Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dansk tekanna

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Dansk tekanna

    Denna läckra tekanna med lindat handtag av mässing har en märkning jag inte kan tyda. Tycker mig se "Denmark" och "stentöj" (med svenskt ö?!). Stilen är bornholmsk tycker jag. Vad tror ni?
    Bifogade filer
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

  • #2
    Om man känner igen kannan på utseendet är det ju lätt. Om man som jag måste försöka tolka krafsklottret i botten har du gjort det bra mycket svårare... Sätt in märkningen som egen bild, vetja! Då finns det iallafall en chans att man kan tyda texten. Kan det möjligen stå Palshus och Jens Quistgaard? Jämför med kannan och handtaget på den här sidan:

    Comment


    • #3
      Sa jag något dumt nu? Jag som inte brukar vilja attribuera saker innan jag vet. Å andra sidan gillar jag "spånskivor" där man kan få föra fram sina funderingar utan någon lägger allt för stor vikt vid sanningshalten. Allt är ju beroende på hur det tas emot. Men det är som sagt lättare med en tydlig bild.

      Comment


      • #4
        Närå. Inget dumt. Har bara legat lite lågt tills jag kunde producera en bättre bild på märkningen.
        "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
        Konfucius

        Comment


        • #5
          Hejsan
          Kan visa min tekanna som har samma modell, men annan glasyr och färg, den går lite i blått på vissa ställen.

          Har haft den undanstoppad p.g.a tomtar , därför bild först nu.
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Tusen tack för den bilden! Då är tekannan identifierad!
            "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
            Konfucius

            Comment


            • #7
              Otvetydigt! Tack för utklarandet!
              (Läste först "pga tomtar (på loftet)" men sen förstod jag

              Comment


              • #8
                En likadan kanna hittade jag på Söder häromdagen. Den är verkligen snygg med mässingshandtaget och den rinnande glasyren som blir unik för varje objekt. Min har så tjock glasyr under att man inte ser nåClick image for larger version

Name:	soholm_bornholm.jpg
Views:	1
Size:	66,6 KB
ID:	551182gen märkning alls. Tur att det gick att bildgoola fram den här på forumet.

                Lupo

                Comment

                Working...
                X