Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bågskytt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Bågskytt

Någon som vat när denna gjordes? Bengt Berglund och Gustavsberg är det jag vet.
    Bifogade filer
    **Note to self: You can't buy things every singel day.**

Jag hittade årtalet på google 71-73 var det. Men vad betyder VDN märkningen?

Comment

Gjordes 1971-72. Ska finnas i brunt också

Comment

Ursprungligen postat av jonna Visa inlägg
        Jag hittade årtalet på google 71-73 var det. Men vad betyder VDN märkningen?
        Här har du svaret på VDN-märkningen.

Comment

Tack ska ni ha!

Comment

I ditt fall jonna så betyder ”V” vitroporslin, första femman att glasyren har bästa tålighet mot sprickbildning, andra femman att glasyr och dekor klarar alla maträtter och den tredje femman att glasyr och dekor klarar 75° maskindisk.
            Gustavsberg började att VDN-märka godset i slutet av 1960-talet, hur länge de gjorde det är jag osäker på, tror att det var till slutet på 70-talet.

Comment

Jaha där ser man ,vad trevligt att veta. Synd bara att mina tallrikar blivit lite misshandlade under årens lopp. Inte mycket men det finns en och annan repa.

Comment

Om du är fäst vid dina tallrikar så är det nog ändå bättre att handdiska dem men repor är väl svårare att undvika......du kanske ska gå över till plastbestick
                Vi har Koka tallrikar som ju är i fältspatporslin och då ska hålla bra.....de körs i diskmaskinen och glasyren har helt klart mattats på dem, fotringen har också blivit skadad på de flesta av för snabb ikastning i maskinen. Nää, är man rädd om porslinet så ska det handdiskas

Comment

Haha plastbestick, bra idé!

Comment

Ursprungligen postat av Liljerik Visa inlägg
                    Om du är fäst vid dina tallrikar så är det nog ändå bättre att handdiska dem men repor är väl svårare att undvika......du kanske ska gå över till plastbestick
                    Vi har Koka tallrikar som ju är i fältspatporslin och då ska hålla bra.....de körs i diskmaskinen och glasyren har helt klart mattats på dem, fotringen har också blivit skadad på de flesta av för snabb ikastning i maskinen. Nää, är man rädd om porslinet så ska det handdiskas
                    Och halka med diskmedelsvåta händer? Och slå i både porslin och diskho (och kran)? Och trava disk som torkar tills högarna ramlar som korthus?

Nä, med dagens milda diskmedel föredrar jag diskmaskin för mina gamla tallrikar. Till vardag som fest. Allt går i den: flintgods och guldkanter! Men salt och sköljmedel är ett måste, förstås!

Comment

Working...
                    X