handdator

Visa fullständig version : Är det inte konstigt?

A.F
2005-11-28, 14:04
Har idag fått paket av posten, en långsmal Engelskmodell som jag bedömmer
till att vara ungefär ifrån 1810-1820 någonstans, den har som vanligt är
ifrån England en sandpuntel.

Den här köpte jag för 5 pund vilket blir ungefär 70kr, är det inte konstigt
att de släpps så billigt i England?
Skulle aldrig kunna köpa en knackad butelj på 200år i Sverige, till det
priset.

BH_
2005-11-28, 14:41
Såg en liknande med sandpuntel i Stockholm.
Den skulle dom ha 1500 för.
Viss skillnad.

766
2005-11-28, 14:50
Man kan ju ha sina misstankar, har marknaden översvämmats av tvivelaktiga "fig."?

766
2005-11-28, 15:01
Det får väl bli att övergå till prylar som inte går att efterapa på nolltid.

A.F
2005-11-28, 15:01
:-) du är för rolig 766!!!

Inte mycket som passar herrn inte ;-)

A.F
2005-11-28, 15:07
BH_ det är en viss skillnad ja, men den blir nog svårsåld till det priset.

Men jag skulle inte bli förvånad om den går att sälja på finagatan
för någonstans mellan 500kr till 1000kr.

BH_
2005-11-28, 15:42
AF är det "bara" Engelska porter som har sandpuntel eller
gäller det även porter tillverkade i Sverige?

LasseC
2005-11-28, 15:49
AF Det var en vacker flaska man blir lite avis. Men Du får tänka lite på bakgrunden Den flaskan är inte så mycket värd än :D
Lasse

766
2005-11-28, 16:39
Frågan är vem som är rolig? Nu har ni gått ifrån varför den var så billig och det får man väl säga är roligt speciellt för dom som tillverkar sådana flaskor i dagens läge. För det är väl inte så att det skulle vara ett oöverstigligt problem att göra dessa flaskor så Ni tror dom är gamla!? Jo naturligtvis så är det.
Allt det roliga försvann som genom ett trollslag.
Dock kvarstår "problemet" varför är dessa flaskor i vissa fall så pass billiga?
AF din är inte den enda som på senare tid dykt upp.

"Folket" vill bli lurade, vad det nu kan bero på.

Peter S
2005-11-28, 17:18
Man hoppas ju att det finns någon skillnad i utförande mellan "äkta, gamla" och nygjorda kopior, samt att duktiga samlare känner skillnaden mellan dessa. Jag är t.ex. duktig på att känna igen förfalskningar inom de keramikområden där jag hanterat mycket (men det är turligt nog inte så ofta). Även de som försöker härmas kommer bara i närheten utseendemässigt de äldre föremålen. Har man prylen i handen brukar man lättare kunna avgöra detta.

Du är allt en liten olyckskorp, 766! Jag har inte sett många glasinlägg där kraxandet är till innehavarens favör. Visst ska man vara medveten om förekomsten, men allt behöver inte vara fusk bara för att det är billigt...

Det är oftast okunniga människor som vill göra sig en hacka på de områden de inte behärskar som blir lurade av nygjorda föremål. Och det kan man väl säga att de "vill" bli lurade isåfall.

A.F
2005-11-28, 19:19
BH_ jag har aldrig sett en Svensk Engelskmodell/porter med sandpuntel.

Det ska enligt LS ha provats med bl.a. sandpuntel i Sverige runt år 1850,
men ingen jag känner har sett någon Svensk med sandpuntel.

Vi får avvakta LS nya bok om Engelskmodell och se vad han kommit fram
till om det bl.a.

A.F
2005-11-28, 19:44
LasseC nu förstår jag vad du menade förut idag, det tog ett tag :-)

Nej den är nog inte värd mer än 4kr, men tyvärr är det de enda flaskorna
som de övriga i familjen uppskattar.

LasseC
2005-11-28, 20:10
Jag förstår det Den var ju nästan gömt bakom den vackra flaskan

766
2005-11-28, 21:49
Ok det finns kopior av äldre föremål som inte är gjorda med orginal som förebil.
Men när man har det så blir det lite svårare att avgöra i efterhand om det är en efterapning.
Fortfarande ingen förklaring till att omvärlden har tappat intresset för flaskor av enklare slag!!? Vilket priset på AF:s flaska tydligt visar.
Ok det är nog ingen efterapning haleluja, fast man får väl se lite krast på saken när omständigheterna är som dom är.

Än om man påpekar att en fig. inte är vad det ger sig ut för att vara beroende på att det inte är porslin så är det "keramik nisserinan" som endast vet vad 2st korslaggda svärd står för som har rätt.

Att det finns folk som varit med i svängen ett bra tag och inhämtat en viss kunskap är nog uteslutet.

Lars Kallin
2005-11-28, 22:26
Är det inte så att det alltid förekommit en viss import av flaskor från England till Sverige i samlarledet. Man hör ju understundom om samlare som åkt till England på samlarstråk. -Kan ni tänka er, där har de hela affärer med flaskor.

