handdator

Visa fullständig version : Stora fickor.

LS
2006-03-25, 23:06
Den till vänster är faktiskt 26 cm. hög! Ingen vanlig storlek direkt på fickpluntor, man undrar om benämningen är riktig?

Jung_Kee
2006-03-25, 23:13
Någon kanske är JÄTTE-törstig! :p
*sorry, irresistible*

Lars Kallin
2006-03-25, 23:40
Troligen har denna haft ett fodral i läder. Kanske som denna bastard om 25 cm.
Fodralet manufakterat av den tumme som syns på den andra bilden. Enligt nya metoder (elektrisk skomakramaskin) men efter originalmodell.

Jung_Kee
2006-03-25, 23:44
Troligen har denna haft ett fodral i läder. Kanske som denna bastard om 25 cm.
Fodralet manufakterat av den tumme som syns på den andra bilden. Enligt nya metoder (elektrisk skomakramaskin) men efter originalmodell.

Snyggt fodral! Hur har du gjort för att få till formen, sandgjutit den från insidan? Eller är fodralet vattenformat och mjukt?

Hovschatullmakare nästa karriär? :D

Lars Kallin
2006-03-25, 23:50
Jag har först tagit en avgjutning på den plastfolielindade flaskan med gipsbindor. denna tvådelade avgjutning fyllde jag med en hårdare gips som vi brukar kalla elefantgips. Sedan gäller det att sy ipoh två lagom stora läderbitar. När man gjort det skall de blötas i varmt vatten och spännas över pluggen (gipsen). Är bitarna för stora så glappar den och är de för små så går den inte på.

Sen skall det bara torka och kanterna skall skäras till.
Det tog ett bra tag att få till dem.

Jung_Kee
2006-03-25, 23:55
Jag har först tagit en avgjutning på den plastfolielindade flaskan med gipsbindor. denna tvådelade avgjutning fyllde jag med en hårdare gips som vi brukar kalla elefantgips. Sedan gäller det att sy ipoh två lagom stora läderbitar. När man gjort det skall de blötas i varmt vatten och spännas över pluggen (gipsen). Är bitarna för stora så glappar den och är de för små så går den inte på.

Sen skall det bara torka och kanterna skall skäras till.
Det tog ett bra tag att få till dem.

Det kan jag tänka mig, mycket skickligt!
När är förlagorna från, historiskt sett?

Lars Kallin
2006-03-26, 00:03
Nog vill jag tro att det är ett stycke ned på 1800-talet. Men det är svårt att säga.

Jung_Kee
2006-03-26, 00:07
Inte mera? Hade en lös fundering på om man kunde härleda dem ned till 1400-talets hårda, sandgjutna vattenskinn men det låter smått otroligt då.

Lars Kallin
2006-03-26, 00:30
Jasså du menar fodralet.

Då har jag sannerligen ingen aning.
Men tekniken att blöta upp och forma läder har säkerligen en ansenligt lång historia.

Hur lång tid har man garvat skinn och läder tro?

Lars Kallin
2006-03-26, 00:33
Jasså du menar fodralet.

Men tekniken att blöta upp och forma läder har säkerligen en ansenligt lång historia.

Garveriets historia (http://sv.wikipedia.org/wiki/Garvare)

Jung_Kee
2006-03-26, 00:36
Jasså du menar fodralet.

Förmodligen åtskilliga årtusenden. Man har funnit rester av skinntunikor i Mongoliet som daterats till runt 9000 f.Kr. Konsten att blöta upp och forma skinn är gammal, av tradition starkt befäst i nordafrika där man bland annat gjorde avancerade reliefer och masker redan på faraonernas tid. (Är osäker på exakt epok, men åtminstone säkert före 2400 f.Kr)

766
2006-04-03, 09:25
Fint fodral, en liten "avhyvling" längst upp på höger sida så blir det Kanon.