handdator

Visa fullständig version : Stämplar Gustavsberg

Rubus Arcticus
2009-07-14, 08:09
Undrar om någon vet att man djupstämplade porslinet på Gustavsberg från 1952 och framåt bara. Men inte innan. Se bild 2. Frågan är rörande Spaljé som tillverkades mellan 1942 - 1958 samt denna annons på Tradera som anger att de är tillverkade mellan 1952 -1958 (troligtvis byggt på djupstämpeln eller felskrivning)?
http://www.tradera.com/Stort-upplaggningsfat-Servis-Gron-Spalj%C3%A9-Wilhelm-Kage--auktion_94896182

Eva-lena
2009-07-15, 22:21
På tal om stämplar, så undrar jag om min kopp från Gustavsberg!
Vilket årtal kan det vara, jag hittar inte stämpeln på internet.
Gustavsbergs stämpeln brukar vara skrivet i en halvmåne med ankaret nedåt, men stämpeln under fatet så står det Gustavsberg "uppochner".
På bilden läser man från vänster till höger!
Man kan se V.et tydligt på bilden!
Se bilden, det är svårt att förklara!:)
Jag hittade samma asienmönster i senaste Antikvärlden sid 15.
Är min kopp tidigare el. senare?

FBQ
2009-07-15, 22:35
Vet inte om det här borde vara en ny diskussion?

Den inpressade stämpeln under är den som användes 1910-1940. Den tryckta stämpeln är servisnamnstämpeln, brukar se ut så här under tidigt 1900-tal.
Någon annan kanske kan svara på vilken dekoren är och när den tillverkades, med en lupp eller ett förstoringsglas kan du annars kanske se årtalet som skall finnas i stämpeln.

Eva-lena
2009-07-15, 22:48
Jaghar inte hittat något årtal men däremot en djupstämpel: IV
det är väl en romersk 4 va?!
Jag fattar ingenting!!!:confused:

Lars M
2009-07-15, 23:08
Rubriken stämmer bra för mina två frågor.
Först ett fult och skadat fat med eklöv och ekollon, som väl är typiskt för jugend. Att sätta ut årtal är ju bra på mynt och sedlar (och föralldel jultallrikar etc). Att mitt fat är stämplat 1911 är ju bra men vad står EH för? Och under vilken tid skrev Gustavsberg ut årtal?
Det andra fatet har bara en rak stämpel Gustavsberg - inget ankare eller annan logga och inte heller beteckning eller siffror. När gjorde man så?

FBQ
2009-07-15, 23:44
Eva-Lena - din stämpel ser egentligen ut precis som Lars, bara det att det ligger en färgstämpel ovanpå. Visar ett kaffefat från mormors föräldrar så kanske det går att förstå bättre. Dekoren heter Isabella, under finns en likadan stämpel som på Lars fat, fast mitt kaffefat är från 1917.
Lars ditt fat med Eklöven är ett blomfat som haft en tillhörande kruka, har två sådana - ett gammalt som ursprungligen tillhörde till krukan men som var spräckt, och ett nytt jag köpt på loppis, båda äer märkta med den lite äldre stämpel och daterade 1902 och 1903 - tydligen så tillverkade man krukan också efter 1910. Ätjh har haft en sådan kruka också och visat den i en äldre tråd. Angående när Gustafsberg skrev ut årtal så är svaret 1860-1940 - fast med olika stämplar - en 1860-1890, en 1890-1910 och en 1910-1940. (om vi räknar bort toaletterna för där skrev man ut årtalet in på 90-talet alla fall :) )

FBQ
2009-07-15, 23:47
Oj, missade att modellnamnsstämpeln inte riktigt var lika, skall se om jag har någon med samma stuk...

Lars M
2009-07-16, 22:26
Tack för värdefullt och intressant svar!

Eva-lena
2009-07-16, 23:02
men jag vet fortfarande inte när min kopp kan vara tillverkad

FBQ
2009-07-16, 23:38
Om du inte lyckas läsa stämpeln så får du nog inget exakt årtal. Peter eller någon annan kanske kan svara mellan vilka år den här koppen är tillverkad när de är tillbaka från semestern.
Annars kan jag säga att den troligen är gjord 1910-1925.

