handdator

Visa fullständig version : Vy över fabriken

E.B.
2006-09-10, 19:17
Visst är väl detta en vy över Gustafsbergsfabriken?!? Samlartallrikar är väl inte det allra roligaste, men denna tycker jag var mycket trevlig. Signerad Josef Ekberg 1911. Kan väl anta att det var en gåva/reklam till anställda eller kunder. Vet ej om det finns andra liknande, någon annan som vet?

Peter S
2006-09-10, 19:40
Jag borde egentligen inte svara, eftersom samlartallrikar inte är min grej. Jag har sett några olika motiv från denna period från Gustavsberg, med eklöv och kronor om jag inte minns fel. Troligen är det väl fabriken som avbildas, men jag skulle inte svära på att det är "porträttlikt".

E.B.
2006-09-26, 20:42
Her mailat till museet och ställt frågan. Vet ni hur de är på att svara, har ni några erfarenheter?

Peter S
2006-09-26, 20:53
Ju mer specifik man är desto enklare är det att svara på frågan. Vad är din fråga egentligen?

Titta i Archie Tonkins kataloger med samlartallrikar så får du reda på vilka som finns. Boken går att låna från biblioteket.
http://www.cdon.com/main.phtml?nav=941&navroot=902&prod=267752&page=product&tduid=e12498bbd50ac284739c8e07b8783d4a
(Innehåller bilder på de flesta svenska, norska, danska och finska jul- mfl samlartallrikar. Däremot inte de lokala serier som getts ut av hembygdsrörelser, idrottsrörelser mm).
Då kan du själv bilda dig en uppfattning om de är liknande eller inte.

E.B.
2006-09-27, 06:26
Frågan ställde, eller rättare sagt frågorna var om det är fabriken som är avbldad samt om denna tallrik ingick i en serie eller om den givits bort vid särskilt tillfälle.

Det var väl rätt så specifikt. ;)

Får nog skaffa boken för referens.

Liljerik
2006-09-27, 07:07
EB, här kommer en bild ur Serviser från Gustavsberg av Inga Arnö-Berg. Kanske inte sett från samma glänta......