handdator

Visa fullständig version : PUNSCH etikettfråga

Äjth
2005-11-16, 16:42
En härlig flaska med välvd botten. Hamrad yta. Känner ngn igen etiketten? Det står läsbart Fin Arracs Punsch och nedanför ngt som inte går att läsa. Tråd tidigare kring punschflaskor att de visst inte skulle vara såhär mörka!?

LS
2005-11-16, 20:22
Flasktypen verkar vara en s.k. portvinsflaska. Vad flaskorna skulle användas till var inte alltid detsamma som det innehåll de sedemera fick. I detta fallet har man uppenbarligen tagit vad man havit, som hon aldrig sagt den berömda Mat-Kajsa.

Äjth
2005-11-17, 09:37
Som du vet LS så har jag det svårt med datering, vet du när ungefär den här typen av flaska producerades? Postvin förresten, tanken slår mig, importerades detta eller tillverkades det inom landet. Kan för tillfället inte komma på ngt svenskt portvin---grådask, men var inte det danskt?

Ballonggreven
2005-11-17, 09:40
Som du vet LS så har jag det svårt med datering, vet du när ungefär den här typen av flaska producerades? Postvin förresten, tanken slår mig, importerades detta eller tillverkades det inom landet. Kan för tillfället inte komma på ngt svenskt portvin---grådask, men var inte det danskt?

Portvin kommer alltid från Portugal. Grådask och många andra portviner importerades i tank/fat och buteljerades i Sverige.

LS
2005-11-17, 09:42
Lägger ut en bild på bruna punschflaskor, men dessa är undantag som bekräftar regeln om att punschflaskor ska vara ljusa för att framhäva punschens vackra färg. Från c:a 1880 och nyare skulle jag tro att 95% är ljusa i glaset.