäbb (hane).
    Bifogade filer

    Comment


    • Ursprungligen postat av TinaSand Visa inlägg
      .........ja, dvs de första i denna tråd.
      För ett par veckor sedan avnjöt jag en helt underbar dag då vi var ett gäng som spanade på havsörn. Även om jag ofta ser dessa mäktiga fåglar, är det alltid lika roligt när man ser dem. På första bilden är det en ung fågel, som slagit sig ner på isen i vassen. Andra bilden är en adult fågel.
      Som kontrast till "de stora" en liten tuffing - tofsmesen, som är svårfångad på foto. Den sitter inte still många sekunder, utan far som en pil mellan grenarna.
      Slutligen en härlig färgklick - större korsnäbb (hane).
      Härliga foton, Tina!
      p-son

      Comment


      • Ja verkligen!

        Helt fantastiskt!

        Comment


        • Som vanligt är det bara att ta av sig hatten för Tina.
          Bilderna är sagolikt bra och motiven gör fotografen
          rättvisa, fotogenict helt enkelt.

          Comment


          • Vilka underbara bilder. Särskilt mycket tycker jag om bilderna på tofsmesen. Jag har sådana som sitter i en tuja utanför fönstret och pilar snabbt till min fågelmatare med skalade solrosfrön. Det går undan måste jag säga
            DG

            Comment


            • Räkna "dina" vinterfåglar.

              Med start imorgon den 23/1 är det dags för årets "Vinterfåglar inpå knuten" som håller på t o m 26/1. Om du inte vet hur det går till kan du ta del av info på SOF:s hemsida http://www.sofnet.org/.
              Vare sig du bor i stan eller på landet finns det fåglar överallt - så ut och räkna. Själv skall jag ha koll på gården, där en hel del fåglar håller till. Och ja – jag matar dem i år också och det är en sådan glädje att se dem mumsa i sig.

              Mumsar i sig gör även sjöfåglarna och såväl sothöns som måsar vet hur man bäst använder sig av en svan .
              Bifogade filer

              Comment


              • Ursprungligen postat av TinaSand Visa inlägg
                Med start imorgon den 23/1 är det dags för årets "Vinterfåglar inpå knuten" som håller på t o m 26/1. Om du inte vet hur det går till kan du ta del av info på SOF:s hemsida http://www.sofnet.org/.
                Vare sig du bor i stan eller på landet finns det fåglar överallt - så ut och räkna. Själv skall jag ha koll på gården, där en hel del fåglar håller till. Och ja – jag matar dem i år också och det är en sådan glädje att se dem mumsa i sig.

                Mumsar i sig gör även sjöfåglarna och såväl sothöns som måsar vet hur man bäst använder sig av en svan .
                Tack för påminnelsen Tina. Jag har laddat matborden.
                Bifogade filer
                - - - - - - - - - -
                "För mycket av det goda är alldeles lagom."

                Comment


                • Så bra Lars F. De kommer säkert att äta så fröna yr
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • Jag har ju både skrivit om och visat några av ”mina” kära kråkor. De huserar på Stumholmen och oftast när jag ger dem mat kommer ett gäng måsfåglar också för att förse sig av godsakerna.
                    Nu har ett par av kråkorna lagt sig till med måsbeteende. Månne det snart också växer simhud på deras fötter

                    Och så en som har truten full – minst sagt. Det var en rejält stor abborre hon fick upp den hungriga storskrakhonan. Att svälja den var inte helt utan viss möda.

                    Sist en liten sötnos som huserar tillsammans med DG:s favorit.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • Skumbad gör susen i gråväder

                      Det har varit mycket grått och blåsigt idag men framåt sen eftermiddag var jag, trots det, helt enkelt tvungen att gå en sväng och få lite luft. En av kamerorna fick följa med på promenaden. Man vet ju aldrig om det dyker upp något trevligt att fotografera.
                      Nu var väder och ljust långt ifrån optimalt för foto men nere vid badstranden huserade (förutom mina kråkor) några gräsänder. En av dem kände för att muntra upp sig med ett skumbad. Han inspirerade även mig till detsamma – dock inte på samma ställe som han . Och nu är också jag vederkvickt.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • En liten pratstund förgyller vardagen

