handdator

Visa fullständig version : Stor flaska.

Kecke
2005-12-17, 15:16
Denna flaska är 45 cm hög.
Märkt i botten: cl 300 A MOd? D?p.
Är det en treliters vinflaska eller vad?

766
2005-12-19, 04:53
Är det inte en 4 liters jag tycker den ser stor ut!?

LS
2005-12-19, 07:20
Med tanke på all information som finns på flaskan misstänker jag att den inte är alls gammal, den skulle kunna vara väldigt ny rentav.

Kecke
2005-12-19, 08:02
Ja LS.
Jag tror själv att den är väldigt ny.
Undrar egentligen bara om den är en vinflaska eller en prydnadsflaska. (Sådana görs det ju massor av). Tyckte formen var kul.
:)

LS
2005-12-19, 08:34
Håller med dig, formen är speciell. Flaskan ser vid en hastig titt väldigt gammal och handgjord ut. Det är säkert det som är meningen, antyder man ålder i samband med vin är det enbart positivt och kan påverka försäljningen i en gynnsam riktning.

För att vara lite morgonfilosofisk, det är synd att reklamfolket tänker tvärt om när det handlar om människor i förhållande till ålder.

Ballonggreven
2005-12-19, 08:40
Jag tycker mig känna igen formen på flaskan. Jag tror att det är en dubbelmagnum från Barolo eller Barbaresco i Italien. Vill minnas att en producent i området använde sig av denna sneda form i marknadsföringssyfte. En producent i Châteauneuf-du-Pape har definitivt gjort det men flaskorna därifrån är gröna och har alltid ett påvligt sigill.

Kecke
2005-12-19, 19:10
Tack B-G.
Är väl på spåret nu.
Har själv sett denna vinflaskemodell men kan inte komma ihåg vad det var (tror att den var i typ frostat glas), vanligt billigt vitt vin, dessutom var det ju en vanlig 75 cl flaska.
Har inte själv sett 3-liters på systemet här i Sverige men det kanske också är vanligt.
Hoppas på fler svar trots att detta inte är vare sej gammalt eller samlarvänligt.
;)