Lillstina
2009-07-17, 21:43
Jag funderar också över en stämpel. En som saknas. Har ett gammalt tefat Blå blom. Det finns ingen Gustavsbergsstämpel på det. Varför?
Har hört något om att förr i tiden (ev -40talet) så kastades sekunda porslin på en stor hög. En del porslin förstördes, men inte allt. Folk kom och plockade på sig det som var något att ha. Senare krossades allt porslin innan det slängdes.
Kan mitt tefat Blå blom kommit från den porslinshögen eller finns det en annan förklaring? 3dje sortering?

FBQ
2009-07-18, 00:59
Gustavsbergsstämpeln är inpressad, så även felbrännt gods skulle ha haft stämpel. Men allt gods är inte märkt, eller så har det märkts, men stämpeln har inte tagit riktigt.
Sedan finns också möjligheten att fatet inte är från Gustafsberg. Andra fabriker har tillverkat dekoren blå blom.

Lillstina
2009-07-18, 16:49
Var tillverkades Blå blom förutom i Gustavsberg?

FBQ
2009-07-18, 21:47
England. Modellen kommer därifrån. Har inte koll på vid vilken fabrik - och tror för övrigt att det finns fler fabriker än Gustafsberg som kopierat den därifrån.

Rubus Arcticus
2009-07-19, 20:26
Undrar om någon vet att man djupstämplade porslinet på Gustavsberg från 1952 och framåt bara. Men inte innan. Se bild 2 inlägg 1 .
http://www.precisensan.com/antikforum/showpost.php?p=111824&postcount=1

Frågan är rörande Spaljé som tillverkades mellan 1942 - 1958 samt denna annons på Tradera som anger att de är tillverkade mellan 1952 -1958 (troligtvis byggt på djupstämpeln eller felskrivning)?
http://www.tradera.com/Stort-upplaggningsfat-Servis-Gron-Spalj%C3%A9-Wilhelm-Kage--auktion_94896182

Provar igen :rolleyes:

FBQ
2009-07-19, 22:20
Slog mig ju att det faktiskt kan handla om ett nyare fat med tryckt stämpel, som har försvunnit. Men visa en bättre bild, Stina. Nyare blå blom är gjort i Benporslin, vad är materialet i det här fatet?

Rubus Arcticus
2009-07-20, 10:39
Provar igen :rolleyes:

Utgår ifrån boken där det står: "Till en början pressades fabriksstämpeln in i godset direkt efter formgivningen eller gjutningen. Från 1849 kompletterades denna ofta med en tryckt namnstämpel i servisens färg. Ibland placerades också ett tryckt märke under godset som angav godskvaliten.

Från 1940 pressades inte stämpel längre in i godset utan trycktes och fästes på samma sätt som den kompletterande namnstämpeln.

Så det är ju lite ovisst med orden ofta och ibland.
Alltså tror jag mig ha svaret på min fråga. Det är tryckt fabriksnamnstämpel med tryckt namnstämpel och ibland med inpressad stämpel för godskvaliten.
Allt mellan tillverkningstiden 1942 - 1958.

Så vad jag kan utläsa av detta är att allt gods ficke inpressad stämpel fram till 1940. Som sedan sorterades ut efter prima, utskott eller bräkage.

Nu undrar jag också vad dessa olika modell beteckningar såsom WB, EB, WE-modell mm. betyder?

Rubus Arcticus
2009-07-20, 11:37
Nu undrar jag också vad dessa olika modell beteckningar såsom WB, EB, WE-modell mm. betyder?

Hittade nu att detta var beteckningar av servismodellens utformning men kunde vara i olika dekorer. Som WB-modell ritad 1938 fanns i dekorerna Grå Ränder, Spaljé och Tussilago.

Lillstina
2009-07-20, 12:15
Här kommer fler bilder på min tekopp med fat. Har jämfört mina andra Blå blom kaffekoppar med porslinet i denna. Har kommit fram till att det inte är benporslin i tekoppen. Vad kan det då vara?

