Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

70-tals tekopp, formgiven av? [ID: Margareta Hennix]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• 70-tals tekopp, formgiven av? [ID: Margareta Hennix]

Hej, är ny här på forumet och har en stilla undran, nämligen vem som står för designen på denna tekopp från gustavsberg? Är endast märkt med Gustavsberg Benporslin i botten.
    Bifogade filer

Rent reflexmässigt skulle jag säga Margareta Hennix. Fast det är en ren spekulation.
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Comment

Välkommen förresten!!!
      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
      Konfucius

Comment

Ursprungligen postat av Ballonggreven
        Rent reflexmässigt skulle jag säga Margareta Hennix. Fast det är en ren spekulation.
        Ja, jag har också tänkt Hennix, men har inte kunnat få det bekräftat....
        Hennes kopp Tussilago är ju rätt lik denna i färgerna.
        Nån annan som vet?

Tack förresten Ballonggreven!

Comment

Snygg kopp! glömde jag säga. Passar bra som avatar!
          Konfucius

Comment

Tack igen!
            Jag är på jakt efter två koppar till, har bara 4 st i min ägo just nu.
            Så om någon springer på 2 st, meddela mig gärna!

Comment

Ingen aning om vem som står bakom...

Comment

Ursprungligen postat av Peter S
                Ingen aning om vem som står bakom...
                Men har du sett den tidigare? Du verkar ju ha en hel del porslin i bagaget

Comment

Jodå, ett par såna har jag hållt i. Men inga just nu.

Comment

Vad roligt att jag stötte på den här tråden just nu! Har precis kammat hem den här auktionen: http://www.tradera.com/auction/aucti...x?aid=38258911 och klurade just på om det var en Hennix-dekor. Jag fullkomligt älskar de här fina grafiska 70-talsdekorerna och försöker sakta men säkert samla på mig Paul Hoffs gröna Emma. Om någon har delar som ligger och skruttar i någon hörna så snälla, meddela mig så kommer jag med ett bud!

(Tänkte lägga in bilden från auktionen också)
                    Min avatar föreställer CH S*Silkwave's Good Choice, en rödvit cornish rex-hona. Cornish rex-katter och glas/porslin är ironiskt nog mina två passioner.

Comment

Herregud vad snygga! Visste inte att de fanns i kaffekoppsmodell oxå!
                      Det finns ingen möjlighet att du säljer antar jag?
                      Jag är beredd att betala minst det dubbla =)
                      Annars kanske jag kan fresta med ett byte, viggen-koppar (4 st) mot dessa?

Comment

Åh, jag önskar att jag kunde gå med på det. Men det enda i bytesväg jag kan tänka mig är... typ Verdi, Röd aster, Rosa eller Japan (Paul Hoff-versionen). Och det kan nog bli en dyr affär för dig! Visserligen, grön Emma i tekoppsformat fungerar också.
                        Min avatar föreställer CH S*Silkwave's Good Choice, en rödvit cornish rex-hona. Cornish rex-katter och glas/porslin är ironiskt nog mina två passioner.

Comment

Ställde frågan till Margareta Hennix och fick följande svar:

Hej!
                          Det är min dekor på thekoppen vid namn " Krusbär ".
                          Den ligger på Stig L modell. På 70-talet gjordes massor av dekorer utan upphovsmannens namn, för det tyckte Karin Björkqvist inte var nödvändigt. Stig L struntade i det men en annan vågade inte.
                          Här kommer namn på några av min som jag minns:
                          " Viggen ", " Krokus ", " Flower " den första som tillverkades på våran marryprintingsmaskin.Sen har vi " Figaro ", " Juliana ", och "Love story ".
                          " Viggen " har jag sett att man tillskriver Stig L men så är inte fallet.
                          Vi fick inte göra kantiga koppar, så då tänkte jag att man får väl göra en dekor som gör att ögat tror att den är kantig. En synvilla helt enkelt.
                          Min första uppgift på Gustavsberg var att göra en ny mordernare variant av Kåges " Tussilago ". I det läget var det svårt att inte säga nej, tyvärr.
                          Därför kan jag säga att den har jag förträngt. Jag tycker den är urdålig.
                          Sen kom " Aramis " 24-karats polerguld den är fin håller än i dag.
                          " Galejan " som de unga tycks vara tokiga i nu förtiden.
                          Nu skall jag gå och koka mig en kopp kaffe.
                          Hör gärna av dig igen. Varma hälsningar Margareta.
                          Konfucius

Comment

Här finns det några kaffekoppar på Tradera, dock utan fat.

Comment

Har 6 st kaffekoppar men inga fat. Kan någon titta under och tala om vad som står under faten? Mina inköptes på auktion och jag trodde faktiskt att det inte skulle vara fat till då koppen står på pluttar. Det fanns heller inga med i auktionslådan.
                              Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Working...
                              X