Det som vanligast infördes var de sk lökflaskorna som var mycket billigare där. Nu är det kanske så att det som idag föres in är just Engelsk modell.

England har ju en imponerande historia vad gäller flasktillverkning. Man får väl förmoda att de öste ut flaskor både före och efter patentet.

När man studerar Ebay så är det vissa flaskor som markant utmärker sig vad gäller priser. Engelsk modell tillhör inte dem som har speciellt höga priser. Undantagna är naturligtvis tidiga sådana flaskor med sigill.

Men man kan finna dem väldigt billigt om de ligger fel kategoriserade, det beror nog på att det är så ofantligt stort Ebay.
Hur det är så kan man nog förmoda att din flaska är äkta AF. Vem skulle välja att kopiera en sådan och bara få 70 kr för den. Det måste ju vara bättre att kopiera något som förräntar sig något bättre :)

A.F
2005-11-28, 23:39
Nej då Kallin jag har ingen tvekan om denna butelj, är faktiskt riktigt
nöjd med den, då den visa sig vara bättre på riktigt än på det ganska
dåliga fotot på Ebay.

Som du säger ingen större ide att jobba fram dem för 70kr, det skulle
isåfall vara postverket som ligger bakom nygjorda kopior i England på
dessa buteljer, med tanke på att jag gav 8 pund för frakten :-)

766
2005-11-29, 05:24
Jag påstår inte att AF flaska är "kopia" vilket ni säkert förstår men....
Lite trögt är det här ovan, vem väljer att kopiera en flaska som får det låga priset? Det är väl ingen som sagt att sådan flaska skulle få det låga priset, det var väl auktion?
Dessutom kan det väl vara så att dom "kopierade" en gång i tiden haft ett mycket högre pris men att folket har uppdagat att det har kommit ut för mycket för att vara riktigt. Och detta gjort att intresset har fallit.
Det är verkligen toppen att få en så pass gammal flaska från England till det priset, för 20 år sedan så kostade mycket nyare sådana ungefär 100:- och då var pengen mer värd.
Ni vet väl att antikt är mycket dyrare i England, en ekvation som är svår att få ihop. Ok man kan ha tur ibland.

LS
2005-11-29, 06:38
Vad kostade en spinnrock i Sverige för trettio år sedan? Eller en kopparbunke, för att begränsa sig till endast två exempel. Priser går upp och ned, just nu är det på omärkta ölflaskor en nedgång prismässigt om man jämför med 1980-talet. Detta beror naturligtvis delvis på efterfrågan, när alla intresserade köpt på sig saker man vill ha sjunker självklart priset. Men att man finner en så bra och gammal flaska till AF:s pris är inte dåligt. Vilken adventsklapp.

766
2005-11-29, 07:27
En viss skillnad emot förr är det nu, en spinnrock är fortfarande dyr på vissa ställen i Amerika. Ankdammen har blivit större på senare tid och det bör väl befämja efterfrågan. Men i detta fallet så har den varit lika med noll, ni får ursäkta men det lutar åt att det är en hund begravd någon stans.
Inte för att AF flaska behöver vara "hund-lik" men det kan finnas och finns ett antal hund.. och det tar till viss del död på marknaden.
Men det är övergående eftersom alla flaskor som ser gamla ut blir gamla i någons ögon, så är det med mycket i dagens läge, ett inte helt enkelt fall att tillrättalägga.
Listan på efterapningar kan göras lång, mycket längre än dom flesta kan föreställa sig.
Om man hade varit på det viset så skulle man fått gjort ett antal Friberg i Kina efter orginal bara som en rolig grej. Hade varit kul expriment att släppa ut ett antal av samma sort där antalet utsläpp stegrades efter hand.

Peter S
2005-11-29, 12:08
Min erfarenhet är att antalet kopior inom en genre INTE påverkar efterfrågan eller pris på originalen. Snarare är det närmast ett bevis för gemene man att originalen har ett samlarvärde utöver det vanliga. På åtskilliga auktioner ser man föremål med "Meissenliknande märke" (och det står dessutom så i katalogen) som ropas upp efter förtjänst. Ju mer välgjord desto högre pris. Allra högsta priset får det äkta. Ibland blir kopiorna nästan lika uppskattade som originalen, exvis Samson.

Nä, i mina ögon är det helt andra orsaker som gör att priserna fluktuerar. Och visst: Vill man tillverka Friberg i Kina borde det inte vara några problem. Frågan är istället varför Friberg tillverkade Kinesisk keramik i Sverige. Gå på Östasiatiska museet och BLI FÖRVÅNAD! (Sägs med uttryck till varje keramikentusiast!!!). Där hittar man ett antal Friberg, Kåge, Nylund och Stålhane i original! Flera hundra år gamla! Ofattbart fräscht och modernt.

766
2005-11-29, 12:41
Inte mycket nytt under solen i den vägen.