                        Som ni vet brukar jag ofta gå ner till Stumholmen och träffa ”mina” kråkor och ge dem lite mat. Och att jag tycker mycket om att bara titta på dem när de äter, när de bråkar eller när de bara går omkring. Deras inbördes interaktion är intressant att studera.
                        Det jag vet är, att många människor inte tycker om kråkor och inte kan se något vackert i dem. Men att de är vackra har jag konstaterat vid åtskilliga tillfällen. De är också charmiga. Ett bevis på det följer här i bild, när en av dem har en pratstund med mig på armlängds avstånd. Vad vi säger till varandra? Tja – det får ni själva fylla i. Kråkan och jag vet vad vi pratade om
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av TinaSand Visa inlägg
                          Som ni vet brukar jag ofta gå ner till Stumholmen och träffa ”mina” kråkor och ge dem lite mat. Och att jag tycker mycket om att bara titta på dem när de äter, när de bråkar eller när de bara går omkring. Deras inbördes interaktion är intressant att studera.
                          Det jag vet är, att många människor inte tycker om kråkor och inte kan se något vackert i dem. Men att de är vackra har jag konstaterat vid åtskilliga tillfällen. De är också charmiga. Ett bevis på det följer här i bild, när en av dem har en pratstund med mig på armlängds avstånd. Vad vi säger till varandra? Tja – det får ni själva fylla i. Kråkan och jag vet vad vi pratade om
                          Jag kan bara instämma i din kråkbeskrivning Tina. De är verkligen mycket trevliga. Vi har ett par som häckar sedan flera år i närheten och som brukar få ut ett par ungar varje år. Dessvärre drar de ju inte jämt med gårdens häckande skatpar utan allt som oftast blir det häftiga bataljer när något av paren kommer in för långt på de andras revir.

                          Tack för kråkporträtten. Alltid lika spännande att se dina bilder.


                          video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp
                          Last edited by Lars F; 2015-02-20, 12:10.
                          - - - - - - - - - -
                          "För mycket av det goda är alldeles lagom."

                          Comment


                          • Pas de deux á la Laurus argentatus

                            Tack för trudilutten, Lars F. Så rolig bild det var med kråkan i skrindan
                            Ja, kråkor och skator är inte bästa vänner när det gäller konkurrens om något.
                            Även jag har ett kråkpar, som häckar på min bakgård och har så gjort några år. Det är jättetrevligt att ha dem där, ett nöje jag delar med ett grannpar.

                            Men jag vet inte vad som har hänt senaste tid när man laddar upp bilder här. De mister nästan all skärpa. Konstigt. Och lite tråkigt.

                            Emellertid vill jag visa, att också så "tråkiga" fåglar som trutar har en elegans. Dessa bjuder på en vacker "pas de deux".
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • Våren ÄR på väg.....

                              ....det kunde jag konstatera i torsdags. Hade ledig dag och tog en härlig promenad i solskenet och innan jag styrde kosan hemåt ville jag ta en koll där skäggdoppingarna brukar häcka. Och jodå, det var fyra par som redan kommit och intagit sina revir. Snart lär de andra paren också vara på plats. Får gå dit när jag är ledig härnäst.
                              De som var komna gladde mig med en liten uppvisning i parningsbeteende.
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • Ursprungligen postat av TinaSand Visa inlägg
                                ....det kunde jag konstatera i torsdags. Hade ledig dag och tog en härlig promenad i solskenet och innan jag styrde kosan hemåt ville jag ta en koll där skäggdoppingarna brukar häcka. Och jodå, det var fyra par som redan kommit och intagit sina revir. Snart lär de andra paren också vara på plats. Får gå dit när jag är ledig härnäst.
                                De som var komna gladde mig med en liten uppvisning i parningsbeteende.
                                Pardans i den högre skolan. Skäggdoppingarnas våruppvisningar med ofta en fantasifull koreografi brukar vara härlig underhållning.


                                Man får tacka för bilderna Tina.

                                Enda och första vårtecknet häruppe är trots namnet Julrosorna som började blomma i början på Februari.
                                Bifogade filer
                                Last edited by Lars F; 2015-03-17, 15:38.
                                - - - - - - - - - -
                                "För mycket av det goda är alldeles lagom."

                                Comment

                                Working...
                                X