FBQ
2009-07-20, 13:04
Kom på att jag nog varit lite svamlig och svår att följa i mitt resonemang... Det finns Gustafsberg utan djupstämplad märkning. Kaffekoppar märks ofta inte, eftersom faten märks, samma sak med blomkrukor då blomfaten som hört till stämplats. Men annars tror jag det är ovanligt.
Men jag tyckte inte riktigt att lillstinas kopp såg ut som Gustafsberg, så det var nog mycket därför jag reagerade. Gustafsbergs blå blom gjordes tidigare i flintgods, men jag tycker det här ser ut som fältspatsporslin, och då måste det handla om någon annan tillverkare än Gustafsberg.

Lillstina
2009-07-20, 17:28
Har du något förslag på någon annan tillverkare, av Blå blom, än Gustavsberg ?

FBQ
2009-07-20, 17:43
Tja, Rörstrand. Men då skulle det också vara benporslin.
Annars någon Engelsk firma. Kommer inte ihåg hur Rörstrands blå blom ser ut, måste nog titta lite först...
Nej, det här verkar inte vara Rörstrand.

Lillstina
2009-07-20, 21:41
Om det inte är Gustavsberg eller Rörstrand bör tekoppen ha tillverkats utomlands. Är det rätt uppfattat eller kan den ha tillverkats i Sverige?

FBQ
2009-07-21, 00:55
Nej, Gustavsberg och Rörstrand är de enda Svenska fabriker som tillverkat Blå blom.

Lillstina
2009-07-21, 11:17
Tack för svaret. Mycket intressant att tillverkningen av Blå blom kommer från England.

jenntan
2010-03-17, 21:58
Hejsan!
Jag har försökt sälja min blå blom servis ett tag nu och det var en tant som hörde av sig och ville köpa. Men när hon kom hit och tittade på servisen såg hon att kaffekopparna inte var stämplade och ville därför inte köpa dem.
Vad jag förstått är att de inte märkte kaffekopparna för att de märkte faten som hörde till, men varför ville då tanten inte köpa? Hon titta på mej som jag försökte sälja fejk till henne... Är det värt mindre för att det inte är stämpel under kopparna? På faten är det den blå Gustavsbergsloggan och så står det benporslin. Kan nån upplysa mej hur det ligger till med de här stämplarna så vore det snällt, för idag hörde en annan tant av sig och var intresserad men det var tydligen viktigt med stämpel under kopparna för henne med.
MVH Jennie

Peter S
2010-03-17, 22:50
Stämpel under koppen signalerar bland annat att de är från en viss tidsperiod. Och det är faktiskt lite skillnad i utseende beroende på när koppen är tillverkad. De med stämpel i botten brukar vara lite mindre genomskinliga, lite vitare och har lite tydligare maskerade reliefer och tydligare kanter på det blåa.

Personligen tycker jag att de med stämpel under är vackrare med sin stringens, men smaken är nog olika. Särskilt om den tänkta köparen hade sådana sen tidigare vill hon nog inte blanda.

Jag hörde om en som samlade på Ostindia och som resonerade på samma sätt. Hon ville att det skulle stå F555 under för att hon skulle vara nöjd.

prylsnubben
2010-03-17, 23:03
På äldre blå blom (hur gamla kan jag inte säga ) brukar inte kopparna vara märkta utan endast faten. Problemet är att blanda nyare och äldre eftersom storlekarna varierar. Däremot tycker jag att de äldre är vackrare, de nya som det står blå blom på är inte alls i samma klass......

Klura
2010-04-03, 17:50
Jag har sålt alla mina Blå Blom men hittade idag ett ensamt fat i skåpet.
Men denna stämpel har jag aldrig sett tidigare på denna servis.
Har letat i både böcker och på nätet så nu lägger jag in frågan här.

Lars M
2019-03-29, 19:42
Egentligen samma stämpel - rak grön GUSTAVSBERG och inget mer som jag visade på inlägg nr 5 http://precisensan.com/antikforum/showthread.php?17869-Stämplar-Gustavsberg Motiv från 1950 - 60-tal?