Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad heter kopparna??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vad heter kopparna??

Hej igen...

Jag har sex stycken koppar med fat och assietter och gräddsnipa i Rosenthal, det jag skulle behöva hjälp med att veta vad kopparna heter...! Saknar sockerskålen, jag har bara ett lock som återstår utav denna och skulle hemskt gärna vilja komplettera med sockerskålen. Någon som kan hjälpa mig med tillverkningsnamn och ev år, det jag vet är det som står under; Rosenthal selb-germany.
    Tacksam för hjälp.....
    Bifogade filer

Dekoren går under namnet "Bunte Blätter" (ibland även "Fallende blätter") och finns ganska ofta till salu på tyska och österrikiska eBay. Formen på servisen är gjord av den franskättade amerikanska demondesignern Raymond Loewy och kallades "Form 2000". Det finns också några originaldekorer av Loewy, men den här är ritad av någon annan.

Comment

Tack!

Åhh tack så hemskt mycket för ditt svar! Då har jag kanske chans att komplettera kaffeservicen, va kul!

Comment

Hittade en sida med originaldekorerna...

Comment

Ramlade över mer uppgifter om denna gamla tråd om Rosenthal-servisen.
          Raymond Loewy var tydligen inte ensam om att formge godset "2000". Enligt flera källor (bland annat Rosenthal själva) så tillskrivs även amerikanen Richard Latham äran.
          "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
          Konfucius

Comment

Working...
          X