handdator

Visa fullständig version : Ekivokt rånjärn?

Knutte
2007-02-16, 19:19
Lägges damen och herrn ihop med smet emellan kan det bli fina rullrån.
Någon som vet var järnet är tillverkat? Jag har ett eljärn med samma mönster, det ser ut att vara tillverkat på 40-talet. Det järnet utan tillverkar singantur.

Ulferic
2007-02-16, 19:51
ABSO står för Skoglund & Olsson Gävle om jag i hastigheten inte minns fel. Slalom väntar.

Knutte
2007-02-17, 16:15
Tack Ulferic för ett snabbt svar. Skoglund & Olsson ser ut att stämma när jag kollar på andra ställen på nätet. Dom gjorde vackra vedspisar också såg jag.
Har ett annat järn som jag tror är från Norge, kan vara från Drammen Järngjuteri?

Ulferic
2007-02-17, 17:45
Hej knutte. Skoglund & Olsson har gjort det mesta som går att gjuta. T.o.m. leksaker (bilar bussar) har dom gjort. Dravn verkar vara en märkning som Drammens jernstöperi använde sig av. Hur jag än sökte fick jag ingen klarhet i vad Dravn står för. Säkerligen en förkorting av något slag.

LasseC
2007-02-17, 20:25
Dravn verkar vara ett gammalt namn för Drammen. Kanske rånjärnet är så gammalt?

Peter S
2007-02-19, 10:11
Jag måste fortfarande ställa frågan: Vari ligger det ekivoka? Möjligen kan det vara så att de hamnar åt olika håll vid sammanläggningen och utgör en s.k. 69:a (Try it, You'll like it, som Kenta uppmanade i melodifestivalen). Ja det var tider det!

Men de är fortfarande påklädda!

766
2007-02-19, 12:13
Undrar vad som menas med jättegammalt här ovan? Enl. mig så är det jättenytt så nytt så jag inte skulle köpa det. Det är klart att kostade det 50:- så kanske. Jättegammalt... tillåt mig le.
Men det är klart att i vissas ögon är det jättegammalt när något är från 1960, jag har en radio här som någon lyste upp som en sol när han fick se.
Grinade till tusen och tyckte den var skitgammal.

Ulferic
2007-02-19, 12:28
Det övre är gjort för elspis. Det undre är av samma ålder. Möjligen är det så att när värmen sprider sig genom järnet blir de båda så heta att en avklädning är ett måste. Vad som då sker i den smetiga miljön och i det stängda järnet vet de nog bara själva. Rullrån är ett snällt namn på den färdiga produkten.

Peter S
2007-02-19, 12:35
Hittade inte "jättegammalt" någonstans ovanför 766:s inlägg. Har han läst fel?

Knutte
2007-02-19, 22:18
Har ett järn som är något äldre, inte jättegammalt. Längden är 62 cm. Voffelsmeten skall innehålla jäst eller bakpulver. Järnet har ingen märkning. Vofflan har jag bakat av "trolldeg", hittade inget bra recept som jäste tillräckligt.

766
2007-02-20, 07:18
Det var skönt att jag läst fel.
Dom med gjutna plattor är det nyaste, det är lite mer känsla om järnet är smitt i två stycke och inte gjutet.

J.J
2010-07-27, 23:40
Hur gammal är denna? Går det att få fram när man skrev Gefle istället för Gävle, eller är detta en del av varumärket?

Kim von Platen
2010-07-28, 00:01
Det övre är gjort för elspis. Det undre är av samma ålder. Möjligen är det så att när värmen sprider sig genom järnet blir de båda så heta att en avklädning är ett måste. Vad som då sker i den smetiga miljön och i det stängda järnet vet de nog bara själva. Rullrån är ett snällt namn på den färdiga produkten.

Hallå Peter,
Jag undrade också över det där spännande momentet men köper med en gnutta fantasi gärna förklaringen från Motala.

Passar på tillfället att upprepa: Skriv tydliga rubriker.
So long...

matsenses
2014-08-02, 15:42
Jag hittade ett elektriskt Rånjärn tillverkat i Gävle av AB Skoglund & Olson. Detta företag gick i graven i slutet av 60-talet. Det roliga med detta järn är motiven, som återfinnes på de gamla klassiska gjutjärnen med gubben o gumman. Så att det numera finns elektriska Rånjärn för runt 300 kr, men inte med detta motiv. Är det någon där ute som har andra saker från AB Skoglund & Olson, så vore det kul att få höra. Företaget hadde tydligen tillverkning av allt från gjutjärnskaminer till leksaker.